Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-02, 13:26
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
500 mil är ingenting.

Passerat 4300 mil med en honda mt50.

Hehehe polarns kinesare hade rullat 1300mil när den såldes, inga större problem med den så får man en som inte är byggd på nån av dom 4 måndagarna kineserna har varje vecka så...


min MT har över 5700 mil på klockan och går fortfarande skönt, men mätaren har inte funkat på jag vete fan hur länge, så säkert över 6000.
Citera
2018-11-09, 11:19
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thagamz
min MT har över 5700 mil på klockan och går fortfarande skönt, men mätaren har inte funkat på jag vete fan hur länge, så säkert över 6000.

Blir många timmar i sadeln det :-)
Citera
2018-11-10, 10:01
  #15
Medlem
Isnatts avatar
Läste någonstans om danska postmopeder som ofta hade över 10 000 mil på mätarna. Tror dom har PGO.
Även i Sverige ser jag ofta postmopeder som knattrar runt med stora lass. Ser ut att vara PGO big max dom har.
Citera
2018-12-19, 18:00
  #16
Medlem
Isnatts avatar
Fick lustigt nog lämna in min moppe på service nu i dagarna.
Det var en rejäl punktering. Lämnade in den och sa att om det inte gick att laga punkan så fick det sättas på nytt vinterbakdäck.
Avgassystemet var sönderostat och gick sönder när det monterades bort, det hade jag dessutom fått hopsvetsat en gång för 2-3 år sedan så det var kaputt. Fick beställa nytt avgassystem för 1000:-.
Fälgen hade satt sig som fan på själva kolven som går från motorn och driver själva hjulet.
Verkstaden fick slipa bort fälgen! Jag fick köpa ny alu-fälg.
Även nytt vinterdäck.
Kostade drygt 4000:- allt som allt, och det är ok, fick bra pris på arbetet.
Så, ny fälg, nytt vinterbakdäck, nytt avgassystem och arbetskostnad. Det var den dyraste utgiften jag haft på moppen sen köpet. Är otroligt billigt att äga moped, har ju haft den 10 år. Köper jag någonsin en ny moped blir det ett kvalitetsmärke igen.
Jag visste ju inte att det skulle bli en sån utgift på mopeden utan trodde bara laga punkan.
Moppen kanske är värd 8-10 000:-.

Blir det nåt mer större strul kanske det inte är värt att lägga ut 50% av värdet på service längre utan att köpa helt ny istället. Trist i så fall.
Borde finnas avdrag vid service av mopeder och cyklar.
Citera
2018-12-19, 19:41
  #17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Så, ny fälg, nytt vinterbakdäck...
Köpa en till fälg för sommardäck och sen skifta varje vår/höst?

Vinterdäck är inte trevligt på sommaren att köra med.
Citera
2018-12-19, 20:21
  #18
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Köpa en till fälg för sommardäck och sen skifta varje vår/höst?

Vinterdäck är inte trevligt på sommaren att köra med.
Ja det är ju ett alternativ men jag tycker det går bra att köra året runt på samma, har gjort så i flera år. Visst slits dubben men är okey med det. När jag kör på vintern kör jag ändå så försiktigt.
Citera
2018-12-19, 20:26
  #19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ja det är ju ett alternativ men jag tycker det går bra att köra året runt på samma, har gjort så i flera år. Visst slits dubben men är okey med det. När jag kör på vintern kör jag ändå så försiktigt.
Är det klass 1 du har så får du inte köra dubbat på sommaren, tänkte mer på att gummit blir mjukt, när temperaturen går över 15 grader känner jag att bakhjulet får en tendens att vandra i sidled när jag svänger.
Citera
2018-12-19, 21:46
  #20
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är det klass 1 du har så får du inte köra dubbat på sommaren, tänkte mer på att gummit blir mjukt, när temperaturen går över 15 grader känner jag att bakhjulet får en tendens att vandra i sidled när jag svänger.
Ja, klass 1. Då har reglerna ändrats för när jag kollade upp det för flera år sedan så fanns det inga regleringar kring det där utan jag kunde köra året om.
Jag har märkt det om jag haft lite för lite luft i bakdäcket annars går det bra!
Citera
2020-01-11, 15:24
  #21
Medlem
Jag hade 1 mil till jobbet och körde fram och tillbaka varje dag. Plus att jag var ute och puttrade runt på helger betydligt länge bara för att det var kul.
10 mil samanlagt på en helg var inte ovanligt.
Plus att man åkte ich handlade i stan ibland på kvällen eller hade andra ärenden.

I normala fall cyklade jag en runda på 4 mil men körde jag moppe så ku de det lätt bli det dubbla, man såg nån grusväg och kolla var deb gick tex.

Jag skulle tro jag körde en 700 mil säkert under det halvår jag hade moppen.

Moppen var en yamaha dt50. Det enda jag hade problem med var tändspolen som gick sönder samt bytte lameller. Annars var det inget problem. Nån packning också, i cylndern tror jag.

Förstår inte riktigt vad som ska kunna gå sönder som man inte kan laga snabbt och biligt. Har du olja i den så den inte skär så ska det väl aldrig va nåt problem.
Citera
2020-01-19, 09:16
  #22
Medlem
Gaydars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Jag hade 1 mil till jobbet och körde fram och tillbaka varje dag. Plus att jag var ute och puttrade runt på helger betydligt länge bara för att det var kul.
10 mil samanlagt på en helg var inte ovanligt.
Plus att man åkte ich handlade i stan ibland på kvällen eller hade andra ärenden.

I normala fall cyklade jag en runda på 4 mil men körde jag moppe så ku de det lätt bli det dubbla, man såg nån grusväg och kolla var deb gick tex.

Jag skulle tro jag körde en 700 mil säkert under det halvår jag hade moppen.

Moppen var en yamaha dt50. Det enda jag hade problem med var tändspolen som gick sönder samt bytte lameller. Annars var det inget problem. Nån packning också, i cylndern tror jag.

Förstår inte riktigt vad som ska kunna gå sönder som man inte kan laga snabbt och biligt. Har du olja i den så den inte skär så ska det väl aldrig va nåt problem.

Jag har haft en Aprillia Habana 150 cc ("dyrmoppe som även finns som 50 cc - med samma kaross.) i 12 år. Tämligen carefree. Hastighetsmätarwiren har varit kass ett antal år- så typ 2000-2500 mil. 3 batterier avverkade, bytt tändstift - efter gissningsvis 2000 mil! Inte för att det verkade behövas.. Några lampor + nya gummin/däck efter 10 år. Det är väl det hela.. Kvalitet lönar sig
__________________
Senast redigerad av Gaydar 2020-01-19 kl. 09:19.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback