Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-12, 01:07
  #1
Medlem
Har kommit över en burk glucomannan (konjac fiber) från en vän och märker att det gör under för min mage som under ett bra tag har varit helt upp och ner ett bra tag nu.

Grejen är den att min vän köpte detta via ebay och jag orkar inte hålla på och krångla med det varje gång jag ska fylla på lagret. Så jag undrar om det finns någon liknande fiberkomposition att tillgå i t.ex ica-hyllan (eller liknande)? Vill gärna ha något vattenlösligt pulver som man bara kan svepa en gång om dagen. Ingen trög flingblandning eller nåt liknande alltså.

Vet att det säkert finns att tillgå i hälsokostbutiker, men skulle allra helst hitta något budgetalternativ i dagligvaruhandeln. Har inte jättestor lust att lägga 1-200 spänn för knappa halvkilot. Men alla tips är välkomna!


Var kan jag hitta det jag söker? Tips på varumärke/produktnamn och butik vore väldigt uppskattat!

Har tidigare ätit en stor portion havregröt till frukost och sen fått i mig lite extra fibrer från växtriket i form av broccoli bland annat. Detta har inte alls hjälpt mig (trots att jag räknat på hur många gram fibrer jag får i mig så att det varken blir för mycket eller för lite osv), så jag har börjat fundera på om det är skillnad på fibrer och fibrer. Om någon kunde förtydliga detta och varför just konjac fibrer funkar bättre för mig vore det också trevligt.

Tack!
Citera
2016-07-12, 01:27
  #2
Medlem
Butch.Cassidys avatar
http://www.mmsports.se/Halsokost/Liv...ettuccine.html

Kanske inte den formen du söker.
Citera
2016-07-12, 01:38
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Vetekli. Säljs i stora påsar (typ mjölpåsar) på ICA och Willys. Kostar en tia eller så. 100% fibrer.
Rör ut det i filmjölk eller dyl.
Citera
2016-07-12, 01:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vetekli. Säljs i stora påsar (typ mjölpåsar) på ICA och Willys. Kostar en tia eller så. 100% fibrer.
Rör ut det i filmjölk eller dyl.

Tål inte gluten så det funkar inte för mig. Dessutom så vill jag som sagt helst ha något vattenlösligt som går snabbt att svepa med ett glas vatten osv.
Citera
2016-07-12, 01:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butch.Cassidy
http://www.mmsports.se/Halsokost/Liv...ettuccine.html

Kanske inte den formen du söker.

Kunde inte öppna länken nu, me antar att det var pasta eller nudlar med fibrer i (?) Letar som sagt efter något i pulverform enbart.
Citera
2016-07-13, 14:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Har kommit över en burk glucomannan (konjac fiber) från en vän och märker att det gör under för min mage som under ett bra tag har varit helt upp och ner ett bra tag nu.

Grejen är den att min vän köpte detta via ebay och jag orkar inte hålla på och krångla med det varje gång jag ska fylla på lagret. Så jag undrar om det finns någon liknande fiberkomposition att tillgå i t.ex ica-hyllan (eller liknande)? Vill gärna ha något vattenlösligt pulver som man bara kan svepa en gång om dagen. Ingen trög flingblandning eller nåt liknande alltså.

Vet att det säkert finns att tillgå i hälsokostbutiker, men skulle allra helst hitta något budgetalternativ i dagligvaruhandeln. Har inte jättestor lust att lägga 1-200 spänn för knappa halvkilot. Men alla tips är välkomna!


Var kan jag hitta det jag söker? Tips på varumärke/produktnamn och butik vore väldigt uppskattat!

Har tidigare ätit en stor portion havregröt till frukost och sen fått i mig lite extra fibrer från växtriket i form av broccoli bland annat. Detta har inte alls hjälpt mig (trots att jag räknat på hur många gram fibrer jag får i mig så att det varken blir för mycket eller för lite osv), så jag har börjat fundera på om det är skillnad på fibrer och fibrer. Om någon kunde förtydliga detta och varför just konjac fibrer funkar bättre för mig vore det också trevligt.

Tack!

Bra källor till kostfibrer är frukt, grönsaker, rotfrukter, ärtor, bönor, linser vilket säljs i alla mataffärer. 25g-50g fiber om dagen är rekommendationen vilket är ungefär 3päron och 1apelsin.

Eller så har du Fiberhusk 85g kostfiber per 100g (glutenfritt)
__________________
Senast redigerad av Travbana 2016-07-13 kl. 14:24.
Citera
2016-07-17, 01:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Bra källor till kostfibrer är frukt, grönsaker, rotfrukter, ärtor, bönor, linser vilket säljs i alla mataffärer. 25g-50g fiber om dagen är rekommendationen vilket är ungefär 3päron och 1apelsin.

Eller så har du Fiberhusk 85g kostfiber per 100g (glutenfritt)

Köpte psylliymfrön efter mycket om och men. Märkte resultat redan efter nån dag.. Tydligen så innehåller dessa vattenlösliga fibrer som lubricerar tarmen och blir som ett bulkmedel snarare än att suga åt sig vätska som t.ex fiberhusk och annat.

Har som sagt tidigare haft problem med magen när jag baserat mit fiberintag på havre (renat) och grönsaker.. varit uppblåst, hård i magen och när jag ökat fiberintaget så har det fått motsatt effekt

tar typ en halv näve om dagen nu.. lätt att svälja om man tar en sked i munnen och sen en klunk vatten bara med.
Citera
2016-07-18, 21:17
  #8
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Har kommit över en burk glucomannan (konjac fiber) från en vän och märker att det gör under för min mage som under ett bra tag har varit helt upp och ner ett bra tag nu.

Grejen är den att min vän köpte detta via ebay och jag orkar inte hålla på och krångla med det varje gång jag ska fylla på lagret. Så jag undrar om det finns någon liknande fiberkomposition att tillgå i t.ex ica-hyllan (eller liknande)? Vill gärna ha något vattenlösligt pulver som man bara kan svepa en gång om dagen. Ingen trög flingblandning eller nåt liknande alltså.

Vet att det säkert finns att tillgå i hälsokostbutiker, men skulle allra helst hitta något budgetalternativ i dagligvaruhandeln. Har inte jättestor lust att lägga 1-200 spänn för knappa halvkilot. Men alla tips är välkomna!


Var kan jag hitta det jag söker? Tips på varumärke/produktnamn och butik vore väldigt uppskattat!

Har tidigare ätit en stor portion havregröt till frukost och sen fått i mig lite extra fibrer från växtriket i form av broccoli bland annat. Detta har inte alls hjälpt mig (trots att jag räknat på hur många gram fibrer jag får i mig så att det varken blir för mycket eller för lite osv), så jag har börjat fundera på om det är skillnad på fibrer och fibrer. Om någon kunde förtydliga detta och varför just konjac fibrer funkar bättre för mig vore det också trevligt.

Tack!
Det bästa fiberpulvret är helt enkelt Optimum Nutrition Fitness Fiber:

http://www.mmsports.se/Halsokost/Mag...ess-Fiber.html

Har tidigare även sålts på Gymgrossisten och Svensktkosttillskott, men verkar vara slut där numera (har ringt dem och klagat, bett dem köpa in den igen, men vettefan vad som pågår där). Annars om du tycker det är för dyrt med det fiberpulvret, så finns alltid psylliumfrön, men de smakar för jävligt (extremt torrt).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback