Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-10, 01:49
  #13
Medlem
Megaforces avatar
Kolla även inställningen för kanal bandbredd. Skall normalt vara 20/40 vilket innebär att routern ställer om sig till efter vad klienten klarar. Är routern satt för enbart 40 Mhz så kanske det inte funkar med alla klienter. Även synligheten med SSID kan påverkas.
Citera
2016-07-10, 09:37
  #14
Medlem
KG_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ok... det var en router jag faktiskt aldrig hörttalas om... det händer men är ovanligt :-)

Då jag tror att denna router antingen är en aning buggig eller så har du inte full kontroll över den (den konfigureras av din ISP som har full kontroll)...

Så hade jag faktiskt köpt en ny (finns 500kr routers som är enkla, bättre osv)... om du är tvungen att använde den för att koppla upp dig emot din ISP så logga in på den (efter du köpt en ny) och stäng WiFi funktionen och allt du kan i princip...) och helt enkelt koppla in en ny i LAN porten som du kopplar till den nya routerns WAN port... kan gå snett... vissa routrar gillar inte lokala adresser på WAN porten... plus att all filter/brandvägg fortfarande begränsas av den första routern...
Men LAN/WIFI access borde fungera bättre...

Jaja... kan nog inte hjälpa dig så mycket mer tyvärr... hade jag varit på plats hade jag kunna (troligen) avgöra vart felet låg... men blir lite svårt nu...
Jag har en äldre liggandes som jag kan prova med. Att ansluta en annan router har jag inte tänkt på.

Jag läste just att man infört en lag som ger kunder rätt att koppla in sitt eget modem, med eller utan inbyggd router, från 1 augusti. Det var inte möjligt tidigare. Som jag skrev tidigare är min operatör ett tyskt företag, jag bor alltså i Tyskland.

Bandbredden har jag inte ändrat på än. Den är i nuläget fast på 20 så jag testar med 20/40.

Jag tackar för hjälpen och återkommer när jag testat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback