• 33 147 online
  • 1 138 865 medlemmar
  • 58 995 394 inlägg
2016-07-09, 16:06
Medlem
TellyFunks avatar
Jag har precis köpt en helt ny iMac 27 retina 5k dator med 4.0 ghz fyrkärnig intel core i7 med turbo boost upp till 4,2 ghz och 32 gb RAM.

Denna maskin ska jag nu använda i min musikstudio med en hel del high end prylar som jag har investerat mycket tid och pengar på.

Nu är inte jag den mest kunniga personen när det kommer till specs på en grym dator men tanken jag hade vid beställning var "det spelar ingen roll för mig hur stor hårdisk jag har, då jag kommer att köra alla mina samples, audio etc via extern HD i vilket fall som helst"

Så med andra ord, jag tänkte spara alla sessions i logic på en extern HD medan programmet i sig ligger installerat på själva datorn.

Hur som helst, jag beställde därför 1 tb fusion drive - vilket jag nu ångrar faktiskt. Jag läste online att det rekommenderas minst 2 tb fusion drive för 32 gb ram och självklart att det bästa alternativet är enbart SSD.

Eftersom ni vet vad datorn ska användas till, så undrar jag nu vad min bästa lösning är för grym prestanda.

Ska jag lämna in datorn och försöka få in en grymmare HD?
- isåfall, vart gör jag detta och påverkar det på något vis garantin eller så?

Jag kommer att köra samtliga waves plugins och även pluggar från universal audio i mitt daw

- skulle jag tekniskt sätt kunna fixa detta problemfritt om jag då tex använder själva datorns 1 tb fusion drive till att installera program och plugins och istället köper tex en 500 gb SSD och kör via thunderbolt för alla sessions, audio osv?

Vad är den bästa lösningen på detta dilemma?

Tusen tack till alla er som tar er tid och svarar, vet att det finns många proffs där ute.
Citera