• 23 675 online
  • 1 171 893 medlemmar
  • 60 427 513 inlägg
2005-12-01, 12:01
Medlem
Jag ska köpa en ny komplett dator och jag tänkte går över från Windows till Linux Ubuntu.
Är det något speciellt jag bör tänka på när jag köper hårdvara, eller har det ingen större betydelse?
Har ni några tips/rekomendationer?
Något jag bör undvika?
Citera
2005-12-01, 16:34
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Ljudkort - interna brukar fungera men kolla gärna på alsa-sidan innan du köper. Soundblaster Live är annars en klassiker som är billig och funkar så gott som alltid.

Grafikkort - Nvidia om du tänker spela spel och verkligen behöver bra 3d-prestanda samt inte har några problem med att välja binära drivrutiner, annars skulle jag rekommendera ett r200-kort från ATI då de har bra öppna drivrutiner som visserligen inte ger den bra prestanda om man jämför med nyare kort, men de är billiga och ger god prestanda för det mesta icke-spelande som man kan tänkas hitta på.
Det börjar komma öppna r300-drivrutiner men de är fortfarande väldigt nya och har inte stöd för särskilt mkt utöver 2d och det lilla 3dstödet som finns distribueras inte officiellt med till X förrän snart, i den kommande X11R6.9/X11R7.

WLAN - många kort stödjs nu och det beror lite på vad du vill göra... rekommendationen brukar vara ett Atheros-baserat kort och du hittar antagligen information om det om du söker lite här på flashback.

Skrivare - kolla http://www.linuxprinting.org/

Övrig Hårdvara - Brukar fungera utan problem även om enskilda udda leverantörer kan vara problematiska ibland, men främst handlar det om extern hårdvara som inte följer standarder, m.m. som kan tänkas ställa till det.
Posta gärna en lista med vad du planerar handla innan inköp så kan vi kolla om något verkar potentiellt problematiskt.
Citera