Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-10, 17:49
  #1
Medlem
Har precis fått fiber. När jag ansluter en router till fiberstationen så fungerar wifi. När jag ansluter min stationära PC via router fungerar det inte. Tas routern bort fungerar det i PCn. Bredbandet levereras av Bredbandsbolaget och jag erhåller tydligen en dynamisk IP via dem, vilket ska ha något med problemet att göra. Dynamisk DNS har jag nosat på lite men fattar inte vad jag ska göra i så fall. Verkar kosta pengar dessutom på hemsidor som erbjuder detta, vad det nu är.

Någon smidig lösning på det hela? Jag kommer åt routerhemsidan.
Citera
2016-07-10, 18:01
  #2
Medlem
Får datorn någon ip-adress via routern? Kan mycket möjligt vara så att det är trasiga LAN-portar på routern.

Är det samma nätverkskabel som du använder när du kopplar direkt till inkommande fiber som du kopplar till router?
Citera
2016-07-10, 18:12
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Från BBB brukar man få 5 adresser. DDNS är inget du behöver om inte du ska ha en egen server hemma.

Fungerar wifi så ska det ju fungera med kabel.
Har du ip-tv också?
Vad heter routern?

Eftersom du får 5 adresser så behöver du ingen router om du inte har flera enheter anslutna.
Det kan du utnyttja för felsökning nu.
Logga in på routern och stäng av dhcp. Anslut sen sladden från väggen till en LAN-port istället för WAN. Då ska du kunna ansluta 3 enheter med kabel och 2 trådlösa, summa 5 enheter.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-07-10 kl. 18:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback