Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-10, 11:18
  #1
Medlem
Hej igen. Har tidigare skrivit här på forumet då jag har återkommande ångest perioder. Har haft OCD sedan elva års ålder. Tror det är mitt sätt att kanalisera min ångest på samt ett sätt för mig att bibehålla kontroll. Haft en väldigt traumatisk barndom i form av mycket kriminalitet och våld. Så jag tror även att jag kan lida av ptsd men ej blivit diagnoserad för detta.

Mitt tvång har varierat genom åren. Allt från rädsla för att skada anhöriga, siffer räkning, tvekat på min sexuella läggning HOCD, rädsla för psykoser (Schizo OCD) dvs att man läser på all fakta man kan hitta om psykoser och sedan verklighetsprövar man detta. Tvånget blir typ "är jag paranoid" "är jag psykotisk" - väldigt hypokondrisk.
Tvånget framkallar sådan ångest, vilket gör att jag mitt i ångesten knappt vet vad jag tror. Ibland känns dessa tankar som en möjlighet men när ångesten klingat av ser jag hur absurt det är.

Efter min rädsla för schizofreni fick jag extensiella tankar - OCD. Typ "tänk om allt bara är en dröm" tänk om inget är verkligt. " tänk om allt är som Trumanshow" osv. Sedan släppte jag dessa tankar och nu är psykos rädslan tillbaka värre än någonsin.

Har konstant ångest, varken höjning av Sertralin eller höjning av Oxascand hjälper. Pirrar i hela kroppen och känner mig konstig. Får tvångstankar hela tiden och jag försöker verkligen inte argumentera kring tankarna då detta tydligen förvärrar tvånget. Men då jag väljer att ignorera tankarna som dyker upp, kommer det konstant upp nya. Säkert fem sex stycken om dagen. Och jag ignorerar så gott jag kan. Jag är så rädd att släppa kontrollen för då kanske jag börjar tro på allt. Allt känns som en stor ovisshet i denna ångest.

Läste att vissa personer visst kan ha insikt i en begynnande psykos, särskilt om man har mycket kunskap om psykisk ohälsa Detta gör mig bara mer säker på att jag håller på att bli galen. Har bett om samtalskontakt men vuxenpsyk tycker jag ska hålla mig till SSri än så länge. Men nu har det gått ett halvår och allt blir värre!!

Har en autistisk son och en liten dotter som väcker mig varannan timme, i snart ett och ett halvt år. Min son har dessutom varit inlagd och varit svårt sjuk. Jag har sagt upp kontakten med min pappa då hans missbrukar problem har börjat påverka hela vår familj. Så det har varit mycket, hela mitt liv har alltid varit fyllt med kaos.

Behöver råd.
Citera
2016-07-10, 22:35
  #2
Medlem
Gameplayers avatar
Finns det något skäl du misstänker att du håller på att bli psykotisk eller galen? Eller är det nog bara en rädsla utan fog? Ångest kan inte ge psykos men visuella hallucinationer. Sen att du råkat hitta att vissa kan ha insikt i en psykos... Väldigt ofta är de som blir psykotiska eller än värre schizofrena inte medvetna alls om det.
Citera
2016-07-28, 23:57
  #3
Medlem
JSteins avatar
Har du gått en KBT-behandling någon gång? Jag tyckte att det hjälpte mig mycket med att träna bort den där rädslan över att något ska hända, vilket verkar vara en stor del av ditt tvångssyndrom också. Funkar enligt mig bättre än mediciner (som verkar hjälpa mer mot det impulsiva), även om KBT mest handlar om att ta itu med handlingar och rädslor.
Har liknande tankar som du, speciellt det med sifferräkning (för mig även bokstäver), tankar om sexuell läggning och även en extrem rädsla för just psykiska sjukdomar.
Det är otroligt svårt att bryta mönster och tankar som finns i huvudet, tror man får ändra sitt sätt att tänka på helt och hållet, jobbar fortfarande med det.

Mitt inlägg var kanske inte till någon större hjälp, men det är bara att snacka på om du känner för det, det är lätt att glömma av att man inte är ensam!
Citera
2017-10-19, 17:55
  #4
Avstängd
OvanligtSpeciells avatar
ERP är det enda som hjälper mot OCD. Snälla gå aldrig någonsin i talterapi eller annat skit för OCD. Det kommer med all sannolikhet kännas bättre direkt efter, men i längden är det extremt kontraproduktivt.
Citera
2017-10-25, 17:38
  #5
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvanligtSpeciell
ERP är det enda som hjälper mot OCD. Snälla gå aldrig någonsin i talterapi eller annat skit för OCD. Det kommer med all sannolikhet kännas bättre direkt efter, men i längden är det extremt kontraproduktivt.

ERP hjälper bara mot en viss typ av OCD. Typ det här med att man måste stänga kylskåpet flera gånger, inte nudda vissa saker när man är ute och går etc.

Har man en kraftig OCD så hjälper knappast ERP. Då är det hög dos av SSRI som gäller.

Med kraftig OCD så menar jag att man knappt litar på sina sinnesupplevelser alls. Att man hela tiden innerst inne ifrågasätter om man verkligen ser det man ser.

Kraftig OCD kan ibland till och med förväxlas med psykoser.
Citera
2017-10-25, 19:08
  #6
Avstängd
OvanligtSpeciells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleSociety
ERP hjälper bara mot en viss typ av OCD. Typ det här med att man måste stänga kylskåpet flera gånger, inte nudda vissa saker när man är ute och går etc.

Har man en kraftig OCD så hjälper knappast ERP. Då är det hög dos av SSRI som gäller.

Med kraftig OCD så menar jag att man knappt litar på sina sinnesupplevelser alls. Att man hela tiden innerst inne ifrågasätter om man verkligen ser det man ser.

Kraftig OCD kan ibland till och med förväxlas med psykoser.

Du är en idiot min vän.

Du har helt fel, ERP använder du mot all OCD. SSRI hjälper om du har tur endast liiiiite i ditt EGET arbete med ERP. Saken generellt med SSRI är att det hjälper i bästa fall bara lite mot OCD. Ja jag vet att läkare skriver ut det för det mesta och OCD är verkligen inget undantag. Men de flesta läkare är allmänläkare i tänket

Att OCD kan vara som en psykos är jag väldigt medveten om. Men du har i stora drag ingen aning om vad du talar om

Att du är en jävla idiot är inget du ska ankalgas för men när du skriver som du gör och inbillar människor som behöver få höra verkligheten ser jag dina små tips som väldigt skadliga och därför drar jag till med språket
__________________
Senast redigerad av OvanligtSpeciell 2017-10-25 kl. 19:11.
Citera
2017-10-25, 19:47
  #7
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvanligtSpeciell
Du är en idiot min vän.

Du har helt fel, ERP använder du mot all OCD. SSRI hjälper om du har tur endast liiiiite i ditt EGET arbete med ERP. Saken generellt med SSRI är att det hjälper i bästa fall bara lite mot OCD. Ja jag vet att läkare skriver ut det för det mesta och OCD är verkligen inget undantag. Men de flesta läkare är allmänläkare i tänket

Att OCD kan vara som en psykos är jag väldigt medveten om. Men du har i stora drag ingen aning om vad du talar om

Att du är en jävla idiot är inget du ska ankalgas för men när du skriver som du gör och inbillar människor som behöver få höra verkligheten ser jag dina små tips som väldigt skadliga och därför drar jag till med språket

Jag är en idiot när det gäller många saker inom psykisk hälsa och medicin, men inte när det gäller OCD.

Finns så klart en möjlighet att ERP kan hjälpa vissa med svår OCD men jag läser mycket på olika forum och enligt dom flesta så är det bara höga doser av SSRI som verkligen hjälper i slutändan.
Citera
2017-10-25, 20:02
  #8
Avstängd
OvanligtSpeciells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleSociety
Jag är en idiot när det gäller många saker inom psykisk hälsa och medicin, men inte när det gäller OCD.

Finns så klart en möjlighet att ERP kan hjälpa vissa med svår OCD men jag läser mycket på olika forum och enligt dom flesta så är det bara höga doser av SSRI som verkligen hjälper i slutändan.

Då får du ta mig fan länka till dessa forum för de forumen jag har varit på säger det motsatta, att mediciner i bästa fall hjälper i arbetet med ERP.
Men din okunskap lös igenom med all tydlighet när du menar att man inte kan använda exponering mot låt säga Pure-O

OCD går att bli av med men det kräver enormt arbete och medicin botar inte OCD.
ALTERNATIVET är dock livslång OCD, extremt få som blir bra av sig själva om de har faktisk ocd och inte bara är "så himla OCD"

Faktum med ERP är att det alltid botar om bara personen arbetar tillräckligt.

Förövrigt kan jag bara rekommendera alla som är intresserade av en verkligt kunnig person "youhaveocd" på Youtube.
__________________
Senast redigerad av OvanligtSpeciell 2017-10-25 kl. 20:05.
Citera
2017-10-25, 20:28
  #9
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvanligtSpeciell
Då får du ta mig fan länka till dessa forum för de forumen jag har varit på säger det motsatta, att mediciner i bästa fall hjälper i arbetet med ERP.
Men din okunskap lös igenom med all tydlighet när du menar att man inte kan använda exponering mot låt säga Pure-O

OCD går att bli av med men det kräver enormt arbete och medicin botar inte OCD.
ALTERNATIVET är dock livslång OCD, extremt få som blir bra av sig själva om de har faktisk ocd och inte bara är "så himla OCD"

Faktum med ERP är att det alltid botar om bara personen arbetar tillräckligt.

Förövrigt kan jag bara rekommendera alla som är intresserade av en verkligt kunnig person "youhaveocd" på Youtube.

Nej du har helt rätt att medicin inte kan bota OCD. Jag har en nära som har svår OCD och har försökt och försökt med ERP men det blev i slutändan 60mg Fluoxetin då ERP inte hjälpte.

Han kanske helt enkelt inte jobbade tillräckligt hårt då antar jag.
Citera
2017-10-25, 21:26
  #10
Avstängd
OvanligtSpeciells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleSociety
Nej du har helt rätt att medicin inte kan bota OCD. Jag har en nära som har svår OCD och har försökt och försökt med ERP men det blev i slutändan 60mg Fluoxetin då ERP inte hjälpte.

Han kanske helt enkelt inte jobbade tillräckligt hårt då antar jag.

Då jobbade han inte tillräckligt hårt det är fakta.

Att läkare skriver ut mediciner till dig är det INGEN tvekan om, SSRI och antipsykotiska preparat är absolut något du kan få av dessa lirare, kommer det hjälpa? Det KAN hjälpa. Men faktum är att om du inte biter tag i den onda roten kommer OCDn alltid accelerera och medicin som vi har idag är extremt ospecifik.
Men om du genom att lära om hjärnan att dessa tankar inte är något den ska ägna sig åt så kommer hjärnan som allt annat i kroppen till sist att skära av det, om du tränar fysiskt och sedan slutar kommer kroppen nedmontera dig.

ERP hjälper mot all OCD sedan att Pure-OCD endast förekommer i hjärnan gör att personen som går i terapi måste vara extremt vaksam och förmoligen också få extrem hjälp. Om du tvättar dina händer och har det som tvång vet du när du tvättar händerna, det krävs tvål och vatten.
Men om du har ramsor i huvudet kan du sitta ett helt dygn och varsomhelst och utföra ditt tvång.

OCD är extremt hårt att bryta sig loss ifrån men ANNARS skulle ingen någonsin haft OCD, om det bara var att vifta bort skiten skulle alla gjort det.. OCD kommer alltid påstå sig vara väldigt verklig och väldigt viktig.

Å andra sidan finns det en helt bunt med diagnoser som du inte ens har en chans att bli ifrån



EDIT: Tvångstankar är extremt kluriga då de är exakt lika intelligenta som dig själv, och de kommer alltid med påtagliga känslor. Vill du bli fri från skiten måste du som det ser ut i praktiken SJÄLV bli en expert på området och sedan hantera det och då helst med hjälp utifrån. Även i teorin och också praktiskt sett är det dock förmodligen bäst att du själv blir expert, det kommer bara fungera som en språngbräda, för till syvende och sist måste du sätta dig ner och ta ångesten vid hornen, men det kan kännas bra att veta hur hjärnan fungerar. Att svensk sjukvård någonsin skulle kunnat hjälpa dig förtuom i extremt sällsynta fall har jag svårt att se, jag har själv kommit i kontakt med erp-grupper och efter att ha vistas mycket på internet förstår jag att detta är extremt sällsynt globalt sett men även i Sverige. 18år något är ungefärliga tiden för en person för OCD att få rätt hjälp, det tror jag är globalt sett.
__________________
Senast redigerad av OvanligtSpeciell 2017-10-25 kl. 21:35.
Citera
2017-10-25, 21:46
  #11
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvanligtSpeciell
Då jobbade han inte tillräckligt hårt det är fakta.

Att läkare skriver ut mediciner till dig är det INGEN tvekan om, SSRI och antipsykotiska preparat är absolut något du kan få av dessa lirare, kommer det hjälpa? Det KAN hjälpa. Men faktum är att om du inte biter tag i den onda roten kommer OCDn alltid accelerera och medicin som vi har idag är extremt ospecifik.
Men om du genom att lära om hjärnan att dessa tankar inte är något den ska ägna sig åt så kommer hjärnan som allt annat i kroppen till sist att skära av det, om du tränar fysiskt och sedan slutar kommer kroppen nedmontera dig.

ERP hjälper mot all OCD sedan att Pure-OCD endast förekommer i hjärnan gör att personen som går i terapi måste vara extremt vaksam och förmoligen också få extrem hjälp. Om du tvättar dina händer och har det som tvång vet du när du tvättar händerna, det krävs tvål och vatten.
Men om du har ramsor i huvudet kan du sitta ett helt dygn och varsomhelst och utföra ditt tvång.

OCD är extremt hårt att bryta sig loss ifrån men ANNARS skulle ingen någonsin haft OCD, om det bara var att vifta bort skiten skulle alla gjort det.. OCD kommer alltid påstå sig vara väldigt verklig och väldigt viktig.

Å andra sidan finns det en helt bunt med diagnoser som du inte ens har en chans att bli ifrån



EDIT: Tvångstankar är extremt kluriga då de är exakt lika intelligenta som dig själv, och de kommer alltid med påtagliga känslor. Vill du bli fri från skiten måste du som det ser ut i praktiken SJÄLV bli en expert på området och sedan hantera det och då helst med hjälp utifrån. Även i teorin och också praktiskt sett är det dock förmodligen bäst att du själv blir expert, det kommer bara fungera som en språngbräda, för till syvende och sist måste du sätta dig ner och ta ångesten vid hornen, men det kan kännas bra att veta hur hjärnan fungerar. Att svensk sjukvård någonsin skulle kunnat hjälpa dig förtuom i extremt sällsynta fall har jag svårt att se, jag har själv kommit i kontakt med erp-grupper och efter att ha vistas mycket på internet förstår jag att detta är extremt sällsynt globalt sett men även i Sverige. 18år något är ungefärliga tiden för en person för OCD att få rätt hjälp, det tror jag är globalt sett.

Intressant. Ska snacka med min bekant och se om han vill testa ERP igen. Hans OCD är under hyfsad kontroll just nu dock med Fluoxetin så jag tror nog inte att han vill försöka just nu.

Men det dyker säkert upp en tid då han får tillbaka eländet. För vissa så hjälper det att byta mediciner hela tiden när ena slutar att verka. Men det funkar givetvis inte för alla...
Citera
2018-02-13, 21:12
  #12
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvanligtSpeciell
Då jobbade han inte tillräckligt hårt det är fakta.

Att läkare skriver ut mediciner till dig är det INGEN tvekan om, SSRI och antipsykotiska preparat är absolut något du kan få av dessa lirare, kommer det hjälpa? Det KAN hjälpa. Men faktum är att om du inte biter tag i den onda roten kommer OCDn alltid accelerera och medicin som vi har idag är extremt ospecifik.
Men om du genom att lära om hjärnan att dessa tankar inte är något den ska ägna sig åt så kommer hjärnan som allt annat i kroppen till sist att skära av det, om du tränar fysiskt och sedan slutar kommer kroppen nedmontera dig.

ERP hjälper mot all OCD sedan att Pure-OCD endast förekommer i hjärnan gör att personen som går i terapi måste vara extremt vaksam och förmoligen också få extrem hjälp. Om du tvättar dina händer och har det som tvång vet du när du tvättar händerna, det krävs tvål och vatten.
Men om du har ramsor i huvudet kan du sitta ett helt dygn och varsomhelst och utföra ditt tvång.

OCD är extremt hårt att bryta sig loss ifrån men ANNARS skulle ingen någonsin haft OCD, om det bara var att vifta bort skiten skulle alla gjort det.. OCD kommer alltid påstå sig vara väldigt verklig och väldigt viktig.

Å andra sidan finns det en helt bunt med diagnoser som du inte ens har en chans att bli ifrån



EDIT: Tvångstankar är extremt kluriga då de är exakt lika intelligenta som dig själv, och de kommer alltid med påtagliga känslor. Vill du bli fri från skiten måste du som det ser ut i praktiken SJÄLV bli en expert på området och sedan hantera det och då helst med hjälp utifrån. Även i teorin och också praktiskt sett är det dock förmodligen bäst att du själv blir expert, det kommer bara fungera som en språngbräda, för till syvende och sist måste du sätta dig ner och ta ångesten vid hornen, men det kan kännas bra att veta hur hjärnan fungerar. Att svensk sjukvård någonsin skulle kunnat hjälpa dig förtuom i extremt sällsynta fall har jag svårt att se, jag har själv kommit i kontakt med erp-grupper och efter att ha vistas mycket på internet förstår jag att detta är extremt sällsynt globalt sett men även i Sverige. 18år något är ungefärliga tiden för en person för OCD att få rätt hjälp, det tror jag är globalt sett.



AMEN! Precis så är det.
Pure o är otroligt listigt. Det är väldigt mkt svårare att hitta försäkringarna i skallen som en gör konstant än att fysiskt inse när man gör något för att "bli ren". Hittar man rätt, kartlägger, är vaksam konstant, exponerar osv osv osv så går det att bli av med. Ibland kan mer terapi behövas, beroende på temat en har men slutgrejen blir ju alltid ERP.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback