Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-09, 09:08
  #1
Medlem
Hej, har en Macbook pro som jag haft i ca 2 år. Den har dock lite defekter, bland annat att den blir väldigt varmt och en liten sak på skärmen. Musen rör sig själv ibland(vilket kan vara batteriet som trycker upp mod padden som jag förstår det) och den zoomar in ibland på browsers osv. Har formaterat och det fungerade inte.

För att vara ärlig så är jag lite trött på musen, resten är inga stora problem.
Eftersom Mac-datorer är så dyra att laga så har jag bestämt mig för att köpa en imac idag istället.

Funderar på en retina 4k skärm. Är det värt de extra 3-5000 kr? Ni som har en stationär mac, skulle ni säga att det är värt pengarna, eller ska man köpa ett annat märke?

Föredrar mac eftersom jag har apple mobil och apple tv och är van med macbook. Men förstår att prislappen reflekterar märket också.

Kommer använda datan till att: Redigera ljud, film och i få fall bilder. Spela spel som inte är jätte krävande som exempelvis HoN och se filmer och serier.



Är det värt att köpa iMac, vad är er erfarenhet?
Hur stor skillnad är det på iMac med retina 4k och den billigare versionen? Den är äldre ja, men är prestandan utöver skärmkvaliten stor? Vore skönt att ha en 27 tums tänker jag mig, men är det bättre att ha 21.5 retina eller 27 vanlig?

Många frågor.. vore tacksam om någon kunde ta tiden att svara. Speciellt om ni har erfarenhet av iMacs.
Citera
2016-07-09, 09:26
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Köp en touchpad. Sjukt bekvämt. Vet inte hur det är att spela med en sån dock.

Jag använder min som tv emellanåt så 27 är bra. Men retina är ju bättre på närmare avstånd där du ju ska vara så större delen av tiden.

Min iMac är 7 år gammal. Lirar skitbra än.
Har nyare datorer, men sitter oftare vid min iMac ändå
Citera
2016-07-09, 10:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Köp en touchpad. Sjukt bekvämt. Vet inte hur det är att spela med en sån dock.

Jag använder min som tv emellanåt så 27 är bra. Men retina är ju bättre på närmare avstånd där du ju ska vara så större delen av tiden.

Min iMac är 7 år gammal. Lirar skitbra än.
Har nyare datorer, men sitter oftare vid min iMac ändå

Svårt att bestämma mig. 15000 är rätt mycket. Men man slipper köpa skärm osv.

Tänker kanske köpa 4k skärm http://www.elgiganten.se/product/dat...skarm-u28e590d med en stationär för ca 6-7000...

Men då måste man köpa högtalare osv....
Citera
2016-07-09, 11:42
  #4
Medlem
katten80s avatar
Är datorn bara två år så borde du kunna få den lagad på garantin. Om inte annat så är det ofta värt att laga Apple datorer de har mycket högt andrahandsvärde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback