Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-10, 11:16
  #1
Avstängd
Sitter och tuggar på en bit kyckling stor som en 5krona 30-60ggr innan jag får ned den.

Jag har precis styrketränat i 45min, stretchat, duschat och fixat mig i ordning.

Men jag har inge matsug alls, vad är fel? Kycklingen är normal, kanske lite torrare än normalt, men inte som någon hade klagat på den.

Att tugga maten väl är bra, men 60ggr är lite till överdrift. Vaknade vid kl 8:30 om det är till någon hjälp.

Har haft detta problem hela mitt liv sedan jag var 8år och nu är jag 30. Kan inte äta förrän efter lunch, jag kan bara dricka. Och jag är rädd att ta proteinpulvet när det inte verkar tillräckligt naturligt, men vad vet jag.

Tips på hur jag kan förbättra min hunger? både till frukost och lunch. Eller alternativ på käk som är lätt att få ned. Göra shake på kyckling och broccoli (eww)? Eller testa proteinpulvet för en gångs skull?

Edit. Jag har nu ätit klart, det tog mig 35 minuter att få ned EN kycklingfilé och 6 broccolibuketter. Vilket skämt och slöseri med tid?

/juice (nybörjare på gym)
__________________
Senast redigerad av juiceme 2016-07-10 kl. 11:24.
Citera
2016-07-10, 11:26
  #2
Medlem
Varför tvinga i dig mat om du inte är hungrig? Ät när du blir hungrig!

Du kommer inte förlora muskler om du inte äter direkt efter träningen som diverse tidningar/internet sajter säger.
Citera
2016-07-10, 11:30
  #3
Medlem
Teskeds avatar
Om du ändå inte kan äta kan du lika gärna köra periodisk fasta. Ät hela ditt dagsintag under ett fönster på åtta timmar och fasta resterande 16.
Citera
2016-07-10, 11:31
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CoopaCoopa
Varför tvinga i dig mat om du inte är hungrig? Ät när du blir hungrig!

Du kommer inte förlora muskler om du inte äter direkt efter träningen som diverse tidningar/internet sajter säger.

För annars äter jag bara en gång om dagen, middag;. Vill ändra på mina matvanor till ett normalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tesked
Om du ändå inte kan äta kan du lika gärna köra periodisk fasta. Ät hela ditt dagsintag under ett fönster på åtta timmar och fasta resterande 16.

Jag har ingen lust att fasta, jag har gjort det motvilligt i 20år nu.
__________________
Senast redigerad av juiceme 2016-07-10 kl. 11:34.
Citera
2016-07-10, 11:41
  #5
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Kan du inte äta innan lunch så är det väl bara att inte göra det..?!
Förstår inte problemet riktigt.. ?

Påverkar detta dig så pass mycket att det utgör ett reellt problem i din vardag?


Är du undernärd?
Citera
2016-07-10, 11:44
  #6
Medlem
Killer-queens avatar
Ät nåt mer lättsmält än kyckling då, typ Corn flakes med mjölk?
Citera
2016-07-10, 11:48
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Kan du inte äta innan lunch så är det väl bara att inte göra det..?!
Förstår inte problemet riktigt.. ?

Påverkar detta dig så pass mycket att det utgör ett reellt problem i din vardag?


Är du undernärd?

Jag har vart underviktig hela mitt liv, tills jag fyllde 25 och började dricka för många bira.

Nu när jag dricker för mycket öl är jag faktiskt normalviktig, väger 69kg (172cm)

När jag om ett par månader tränat bort magen så är jag rädd att jag åker ned på 60kg igen. Därför känner jag att det är viktigt att jag för en gångs skull lär mig äta lunch och frukost. Som normala personer gör.
Citera
2016-07-10, 12:08
  #8
Avstängd
Gör en shake till frukost: mixa en halv liter mjölk, 3 ägg, 1 dl havregryn, 1 banan och bär. Det blir 900 kalorier och sedan behöver du inte äta mer förens lunch (du kan dricka några glas mjölk för att få i dig lite mer protein).
Citera
2016-07-10, 12:20
  #9
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juiceme
Jag har vart underviktig hela mitt liv, tills jag fyllde 25 och började dricka för många bira.

Nu när jag dricker för mycket öl är jag faktiskt normalviktig, väger 69kg (172cm)

När jag om ett par månader tränat bort magen så är jag rädd att jag åker ned på 60kg igen. Därför känner jag att det är viktigt att jag för en gångs skull lär mig äta lunch och frukost. Som normala personer gör.


Känner många som aldrig äter frukost. Vad som anses normalt är väl en definitionsfråga.
Men som någon skrev i en tidigare post försök äta mer lättsmält. Om du nu bara kan dricka innan lunch, så drick något näringsrikt då, nyponsoppa, fruktsoppa, juice, youghurt etc. Det är väl frukost ändå, även om du inte tuggar den..?

Annars så är det väl inget konstigt att bara äta ett mål(mat) per dag? Vi gjorde det i min farsas familj när jag växte upp, kombinerad lunch/middag kring tretiden. Blir billigare dessutom.

Lycka till!
Citera
2016-07-10, 12:44
  #10
Medlem
bananapanss avatar
Testa nån smoothie eller nåt? Tyckte shaken ovan var ett bra tips! Dessutom är det nog bra för magen att få i sig lite vätska och fibrer så att den hinner komma igång till lunchtid.
Citera
2016-07-10, 12:58
  #11
Avstängd
Jag vill gärna ha i mig så nära noll kolhydrater per måltid.

Stekt ägg är ganska lätt att få i magen. Men jag kan väl ändå inte käka 2 stekta ägg till frukost, och sedan 5 stekta ägg till lunch. Eller kan jag?

Jag kan tänka mig en massa grönsaker och bär. Men det måste jag researcha mer i, så jag kan göra en nyttig, sockerfri shake.

Bra tips med shaken, tror jag testar att göra en matigare sådan.

Det är väl främst kycklingen och tonfisken jag har riktigt svårt att få ned (det smakar jättebra, men det går inte att svälja). Jag bara maler och maler och sväljer små bitar i taget.
Citera
2016-07-10, 13:23
  #12
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juiceme
Jag vill gärna ha i mig så nära noll kolhydrater per måltid.

Stekt ägg är ganska lätt att få i magen. Men jag kan väl ändå inte käka 2 stekta ägg till frukost, och sedan 5 stekta ägg till lunch. Eller kan jag?

Jag kan tänka mig en massa grönsaker och bär. Men det måste jag researcha mer i, så jag kan göra en nyttig, sockerfri shake.

Bra tips med shaken, tror jag testar att göra en matigare sådan.

Det är väl främst kycklingen och tonfisken jag har riktigt svårt att få ned (det smakar jättebra, men det går inte att svälja). Jag bara maler och maler och sväljer små bitar i taget.
Men om du oroar dig för att inte få i dig tillräckligt med kalorier, varför undviker du då kolhydrater? Och sedan satsar du på typisk bantarmat med nästan fettfria proteiner som tonfisk och kyckling. Broccoli därtill för minimalt med kalorier till mesta möjliga mättnad. Helt bakvänt, och det är inget att gnälla över. Vill du ha mer kalorier så ät mer kaloritäta livsmedel. Ägg kan du definitivt äta, gör en omelett.

Bär innehåller socker förresten vilket är en kolhydrat. Inte raffinerat socker förvisso om det är det du menar.

Så svaret är inte egentligen att du har problem med att äta, du har ett problematisk val av livsmedel som per automatik håller dig underviktig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback