2016-07-10, 20:05
Medlem
Hej!

Jag gjorde slut med min sambo för drygt en månad sen efter att vi har haft det dåligt i flera månader, vilket hon själv har påpekat hela tiden. Hon har även sagt att hon inte vill vara tillsammans med mig längre, eftersom hon tycker att jag inte är någon bra partner och att vi båda hade mått bättre av att inte vara tillsammans. När jag väl gjorde slut så verkade det som att hon blev jätteförvånad och inte alls kan förstå valet jag har gjort, och hon har mått jättedåligt sedan dess. Hon säger att hon inte kan se någon framtid utan mig osv osv.
Vi är i en väldigt knepig situation, då vi fortfarande delar lägenhet eftersom det är svårt för henne att hitta nytt boende (hon har inte råd att bo kvar där vi bor idag, därför har vi kommit överens om att det är hon som ska flytta). Jag märker också att hon försöker dra ut på det, och tror att hon känner att så länge vi bor tillsammans så kommer jag kanske ändra mig och vilja vara med henne ändå. Eftersom det är jag som har satt oss i denna situationen så vill jag inte heller stressa henne med flytten. Känner mig så dum...
Nu till saken; när jag kom hem från jobbet idag hittade jag henne storgråtandes i vardagsrummet. Hon berättade att hon har fått flera ångestattacker under helgen och även har svimmat en gång imorse. Attackerna fortsätter komma, och jag vet verkligen inte hur jag ska hantera detta. Jag bryr ju mig fortfarande om hur hon mår, men vill inte sitta och hålla om henne och säga att allt ska bli bra igen, vilket hon verkar vilja att jag ska göra. Anledningen till att hon får attackerna är, som ni kanske har förstått, att jag har "lämnat henne". Jag känner verkligen inte för att vara där som ett fysiskt tryggt stöd, men vill fortfarande hjälpa henne när attackerna väl kommer.

Finns det någon som har erfarenheter inom sånt här eller kan hjälpa mig/ge mig tips på hur jag ska hantera detta?

Tack!
Citera
2016-07-10, 20:35
Medlem
Ähh släng ut henne, hon får ta hand om sig själv...
Det låter hårt men dra inte ut på lidandet!
Citera
2016-07-10, 20:39
Medlem
Hon har inte svimmat av ångest, men det kan kännas så. Tala med någon som känner er båda för lite utomstående rådgivning. Lyssna för Guds skull inte på råden du får av mig eller någon annan alkoholist här.
Senast redigerad av MarkKozelek 2016-07-10 kl. 20:55.
Citera
2016-07-10, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkKozelek
Hon har inte svimmat av ångest, men det kan kännas så. Tala med någon som kännetecknar er båda för lite utomstående rådgivning. Lyssna för Guds skull inte på råden du får av mig eller någon annan alkoholist här.

Alltså.. det här kan vara det vettigaste inlägget jag någonsin sett på fb. Jag råder att du som startade tråden läser detta två gånger och lyder
Citera
2016-07-10, 21:32
Medlem
1c9r5s avatar
Hallå!
Jag har stor erfarenhet av ångest och att vara i ett förhållande samtidigt samt varit i förhållande som tagit slut pga min ångest.

Som jag förstår det bor ni ihop? Har ni pratat om att lösa detta överhuvudtaget? Hur? Finns det någonstans du eller hon kan bo så snart som möjligt? Vad är planen?

Andra tipset är att hon måste få hjälp. Man kan vara där för någon, särskilt om man är någons partner. Dock har ni gjort slut och även om du fortfarande bryr dig om henne skulle jag säga att det drar ner henne mer än hjälper så länge du är med i bilden. Jag säger inte att du ska ta ditt pick och pack och dra men att må bättre är något hon måste fixa själv.

Berätta för henne att du förstår att det är svårt och att du förstår att hennes ångest förvärras pga det som har hänt. Men var också tydlig med att ångesten inte kommer att leda till att du vill bli tillsammans igen. Var ännu mer tydlig med att ni inte kommer att bli tillsammans även om ångesten försvinner (oavsett om detta stämmer eller inte). Det är OTROLIGT viktigt att hon vill bli bättre för SIN skull - inte för att få dig tillbaka. Det är OTROLIGT viktigt att hon förstår att gråtattacker etc INTE kommer att få dig tillbaka (säger inte att hon gör det med mening men det är viktigt att hon förstår detta).

Förklara för henne att du självklart hjälper henne att få hjälp. T ex genom att ringa en vårdcentral eller liknande. Om det fortsätter behöver du berätta att du är genuint orolig och inte kan bära det själv utan att du behöver berätta för någon. Hon kan då välja själv att berätta för en vän eller familjemedlem etc eller be dig göra det.

Så kort och gott:
Få henne att förstå att hon behöver hjälp och att det finns hjälp att få.
Förklara att ni inte kommer att bli tillsammans igen oavsett om hon har eller inte har ångest.
Förklara att hon måste må bra för SIN skull, ingen annans.
Be henne berätta eller berätta själv för någon nära henne så du inte behöver bära detta själv
Lös boende-situationen så snart som möjligt
Ju längre du är så nära i hennes liv - ju längre tid tar det för henne att komma vidare
Flytta, om än tillfälligt, om det är vad som behövs
Berätta att du gärna hjälper henne med att t ex ringa vårdcentralen eller liknande
Berätta att du finns där men att hon måste vilja själv och att du inte kan vara hennes "go to"-person längre
Citera
2016-07-10, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msdiam0nd
Hej!

Jag gjorde slut med min sambo för drygt en månad sen efter att vi har haft det dåligt i flera månader, vilket hon själv har påpekat hela tiden. Hon har även sagt att hon inte vill vara tillsammans med mig längre, eftersom hon tycker att jag inte är någon bra partner och att vi båda hade mått bättre av att inte vara tillsammans. När jag väl gjorde slut så verkade det som att hon blev jätteförvånad och inte alls kan förstå valet jag har gjort, och hon har mått jättedåligt sedan dess. Hon säger att hon inte kan se någon framtid utan mig osv osv.
Vi är i en väldigt knepig situation, då vi fortfarande delar lägenhet eftersom det är svårt för henne att hitta nytt boende (hon har inte råd att bo kvar där vi bor idag, därför har vi kommit överens om att det är hon som ska flytta). Jag märker också att hon försöker dra ut på det, och tror att hon känner att så länge vi bor tillsammans så kommer jag kanske ändra mig och vilja vara med henne ändå. Eftersom det är jag som har satt oss i denna situationen så vill jag inte heller stressa henne med flytten. Känner mig så dum...
Nu till saken; när jag kom hem från jobbet idag hittade jag henne storgråtandes i vardagsrummet. Hon berättade att hon har fått flera ångestattacker under helgen och även har svimmat en gång imorse. Attackerna fortsätter komma, och jag vet verkligen inte hur jag ska hantera detta. Jag bryr ju mig fortfarande om hur hon mår, men vill inte sitta och hålla om henne och säga att allt ska bli bra igen, vilket hon verkar vilja att jag ska göra. Anledningen till att hon får attackerna är, som ni kanske har förstått, att jag har "lämnat henne". Jag känner verkligen inte för att vara där som ett fysiskt tryggt stöd, men vill fortfarande hjälpa henne när attackerna väl kommer.

Finns det någon som har erfarenheter inom sånt här eller kan hjälpa mig/ge mig tips på hur jag ska hantera detta?

Tack!

Ta hand om henne. Du har skapat detta situation. Nu får du ta tag i saken.
Citera
2016-07-11, 00:13
Medlem
Varför inte försöka hitta tillbaks till det ni en gång hade?
Det krävs att man arbetar på ett förhållande för att det ska fungera.
Folk gör slut så himla lätt nu för tiden.
Prata med varandra o försök laga allt.
Funkar inte det så be henne flytta omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in