2016-07-11, 23:18
Medlem
Hej, har suttit och funderat över en Piaggio MP3 nån månad nu, någon som har erfarenhet gällande dessa?

Ganska dyra är dem nästan 100papp för en ny 500cc, fördelen är väll att man slipper ta A-kort känns inte värt med vårt klimat faktiskt.

tex http://www.piaggio.se/modeller/bike-...00lt-abs-sport

Dyra i försäkring? Ett bra val?
Citera
2016-07-12, 07:48
Medlem
Jag har inte heller något A-kort och har därför ingen erfarenhet av att köra "vanlig" MC..däremot hade jag moped som yngre. Jag äger heller ingen MP3:a, men däremot har jag provkört en 500cc några gånger eftersom jag själv är sugen på att skaffa en sådan.

Det jag kan säga är att den var kul och trevlig att köra och jag kan inte påstå att jag direkt kände av att det var två framhjul på den. Möjligtvis kändes den något stabilare i låga farter än vad en tvåhjuling gör, men annars tänkte jag inte alls på att det var en scooter med tre hjul jag körde.

Det enda med MP3:an jag upplevde som lite negativt var att jag tyckte den motorbromsade lite väl kraftigt när man släppte på gasen..men det var kanske snarare min ovana att köra hoj än att det var själva MP3:an som var problemet.

För egen del känner jag nu inget behov av att ta det där A-kortet för att kunna skaffa mig en tvåhjulig maxi-scooter - MP3:an fungerar fint och känns mycket bra att köra. Men givetvis kan det vara bra att ta A-kortet av andra skäl!

Kan helt klart rekommendera dig att åtminstone prova en MP3:a..tror inte du skulle ångra om du sedan slår till på en sådan! :-)
Senast redigerad av Blekingebon 2016-07-12 kl. 07:51.
Citera
2016-07-12, 09:12
Medlem
Kan säga det också att även ifall jag hade haft A-kort och skulle köpa en ny maxi scooter så är det inte omöjligt att det ändå hade blivit en MP3:a. Vad jag förstår får man kortare bromssträcka med den än med en tvåhjulig scooter och MP3:an är också stabilare när vägbanan är våt.

Även om jag inte skulle använda låsningsfunktionen av framhjulen vid varje stopp så kan den vara praktisk att ha vid längre rödljusstopp eller t.ex. när man väntar på att tåget ska susa förbi..eller helt enkelt bara när man stannat till för en liten paus i körningen. Det som skulle få mig att avstå MP3:an framför en tvåhjulig maxi scooter skulle eventuellt vara att den tvåhjuliga scootern är bra mycket billigare i inköp samt att jag kan tänka mig att det kan bli dyrt att reparera vissa saker på MP3:an för att de är lite mer komplicerade i sin konstruktion.

En annan sak som slog mig som är en fördel med MP3:an är att det väl inte är hjälmtvång när man kör den!? Eller är det det? Tänker att den betraktas som bil eftersom det räcker med B-kort för att köra den. Nu vill jag inte uppmana folk till att inte använda hjälm när man kör en MP3:a, men för egen del skulle jag nog kunna tänka mig att låta hjälmen vara ifall jag kör runt lite sakta här hemma på ön..bara för att få känna mig extra fri på scootern för ett slag. Farterna är förstås då väldigt låga (typ 25-30 km/h kanske) och lite biltrafik. Det kan förstås alltid hända olyckor ändå i dem farterna, men risken är betydligt lägre..så den skulle jag vara beredd att ta i det fallet. Alternativt kunde man kanske ha en liten öppen hjälm för det ändamålet. Däremot skulle jag aldrig slarva med hjälm och annan skyddsutrustning ifall jag skulle ut och köra på lite större vägar med högre hastigheter. Är det någon som vet bestämt om det är lag på hjälm eller inte när man kör en MP3:a?
Senast redigerad av Blekingebon 2016-07-12 kl. 09:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in