Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-11, 08:20
  #1
Avstängd
Kort och gott, vilka är de nyttigaste fetterna? Avokado är en nyttig och fettrik frukt, vilka andra finns det?
Citera
2016-07-11, 08:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempomaran
Kort och gott, vilka är de nyttigaste fetterna? Avokado är en nyttig och fettrik frukt, vilka andra finns det?


Allt fett är bra förutom transfetter
Citera
2016-07-11, 09:10
  #3
Medlem
Merwinnas avatar
I min familj (och även i mitt föräldrahem) har vi alltid använt helmjölk (3 procent), vispgrädde till många maträtter och riktigt smör att steka i. Jag tror att det är nyttigare än margariner med alla möjliga tillsatser. Vi har ju alltid ätit animaliskt fett här i Norden, det är det vi är anpassade för. Visst man ska inte äta för mycket smör och grädde, men följer man sin kropps signaler och inte forcerar för att äta mer än man behöver bara för att det är gott, så ger de fetterna snabbt en mättnadskänsla. D.v.s. man äter MINDRE.

Raps- och olivolja är säkerligen också nyttiga, bara de inte blandats med något annat.
Citera
2016-07-11, 09:11
  #4
Medlem
Sunimods avatar
Kokosfett, finns att köpa på burk. Finns både vanligt och så kallat deodoriserat (doftfri) Det senare bra om du ska ha det i maten och inte vill ha kokossmak.
Citera
2016-07-11, 09:43
  #5
Medlem
Kallpressad rapsolja säger jag.
Citera
2016-07-18, 22:36
  #6
Medlem
EliasAlucards avatar
Det absolut bästa fettet är helt enkelt hampfröolja (eller skalade hampafrön); all annan fett, är i varierande grader mindre nyttigt än hampfröolja. Dock är hampfröolja för jävla dyrt (150 kr halvlitern), så det är helt enkelt bättre att bara köpa skalade hampafrön.

Animaliskt fett är onyttigt, mättat fett kan dock vara okej om det kommer från kokos eller palm (dock bör det senare undvikas om det inte är RSPO-certifierat). Men enbart omega-6 LA och omega-3 ALA är essentiella fettsyror, och man behöver egentligen ingen annan fett än just dessa två fettsyror, och båda finns i perfekt balans i hampafrön

Så all annan fett är som sagt mindre nyttig än just dessa två fettsyror.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback