2016-07-10, 13:29
Avstängd
Japhys avatar
Kevin från Kongo har gått ut gymnasiet. Han vill ha jobb och göra karriär och tjäna de stora stålarna. Men det går inte bra.

Citat:
..verkligheten gav mig en käftsmäll. Jag har fått känna på hur djupt rotad afrofobin och den strukturella rasismen är på den svenska arbetsmarknaden. Trots bra referenser och rekommendationsbrev har jag många gånger fått kalla handen av arbetsgivare.

Han har inte fått napp på alla ansökningar han skickat ut. Vissa arbetsgivare har inte förstått hans enorma kompetens

Citat:
Trots min utbildning och mina erfarenheter blir jag bara erbjuden jobb som innesäljare på diverse bolag.

Detta är nog det värsta! Varför får han inte bli finansanalytiker, läkare, flygplanspilot? Han skriver ju själv att han gått ut gymnasiet - t.o.m. ett "toppgymnasium" som han kom in på tack vare att han fick så bra betyg i nian!

Citat:
Precis i slutet av varje provanställningsperiod får jag alltid höra "Kevin du jobbar hårt, besitter en otrolig potential och du är en fantastisk kollega, men vi känner att du inte riktigt passar in i den rollen vi erbjudit dig, därför måste vi tyvärr avsluta din anställning".

Det är klart att detta beror på rasism. Alla vet ju att man först tittar på säljarens hudfärg och DÄREFTER på hur väl personen säljer. Det är strukturellt och beror på att vita män aldrig vill tjäna pengar på svarta mäns arbetskraft. Vi är lite konstiga på så sätt.

Citat:
På de jobb jag har haft har etniskt svenska kolleger ibland haft uppemot 10 000 kronor mer i månadslön än jag trots att vi haft samma arbetsuppgifter och erfarenhet.

Han har inte sålt lika mycket som sina svenska kollegor och därför fått lägre lön. Detta är diksriminering på hög nivå. Givetvis borde svenskarna dela med sig av sin provision till Kongolesen, eller så borde de jobba mindre hårt. Ta det lugnt. Käka en banan.

http://www.expressen.se/debatt/darfo...svensk-langre/

Förstår ni nu hur utbredd denna afrofobin är. Den strukturella rasismen går djupt och efter att ha läst denna artikel, är jag säker på att vi aldrig blir av med den. Det viktigaste är uppenbarligen att vi erbjuder duktiga afrikaner drömjobbet direkt efter gymnasiet.

Nu har det gått så långt att Kevin vill avsäga sig sitt medborgarskap - FATTA FÖRLUSTEN FÖR SVERIGE DÅ!!! Vi måste genast se till att Kevin får ett jobb, 45 000 kr/mån med schyssta arbetstider.
Citera
2016-07-10, 13:48
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Är detta satir eller någon sorts buskis? En gymnasieutbildning i sig är inte mycket värd i Sverige, kontakter däremot. Att den afrikanska massan inte har samma kontaktnät som den inhemskt födda överrasen är ingen överraskning och är inte detsamma som "afrofobi" (vilket tack och lov inte finns i Apples autocorrect som ett ord).

Jag hoppas att Kevin gör allvar av sitt hot och dönar någonstans där afrofobin är mindre utbredd, till exempel Afrika.
Citera
2016-07-10, 13:58
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Jag tror det här är en förtäckt annons. Lille Kevin ska bli politiker!
Han kommer svepas upp av något riksdagsparti och bli arg-otacksam-svart-talesman.
Citera
2016-07-10, 14:07
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
[...]
[...]
Från den artikeln:
Citat:
[...]
afrosvenskar har den högsta nivån av arbetslöshet
[...]
Lite sådär spontant tycker jag att det känns som att det är väldigt många som gör anspråk på den positionen.
Det är ensamstående mammor, personer med neuropsykiatriska diagnoser, de som inte kunnat slutföra grundskolan, zigenare, kvinnor över 60 som just blivit arbetslösa, halvanalfabeter från arabvärlden, personer med downs syndrom, multisexuella (eller vad det nu heter), män över 50 som fortfarande bor hos mamma, uteliggare, dömda pedofiler, norrlänningar som vägrar lämna sin döende byhåla, etc, etc.. .

Det känns faktiskt som om alla som inte kan kategoriseras som "vit, heterosexuell, man, akademiker, stockholmare" per automatik hör till någon grupp som är just den som har det som mest överjävligt.
Citera
2016-07-10, 14:36
Medlem
Bbobis avatar
Han har fått för sig att ett gymnasiebetyg är ett intyg på att man är en hårt arbetande välutbildad arbetslivserfaren vuxen människa.

Sen kom verkligheten där många har erfarenhet utöver ena egna vilket gör allting svårare.

Skulle vara intressant att få se cvt.
Citera
2016-07-10, 14:42
Medlem
Kalle81s avatar
Han borde nog gå en utbildning på universitetet. Vad jag kan förstå har han inte gått en yrkesutbildning på gymnasiet, t ex plåtslagare. Därför får han nu bara säljjobb. Och det är inget att ha.

Så han borde börja på högskolan,
Citera
2016-07-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Från den artikeln:

Lite sådär spontant tycker jag att det känns som att det är väldigt många som gör anspråk på den positionen.
Det är ensamstående mammor, personer med neuropsykiatriska diagnoser, de som inte kunnat slutföra grundskolan, zigenare, kvinnor över 60 som just blivit arbetslösa, halvanalfabeter från arabvärlden, personer med downs syndrom, multisexuella (eller vad det nu heter), män över 50 som fortfarande bor hos mamma, uteliggare, dömda pedofiler, norrlänningar som vägrar lämna sin döende byhåla, etc, etc.. .

Det känns faktiskt som om alla som inte kan kategoriseras som "vit, heterosexuell, man, akademiker, stockholmare" per automatik hör till någon grupp som är just den som har det som mest överjävligt.

Och vi svenskar inte bara tillåter tramset utan uppmuntrar det.
Citera
2016-07-10, 14:43
Medlem
Hamstrutss avatar
Fan vad jag skrattar, förväntar sig toppjobb efter gymnasiet, plugga fyra år till och det kanske löser sig
Citera
2016-07-10, 14:48
Medlem
Europes avatar
Problemet är att det är nog rätt många som har upplevt samma sak som Kevin utan att vara svarta eller ens icke-vita. "Strukturell rasism" är kodordet för tron på en konspiration som inte går att mäta empiriskt.

Någon nämnde politiken. Jag gissar att Kevin möjligtvis siktar in sig på offentligt finansierad verksamhet, säljandet av regimens och statsideologins trosdogmer, istället för att behöva arbeta som försäljare inom privat sektor.
Citera
2016-07-10, 15:00
Medlem
Kosmos.s avatar
Han kanske ska skaffa sig en utbildning som alla andra som vill ha ett bra jobb?
Citera
2016-07-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Kevin från Kongo har gått ut gymnasiet. Han vill ha jobb och göra karriär och tjäna de stora stålarna. Men det går inte bra.

Han har inte fått napp på alla ansökningar han skickat ut. Vissa arbetsgivare har inte förstått hans enorma kompetens

Detta är nog det värsta! Varför får han inte bli finansanalytiker, läkare, flygplanspilot? Han skriver ju själv att han gått ut gymnasiet - t.o.m. ett "toppgymnasium" som han kom in på tack vare att han fick så bra betyg i nian!

Det är klart att detta beror på rasism. Alla vet ju att man först tittar på säljarens hudfärg och DÄREFTER på hur väl personen säljer. Det är strukturellt och beror på att vita män aldrig vill tjäna pengar på svarta mäns arbetskraft. Vi är lite konstiga på så sätt.

Han har inte sålt lika mycket som sina svenska kollegor och därför fått lägre lön. Detta är diksriminering på hög nivå. Givetvis borde svenskarna dela med sig av sin provision till Kongolesen, eller så borde de jobba mindre hårt. Ta det lugnt. Käka en banan.

Förstår ni nu hur utbredd denna afrofobin är. Den strukturella rasismen går djupt och efter att ha läst denna artikel, är jag säker på att vi aldrig blir av med den. Det viktigaste är uppenbarligen att vi erbjuder duktiga afrikaner drömjobbet direkt efter gymnasiet.

Nu har det gått så långt att Kevin vill avsäga sig sitt medborgarskap - FATTA FÖRLUSTEN FÖR SVERIGE DÅ!!! Vi måste genast se till att Kevin får ett jobb, 45 000 kr/mån med schyssta arbetstider.

Det skulle vara intressant att veta vad toppbetyg från ett toppgymnasium innebär. Toppbetyg räknar jag som över 4.5 i snitt på en 5-gradig skala (vet inte ens vad de har för betygssystem längre).
Blir inte överraskad om det visar sig att han hade 3.5
Citera
2016-07-10, 15:21
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Gör en googlebildsökning på hans namn. Just sayin'
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback