Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-09, 23:01
  #1
Medlem
Jag har råkat ut för ett bedrägeri på ett eller annat sätt och vill höra er åsikt om vad ni tror har hänt.

En bekant ringer mig från hemligt nummer och säger att han är i London och är i knipa och jag är den enda som kan hjälpa honom. Han behöver akut 38,000.- som han undrar om jag kan låna ut till dagen därpå, kan jag det lovar bekanten att jag ska få dubbelt tillbaka. Jag svarar att det är väldigt mycket pengar och jag kan inte få fram så mycket på en gång. Han frågar då hur mycket jag kan ta fram. 15,000kr kanske, svarar jag.

Han säger då, åååh, vad ska jag nu göra, det är verkligen en katastrof.. är du helt säker att du inte kan få fram mer? -helt säker, säger jag.

-Skicka de 15 du har då så får jag försöka få fram resten på annat sätt.

Jag går till Western Union och ber få skicka pengarna, jag anger för- och efternamn på mottagaren och säger att pengarna ska han hämta ut i London. Jag får ett kontrollnummer som jag ger till min bekant via telefon, han upprepar siffrorna för att se att det stämmer.

Tio minuter senare ringer han igen och säger att han nu fått pengarna, han säger vidare att han är hemma i vår hemstad dagen därpå och ska ringa mig kl 18 för att ge mig pengarna åter.

Dagen därpå ringer han inte. Helt tyst. Jag kontaktar Western Union som spårar pengarna att de är uthämtade i Leeds, 300km från London. Jag bestämmer mig för att åka och hälsa på min bekant som är hemma.

Han öppnar och säger "jag har väntat mig dig" och släpper in mig. Jag säger att jag behöver pengar. Jag ska på semester till utlandet. Hur mycket behöver du, frågar han. Allt! Säger jag, varpå han går till ett skåp och plockar fram en kartong och börjar plocka ut pengar och lägga på bordet.

Han säger, hur mycket behöver du, tio? femton? Femtio? Jag svarar att jag vill ha mina 15 som du har lånat plus avgiften för att skicka dem.

Då stelnar han till, tittar på mig och säger. Jag har inte lånat pengar av dig. Jo, säger jag, du ringde mig från London i förrgår och bad mig om ett lån över dagen!

Nej, jag har inte ringt dig och jag har inte varit i London. Jag har varit hemma hela tiden och det finns massor med människor som kan intyga det.

Nytt sätt av bedrägeri? Jag är helt säker på att jag pratat med den aktuella personen. Har någon hört om något liknande?

Tror ni han är inblandad, om inte, hur har det gått till?
Citera
2016-07-09, 23:07
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Jag har råkat ut för ett bedrägeri på ett eller annat sätt och vill höra er åsikt om vad ni tror har hänt.

En bekant ringer mig från hemligt nummer och säger att han är i London och är i knipa och jag är den enda som kan hjälpa honom. Han behöver akut 38,000.- som han undrar om jag kan låna ut till dagen därpå, kan jag det lovar bekanten att jag ska få dubbelt tillbaka. Jag svarar att det är väldigt mycket pengar och jag kan inte få fram så mycket på en gång. Han frågar då hur mycket jag kan ta fram. 15,000kr kanske, svarar jag.

Han säger då, åååh, vad ska jag nu göra, det är verkligen en katastrof.. är du helt säker att du inte kan få fram mer? -helt säker, säger jag.

-Skicka de 15 du har då så får jag försöka få fram resten på annat sätt.

Jag går till Western Union och ber få skicka pengarna, jag anger för- och efternamn på mottagaren och säger att pengarna ska han hämta ut i London. Jag får ett kontrollnummer som jag ger till min bekant via telefon, han upprepar siffrorna för att se att det stämmer.

Tio minuter senare ringer han igen och säger att han nu fått pengarna, han säger vidare att han är hemma i vår hemstad dagen därpå och ska ringa mig kl 18 för att ge mig pengarna åter.

Dagen därpå ringer han inte. Helt tyst. Jag kontaktar Western Union som spårar pengarna att de är uthämtade i Leeds, 300km från London. Jag bestämmer mig för att åka och hälsa på min bekant som är hemma.

Han öppnar och säger "jag har väntat mig dig" och släpper in mig. Jag säger att jag behöver pengar. Jag ska på semester till utlandet. Hur mycket behöver du, frågar han. Allt! Säger jag, varpå han går till ett skåp och plockar fram en kartong och börjar plocka ut pengar och lägga på bordet.

Han säger, hur mycket behöver du, tio? femton? Femtio? Jag svarar att jag vill ha mina 15 som du har lånat plus avgiften för att skicka dem.

Då stelnar han till, tittar på mig och säger. Jag har inte lånat pengar av dig. Jo, säger jag, du ringde mig från London i förrgår och bad mig om ett lån över dagen!

Nej, jag har inte ringt dig och jag har inte varit i London. Jag har varit hemma hela tiden och det finns massor med människor som kan intyga det.

Nytt sätt av bedrägeri? Jag är helt säker på att jag pratat med den aktuella personen. Har någon hört om något liknande?

Tror ni han är inblandad, om inte, hur har det gått till?

Låter ju rätt otroligt både från din sida och hans om jag skall vara helt ärlig... (eller mesta dels från din då du berättar hans agerande också...)

Men den enkla förklaringen är att det inte var "han"/din kompis som du pratade med...

Och dem du skickade pengarna till hade alla hans uppgifter...
Så du blev lurad av pengar... han blev lurad på sina uppgifter...
Citera
2016-07-09, 23:11
  #3
Medlem
Jag är helt övertygad om att jag pratat med min bekant i telefon. Hur har det fuskats till?
Någon har legitimerat sig som han (för- och efternamn) och hämtat ut pengarna. Med en kod jag ger i telefon till min bekant..

Hur gick det till?

Jag har fått mejl från folk med företagsmejl som handlade om överföringar ska göras. Jag har fått sms med hot från nåt ex hon påstår att hon inte skickat men fejkad röst?! det är nytt.

Om min bekant inte är inblandad måste det vara någon som känner både mig och honom och känner till vår bekantskap. Mycket osannolikt, det går räkna dom personerna som vet det, på ena handens fingrar.
Citera
2016-07-09, 23:12
  #4
Medlem
när du ger kontrollnumret, är det du som ringer hans mobil? Eller är det via random nummer ni har kontakten?
Citera
2016-07-09, 23:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
när du ger kontrollnumret, är det du som ringer hans mobil? Eller är det via random nummer ni har kontakten?

Han ringer mig hela tiden. Han hade inte sin mobil med sig eller om han blev av med den så ja va tvungen vänta på att han ringer mig hela tiden.
Citera
2016-07-09, 23:17
  #6
Medlem
Finns program för att fejka röster bara man har en inspelning med rösten. Vet dock inte hur öppen den är för privata marknaden men sett dokumentär om det i usa.
Om det är något sånt de har lyckats med, eftersom det var "de" som ringde dig.
Fejka leg borde de kunna göra om de kan fejka rösten.

Hade ni bara penga snack? Inget för att kontrollera "äkthet"
Citera
2016-07-09, 23:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Jag är helt övertygad om att jag pratat med min bekant i telefon. Hur har det fuskats till?
Någon har legitimerat sig som han (för- och efternamn) och hämtat ut pengarna. Med en kod jag ger i telefon till min bekant..

Hur gick det till?

Det är för många tillfälligheter i en och samma situation för att jag ska tro på hans historia

1) Förfalska legitimationen
2) Känna till eran relation
3) Få tag på ditt nr
4) Tala (svenska) på ett sätt så att du inte fattar att det är någon annan du pratar med
Citera
2016-07-09, 23:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Finns program för att fejka röster bara man har en inspelning med rösten. Vet dock inte hur öppen den är för privata marknaden men sett dokumentär om det i usa.
Om det är något sånt de har lyckats med, eftersom det var "de" som ringde dig.
Fejka leg borde de kunna göra om de kan fejka rösten.

Hade ni bara penga snack? Inget för att kontrollera "äkthet"

Det lär ju inte va en engelsman iallafall, varför skulle man ringa en svensk då ?då måsteju programmet kunna översätta till svenska också, för tror inte engelsmän är så bra på svenska.
Citera
2016-07-09, 23:24
  #9
Medlem
Citat:
Han öppnar och säger "jag har väntat mig dig" och släpper in mig.
Varför? Skulle ni träffas eller?
Citera
2016-07-09, 23:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagis-Dropout
Det är för många tillfälligheter i en och samma situation för att jag ska tro på hans historia

1) Förfalska legitimationen
2) Känna till eran relation
3) Få tag på ditt nr
4) Tala (svenska) på ett sätt så att du inte fattar att det är någon annan du pratar med

Om han är inblandad. Han måste haft en kumpan i Leeds som har hans uppgifter och han delger kumpanen kontrollnumret som plockar ut pengarna. (eftersom han kan bevisa att han varit i hemstaden)

När han ringde sa han att han är i London, men pengarna togs ut i Leeds. Det skulle kunna vara en missmatch mellan min bekant (som tror kumpanen är i London) och där kumpanen faktiskt befinner sig.

Eller så har han helt enkelt ingen delaktighet och då är det som du säger. fyra konstiga sammanträffanden.
Citera
2016-07-09, 23:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagis-Dropout
Varför? Skulle ni träffas eller?


Nej.

Jag spann vidare på det och frågade exakt vad han menade. Han viftade bort det genom att säga att vi träffades ju på bensinstationen då (tre veckor sen) och ja sa "kom förbi på en kaffe" så ja tänkte att nu kommer du.
Citera
2016-07-09, 23:39
  #12
Medlem
Är han från Leeds?
Tänker isåfall om han Pratade engelska eller svenska?
Skötsam annars?
Svenska tror jag som sagt är svårt att fejka, hade övervägt att polisanmäla din bekant.
Dock överhängande risk att anmälan hamnar i papperskorgen efter nån dag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback