2013-09-01, 18:28
Medlem
LennartSwahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OM3N1
Ah jag såg att jag länkade fel.

Okey, i olika oktaver? Är det ingen som har nå bra svar?

http://www.amromusic.com/saxophone-fingering-chart

Varje ton har ett grepp på saxofonen. Visst finns det alternativa grepp men det är inget som du ska bry dig om nu. Boken du köpte bör ha en sammanställning av greppen. Annars se länk ovan.

Du bör uppsöka en lärare och ta iaf ett par lektioner. Saxofon är lätt att lära fel.

Kollade dina länkar nu. Det handlare om altissimo dvs väldigt höga toner. Återkom om 5-10 år
Senast redigerad av LennartSwahn 2013-09-01 kl. 18:32.
Citera
2014-01-07, 10:27
Medlem
Spaes avatar
Söker köpråd ang saxofon.

Hej flashbackare!

Jag har börjat spela saxofon och gillar det, och vill investera i en egen. Har hittat ett par saxofoner som passar en nybörjare men har lite svårt att välja, skulle vara tacksam om någon erfaren kan ge lite klarhet eller tom ett tips på en bättre.

Yamaha YTS-25
Selmer AS 500 (Är det stor skillnad på ljudet i en aristocat?)

Tack!
Citera
2014-01-07, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spae
Hej flashbackare!

Jag har börjat spela saxofon och gillar det, och vill investera i en egen. Har hittat ett par saxofoner som passar en nybörjare men har lite svårt att välja, skulle vara tacksam om någon erfaren kan ge lite klarhet eller tom ett tips på en bättre.

Yamaha YTS-25
Selmer AS 500 (Är det stor skillnad på ljudet i en aristocat?)
Gratulerar till att du börjat spela saxofon! Om jag förstår dig rätt så har du hittat specifika exemplar av dessa instrument? Om du har provspelat dem så säger jag helt enkelt: Köp den du gillar mest att spela på!
Om du inte har hittat specifika exemplar utan bara tittat ut tänkbara modeller, så finns det förstås många fler du bör titta efter. Yamaha är ett säkert kort och jag skulle tro att den är lättare att sälja den dag du skulle vilja det, eftersom Selmer AS 500 är tillverkad i Taiwan (det är inte per automatik dåligt men folk är mer tveksamma till en Taiwan-Selmer än till en USA-Selmer). AS500 Aristocrat är gjorda i USA om jag är rätt informerad. En del säger att Taiwan-modellen måste justeras ofta.
Vad får den kosta?
Här är en del bra tips vad du bör tänka på när du köper begagnat: http://saxofonfynd.se/kopguide-saxofon/
Citera
2014-02-04, 20:18
Medlem
Ostkroks avatar
Jag behöver er saxofonares hjälp!

Tänkte köpa en saxofon till en polare som en rolig grej, lite av ett internskämt.

Jag kan ingenting alls om detta och kikade snabbt runt lite på blocket och ser att det absolut lägsta priset ligger på kring 4000kr.

Eftersom detta endast är en rolig grej, jag vet att han aldrig kommer lära sig eller ens vill lära sig, så undrar jag mest ifall det går att få tag på en pjäs för betydligt mindre summor? defekta? begagnat? skit?
Citera
2014-03-08, 22:53
Medlem
SwingKidds avatar
Hej har precis köpt en sax och vill nu lära mig lira ordentligt. Finns det någon här som vill lära ut eller vet om personer som vill det? Betalar naturligtvis. Bor i Malmö.
Skicka privat eller här.
Citera
2014-03-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Jag behöver er saxofonares hjälp!

Tänkte köpa en saxofon till en polare som en rolig grej, lite av ett internskämt.

Jag kan ingenting alls om detta och kikade snabbt runt lite på blocket och ser att det absolut lägsta priset ligger på kring 4000kr.

Eftersom detta endast är en rolig grej, jag vet att han aldrig kommer lära sig eller ens vill lära sig, så undrar jag mest ifall det går att få tag på en pjäs för betydligt mindre summor? defekta? begagnat? skit?

Pröva på blocket, ibland kan man hitta "renoveringsprojekt" som säljer för några hundralappar. Man kan även hitta begagnade kinessaxar som kanske ligger runt 1000-2000 kr.
Citera
2014-04-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwingKidd
Hej har precis köpt en sax och vill nu lära mig lira ordentligt. Finns det någon här som vill lära ut eller vet om personer som vill det? Betalar naturligtvis. Bor i Malmö.
Skicka privat eller här.

Kolla med Windcorp Malmö, de har säkert lektioner till salu.
Citera
2014-04-21, 10:55
Medlem
1. Hur är det med sopransaxar och barytonsaxar, är de mycket svårare att spela på?
2. Hur gör ni med de stackars grannarna?
3. Är windcorp en bra affär?
Citera
2014-05-10, 22:24
Tjenare!
Jag har tröttnat på att lira gura och bestämt mig för att köpa en saxofon eftersom det verkar vara ett underbart instrument! Nu till frågorna då..

1. Är det nödvändigt att gå på lektioner eller kommer man långt med hjälp av internet?
2. Saxofon?! Vilken ska köpas vilken är bra? Jag har kollat på den billigaste jag hittat.
http://www.thomann.de/se/startone_sas75_altsaxophon.htm

Tycker den verkar helt okej, vad tycker ni? Har ni några tips eller liknande behöver ni inte vara blyga!

Mvh Blomkossan
Citera
2014-06-23, 01:38
Medlem
Hej alla saxofonister!

Jag är otroligt sugen på att börja spela och har redan börjat kolla skalor, lära mig mer om instrumentet etc. Har också kikat på olika saxofoner och tänker nog beställa en Yamaha YAS-280.

Jag undrar om det finns några andra saxofonister i/runt trakterna av Piteå eller Skellefteå? Min efterforskning av möjligheterna att hitta kurser och utbildningar för musikintresserade vuxna leder mig till slutsatsen att det verkar vara helt omöjligt om man inte bor i en storstad, vilket jag tycker är jättetråkigt! Den lokala musikskolan här verkar bara ta emot grundskolebarn

PM'a mig om ni finns i närheten eller har ett bra tips!
Citera
2014-06-23, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BULD
Hej alla saxofonister!

Jag är otroligt sugen på att börja spela och har redan börjat kolla skalor, lära mig mer om instrumentet etc. Har också kikat på olika saxofoner och tänker nog beställa en Yamaha YAS-280.

Jag undrar om det finns några andra saxofonister i/runt trakterna av Piteå eller Skellefteå? Min efterforskning av möjligheterna att hitta kurser och utbildningar för musikintresserade vuxna leder mig till slutsatsen att det verkar vara helt omöjligt om man inte bor i en storstad, vilket jag tycker är jättetråkigt! Den lokala musikskolan här verkar bara ta emot grundskolebarn

PM'a mig om ni finns i närheten eller har ett bra tips!
Du har ju musikhögskolan i Piteå. Där lär det finnas saxofonister som kan tänkas ta på sig en elev.
Citera
2014-06-23, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Du har ju musikhögskolan i Piteå. Där lär det finnas saxofonister som kan tänkas ta på sig en elev.

Jag vet, har försökt få tag på skolan på något sätt men det finns lite/ingen info på LTU's hemsida och inget på Facebook heller. Har skickat ett mail till deras studentcentrum så man får se om man får svar. Ingen här som har kontakter där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in