Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-24, 22:56
  #13
Medlem
Parasights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary1
Jag snarare skulle se att människor och läkare inte är så jävla rädda och vet hur man medicinerar med bensodiazepiner istället. Det krävs lite av patienten. Om du nu är läkare så ska du knappast se det som nå annat ett läkemedel, sen får det vara hur narkotikaklassat det vill. Tycker det skev syn av dig.

Opiater är fan så mycket mer beroendeframkallande i så fall. Tycker du det vore rätt att skriva ut ett preparat till en smärtpatient som som behöver smärtlindring på en gång att, var så god, här får du ett läkemedel som kanske hjälper om 2-3 veckor, men räkna med att få mer ont under dessa veckor och en jävla massa biverkingar även när läkemedlet börjar verka och räkna med att det blir jobbigare när du ska sluta med läkemedlet än om jag skulle satt dig på ett läkemedel som garanterat skulle funka, men tyvärr är det narkotikaklassat och du kommer förmodligen börja missbruka läkemedlet. Gör en liknelse med pissläkemedlen SSRI/SNRI. Det finns folk som stått på Venlafaxin i säg 12 år, vad är det. Ett pillerberoende, men bara för att det inte går att missbruka så är det lugnt. Det är ett jävla dömande mot patienten i fråga att inte skriva ut läkemedel som faktiskt funkar, till exempel bensodiazepiner.

Mindre kurer, är ju förfan vad som skapar skiten. Sätt en fast medicineing efter att provat ut rätt dosering. Sen göra patienten i fråga medveten om att förbättra sin tillvaro, stress-sanera, motionera/träna, äta mer nyttigare, göra saker man uppskattar m.m. Ta samtalsterapi vid behov för att få hjälp med såna saker, dvs bli medveten hur man ska hjälpa sig själv vilket är fan så mycket lättare utan ångest än med. Och typ KBT, tror du det är lätt att ta åt sig vad som sägs att sitta där med pangångest? Som förövrigt inte behövs, själva grejen att slippa ångest är ganska jävla terapeutiskt för patienten i fråga.

Jag medicineras mot generaliserat ångestsyndrom med Stesolid och det går lysande, det inte bara tar bort ångest utan medicinerar även de depressiva symptom som ångest för med sig, jag känner mig medicinerad, inte bara att det tar bort ångesten för stunden. Jag som faktiskt har ångest annars känner inte av någonting i rusväg eller att det på så sätt skulle vara beroendeframkallande, utan enbart direktverkande anxiolytiska egenskaper, som är väldigt ovaligt att man utvecklar tolerans mot om man är rätt medicinerad eller inte missbrukar läkemedlet. De är inte ens toxiska i jämförelse med SSRI/SNRI, jag provade Sertralin ett tag, jag kände mig påtänd på samma gång som jag mådde dåligt, med pupiller vidgade som att jag faktiskt var påtänd.

Det är sjuka droger om nått, SSRI/SNRI. Och det skrivs ut hejvilt, som kan skapa serotonergt syndrom och alla möjliga biverkningar

Är jävligt glad att jag fått det som borde vara förstahandsalternativet vid generaliserat ångesttillstånd, dvs Stesolid.

Om du nu är läkare med förskrivningsrätt så lär du fan veta hur man medicinerar en patient med bensodiazepiner. Annars bör du fan ta och kompetesutveckla dig!

Tagga ner lite va. Jag försöker kompetensutveckla mig kontinuerligt, men brukar inrikta mig på saker jag faktiskt jobbar med. Det är nog 10 år sedan jag skrev ut bensodiazepiner till någon.
Vi har nog lite olika perspektiv. Du vet, eller kanske tror dig veta, vad som är bäst för dig och din sjukdom. Du kanske har rätt, men det betyder inte nödvändigtvis att det gäller för alla andra. Jättebra om bensodiazepiner funkar för dig, jag säger bara att jag har en hel del erfarenhet av människor som det funkat mycket sämre för.
Det är uppenbart att du har starka känslor i frågan, det har inte jag, och som sagt, är det inte heller mitt specialområde, så jag hoppar ur tråden här och önskar lycka till i framtiden!
Citera
2016-07-25, 11:43
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasight
Tagga ner lite va. Jag försöker kompetensutveckla mig kontinuerligt, men brukar inrikta mig på saker jag faktiskt jobbar med. Det är nog 10 år sedan jag skrev ut bensodiazepiner till någon.
Vi har nog lite olika perspektiv. Du vet, eller kanske tror dig veta, vad som är bäst för dig och din sjukdom. Du kanske har rätt, men det betyder inte nödvändigtvis att det gäller för alla andra. Jättebra om bensodiazepiner funkar för dig, jag säger bara att jag har en hel del erfarenhet av människor som det funkat mycket sämre för.
Det är uppenbart att du har starka känslor i frågan, det har inte jag, och som sagt, är det inte heller mitt specialområde, så jag hoppar ur tråden här och önskar lycka till i framtiden!

Jag vet hur det ska och borde gå till och en människa med ångest har rätt att få medicin mot detta. Det ÄR därför bensodiazepiner utvecklats som läkemedel. Inte för att missbrukare ska kunna tända av lättare eller läkemedelsknarka. Ville bara berätta för att kompetensutveckla dig inom området. Läs mitt förra inlägg utan massa negativ tro så har du ännu mer kompentens angående bensodiazepiner. Lycka till själv!
Citera
2016-07-25, 12:46
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasight
Tagga ner lite va. Jag försöker kompetensutveckla mig kontinuerligt, men brukar inrikta mig på saker jag faktiskt jobbar med. Det är nog 10 år sedan jag skrev ut bensodiazepiner till någon.
Vi har nog lite olika perspektiv. Du vet, eller kanske tror dig veta, vad som är bäst för dig och din sjukdom. Du kanske har rätt, men det betyder inte nödvändigtvis att det gäller för alla andra. Jättebra om bensodiazepiner funkar för dig, jag säger bara att jag har en hel del erfarenhet av människor som det funkat mycket sämre för.
Det är uppenbart att du har starka känslor i frågan, det har inte jag, och som sagt, är det inte heller mitt specialområde, så jag hoppar ur tråden här och önskar lycka till i framtiden!

Jag förstår någons stans att de styrs mycket uppifrån att bensoutskrivningar ska ske restriktivt men tycker det är helt galet att man gör det pga. Man anser att det är beroendeframkallande. Det är ren jävla bullshit o dubbelmoral bara för att de finns missbrukare som vill flumma på skiten, och i ärlighetens namn så får dom tag på det ändå!

När jag fick ECT-behandling mot depression så fick jag höra att jag måste fortsätta äta en antidepressiv medicin livet ut!? För att inte hamna i återfall igen.. Vad är det om inte beroende?? Sånt gör mig förbannad! Varför skall jag få hålla på att äta en antidepp på obestämd framtid men ej få benso??

Håller just nu o kämpar för att få benso utskrivet eftersom det hjälper o underlättar såpass mycket för att jag ska kunna leva ett drägligt liv, med fan så mycket mindre ångest. Men det är ju såklart bara att bita i det sura äpplet o självmedicinera tills vidare... Suck
Citera
2016-07-25, 13:30
  #16
Medlem
Mr.Sounds avatar
Fungerar lugnande i stressade situationer så som arbetsintervjuer eller föredrag. Dock tar den ej bort själva nervositeten.
Citera
2016-09-26, 17:08
  #17
Medlem
Ratis avatar
Har någon här testat Inderal mot extraslag?
Citera
2020-05-06, 14:16
  #18
Medlem
flowerpower900s avatar
Stämmer det att inderal ej är tillvänjande? Alltså att samma dos ger samma effekt oavsett hur många dagar i rad man tar det?
Citera
2020-05-06, 23:44
  #19
Medlem
Mot extraslag använder jag Bisoprolol en tablett om dan. Skulle hjärtat flimra ännu en gång under samma dygn, då tar jag en tablett till, men det är sällan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback