Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-07-12, 21:11
  #61
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Bedrägeriet är inte speciellt ovanligt, Ofta så kartlägger bedragarna offren på Facebook för att veta hur dom ska agera så jag tror inte TS kompis är inblandad.
I vissa fall kapar dom någon av vännernas Facebookprofil och begär koder från offrets bankdosa för att dom råkat slarva bort sin egen. (Offret är ofta efterblivet och fattar inte att koderna är personliga).

Eller så gör dom precis så som TS råkade ut för dvs dom ringer, Detta förekommer i olika varianter och har förekommit i väldigt många år.
Har är ett annat exempel på ett sådant bedrägeri
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10360889.ab

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/be...n-via-facebook

Så hur menar du att de har kunnat låta exakt som TS "kompis" röst, och sätt att prata när de ringde? Jag har svårt att tro att TS skulle kunna höra så fel att han tyckte att det lät precis som just den vännen de påstod sig vara, om det inte var han. Om TS inte hade vetat hur hans "kompis" lät, hur det nu skulle kunna gå till, hade jag kunnat köpa att hans "kompis" inte var inblandad.


Uppdatering TS? Har din "kompis" hjälpt dig att forska i hur det hela gått till? Om han inte var inblandad så borde han vara ganska angelägen om att få fram vem som använder hans namn, röst, telefonnummer och umgängeskrets till att begå bedrägerier.
Citera
2016-07-13, 04:50
  #62
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Enda stämplarna jag någonsin fått kom från gamla gränsen mellan Väst/Östtyskland och jag betalde nog 4 euro för det nöjet. England har jag varit i 5 gånger och aldrig ens sett en stämpel vid passkontrollerna.
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Får man?
Jag åkte till Skottland för tre år sedan - bilade igenom Europa vis södra England och upp till Skottland -- och fick ingen stämpel i passet.

För två år sedan åkte jag till USA med mellanlandning i England -- jag gick ut från flygplatsen, och fick sedan gå igenom säkerhetskontrollen in i igen .. Ingen stämpel i passet.

Så när infördes det menar du?


Tydligen kommer jag ihåg fel. Europeiska medborgare får inte stämplar inom Europa även om det skulle finnas en passkontroll.
Citera
2016-07-13, 10:59
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
(---)
Eller så gör dom precis så som TS råkade ut för dvs dom ringer, Detta förekommer i olika varianter och har förekommit i väldigt många år.
Har är ett annat exempel på ett sådant bedrägeri
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10360889.ab

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/be...n-via-facebook
Fast det där är ju någonting annat. I det första fallet är det en annan person som ringt och hänvisat till en anhörig. Det andra fallet handlar om att sno accesskoder via Facebook.

Nyckeln är ju att TS kompis själv ringt och pratat med honom, och bett om pengar. Det tycker jag utesluter att kompisen skulle vara oskyldig.
Citera
2016-07-13, 11:15
  #64
Medlem
Kris00tian, din kompis hemliga nummer och Western Union.
Western Union, du borde frågat honom varför just dit.
Hemligt nummer, du har väl hans hem/mobilnummer?
Du kunde ha ringt dit och frågat?

Lätt att vara efterklok iofs.
Citera
2016-07-13, 12:08
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Jag har råkat ut för ett bedrägeri på ett eller annat sätt och vill höra er åsikt om vad ni tror har hänt.

En bekant ringer mig från hemligt nummer och säger att han är i London och är i knipa och jag är den enda som kan hjälpa honom. Han behöver akut 38,000.- som han undrar om jag kan låna ut till dagen därpå, kan jag det lovar bekanten att jag ska få dubbelt tillbaka.

Tio minuter senare ringer han igen och säger att han nu fått pengarna,,

Du föll på Din girighet - dubbelt tillbaka - du är inte ensam om att ta chansen o försöka
zuuugaaa dina medmänniskor på pengar.

Men varför var du väntad o varför visade/tog han hem pengar - vad har ni haft för affärer-
låter lite sjuukt - homosex???
Citera
2016-07-13, 14:31
  #66
Medlem
carminaburanas avatar
Mandela-effekten
Citera
2016-07-30, 18:41
  #67
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Så hur menar du att de har kunnat låta exakt som TS "kompis" röst, och sätt att prata när de ringde? Jag har svårt att tro att TS skulle kunna höra så fel att han tyckte att det lät precis som just den vännen de påstod sig vara, om det inte var han. Om TS inte hade vetat hur hans "kompis" lät, hur det nu skulle kunna gå till, hade jag kunnat köpa att hans "kompis" inte var inblandad

Jag skulle fortfarande vara försiktig med att beskylla kompisen, Bedragarna letar information på Facebook och använder den i konversationen.
Dom som utför detta är skickliga och konversationen är ofta trovärdig, Jag orkar inte gå in i detalj på hur dom gör men ni kan mycket väl bli uppringda av någon ni tror är en släkting eller kompis men som inte är det.
Med beteendevetenskap kan man komma långt.... Speciellt när det gäller att lura människor.

Ett exempel är tanten som blir lurad vid 20:00 i denna dokumentär
http://youtu.be/qw2_xBsEFEo?t=20m
Citera
2016-08-04, 02:32
  #68
Medlem
Din "kompis" har blåst dig ordentligt.
Istället för att låta dig manipuleras av dennes historier och upplägg så borde du kolla runt i eran umgängeskrets ifall någon mer har blivit drabbad.

Och om du undrar varför han direkt springer till en låda och hämtar en massa pengar som han flashar med när du säger att du behöver pengar för din resa så är det för att han vill att du ska tänka att han då inte har någon anledning att blåsa dig, då han har massa cash.

Det var bland annat dina pengar han visade dig.
Manipulativa människor har tänkt igenom allt på förhand och lagt upp blåsningen. Lämnar dig i en situation där du inte kan bestämma dig för bu eller bä och livet går vidare.

Eran vänskap är förstörd pga ovissheten men dina pengar stannar fortfarande hos honom då du inte är man nog att inse att du blivit blåst och hantera det därefter.

Eller så knackar du på igen, hämtar dina 15.000 och tydligt talar om för snubben att han inte är värd att ge stryk ens men att han valt sin väg och att han en vacker dag kommer någon av hans planer att slå tillbaka. med ett baseboll-träd eller en kula.
Citera
2016-08-18, 08:03
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller

Eller så knackar du på igen, hämtar dina 15.000 och tydligt talar om för snubben att han inte är värd att ge stryk ens men att han valt sin väg och att han en vacker dag kommer någon av hans planer att slå tillbaka. med ett baseboll-träd eller en kula.

Hur ser ett baseboll-träd ut?
Citera
2016-08-18, 15:00
  #70
Medlem
Citat:
Han öppnar och säger "jag har väntat mig dig" och släpper in mig. Jag säger att jag behöver pengar. Jag ska på semester till utlandet. Hur mycket behöver du, frågar han. Allt! Säger jag, varpå han går till ett skåp och plockar fram en kartong och börjar plocka ut pengar och lägga på bordet.

Han säger, hur mycket behöver du, tio? femton? Femtio? Jag svarar att jag vill ha mina 15 som du har lånat plus avgiften för att skicka dem.

Då stelnar han till, tittar på mig och säger. Jag har inte lånat pengar av dig. Jo, säger jag, du ringde mig från London i förrgår och bad mig om ett lån över dagen!

Haha, den där biten av texten låter som tagen ur någon gangster-rulle där du hamnat i problem med maffian som både du och din polare gör lite jobb åt emellanåt..
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback