Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-12, 08:18
  #13
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Svårt att vet var exakt en planet är i proportion till en annan. Jag använde Stellarium för att få mina siffror. Där kan man se hur allting rör sig i realtid. Vad nu exakt "realtid" innebär. ;-)

http://www.stellarium.org/sv/
Som du ser i min länk fungerar faktiskt Wolfram Alfa också. Bara att göra en sökning och ange i vilken enhet man vill ha svaret angivet.
Citera
2016-07-12, 10:26
  #14
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Som du ser i min länk fungerar faktiskt Wolfram Alfa också. Bara att göra en sökning och ange i vilken enhet man vill ha svaret angivet.

Absolut. Inget fel i dina nuffror men Stellarium är ett stellarium. Jag tycker det är lite spännande att knappa in t.ex månen och se, i realtid, hur fort den (just nu) rör sig från jorden.
Citera
2016-07-12, 12:10
  #15
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Absolut. Inget fel i dina nuffror men Stellarium är ett stellarium. Jag tycker det är lite spännande att knappa in t.ex månen och se, i realtid, hur fort den (just nu) rör sig från jorden.
Helt rätt, brukar använda ett liknande stellarieprogram.
Citera
2016-07-13, 10:06
  #16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
När Jorden och Jupiter är som närmast varandra stämmer det, just nu är de däremot ungefär 50 ljusminuter ifrån varandra, eller 882 miljoner km. Signalen från Juno som just nu kretsar runt planeten tar då således ungefär 50 minuter att nå fram.

http://www.wolframalpha.com/input/?i...n+lightminutes
Wolframalpha är ju så jäkla smart så man baxnar! Klickar man vidare där till http://www.wolframalpha.com/input/?i...romEarth%22%7D så får man en graf över hur avståndet varierar över tiden. Ungefär mellan 4,5 och 6,5 astronomiska enheter.
Citera
2016-07-16, 20:20
  #17
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Precis så.

Du ser även din datorskärm och din egen nästipp med en fördröjning - däremot är den så pass kort att den kan anses försumbar i sammanhanget.

Okay, jag fattar väl då, trodde det handlade om mycket längre tid, dock. Tänkte om en planet långt bort i universum skulle se jorden nu, hur ser de den då, om det fanns varelser som söker, precis som vi gör?

Ser de då jorden som den så ut enligt "ljusårsförskutningen" tillbaka eller framåt?
Citera
2016-07-16, 22:30
  #18
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Okay, jag fattar väl då, trodde det handlade om mycket längre tid, dock. Tänkte om en planet långt bort i universum skulle se jorden nu, hur ser de den då, om det fanns varelser som söker, precis som vi gör?

Ser de då jorden som den så ut enligt "ljusårsförskutningen" tillbaka eller framåt?

Det fungerar som en "tidsmaskin" bakåt i tiden. Anta rent teoretiskt att någon på en planet runt en annan stjärna långt borta kunde se jorden i någon form av teleskop (vi antar detta rent teoretiskt) då ser/uppfattar de ljuset/strålningen som "rest" från jorden en mycket lång tid. Ju längre bort observatörerna är desto längre tillbaka i jordens historia skulle de se. Kunde de spela in det de såg, skulle vi ha jordens hela historia på band..
Citera
2016-07-16, 23:12
  #19
Medlem
Kodiak-s avatar
Ett bra exempel för att åskådliggöra hur vi ser bakåt i tiden när vi tittar upp mot stjärnorna är Betelgeuse. En röd jätte på dryga sexhundra ljusårs avstånd, tydlig och enkel att hitta i stjärnbilden Orion. Det är alltså en stjärna i slutskedet av sitt liv som troligtvis kommer att explodera som en supernova inom den, i kosmiska mått mätt, närmsta framtiden. Om det inte redan har skett, vill säga. Den kanske exploderade redan när Gustav Vasa regerade, och vi skulle i så fall kunna gå ovetande om detta i ytterligare hundra år framåt från och med nu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback