Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-08, 19:17
  #1
Medlem
swimmingpools avatar
Psykiatrin går ju på knäna så dåliga resurser dom har.

Jag la in mig på psyket, fick bara vara där en natt men dom skulle skaffa en psykolog till mig. Sex veckor senare har jag fortfarande inte fått någon psykolog. Jag och vänner till mig har ringt dom flera gånger och nån slags telefonsvarare säger att dom ska ringa upp en viss dag senare men gör inte det.

Till slut fick jag tag i dom och dom sa att dom ställt mig i kö till en läkare, vilket kan ta ett år att få. Men så sa dom ja med då kan vi ju försöka ge dig en psykologkontakt istället. Det som jag ville. Jag sa att jag hört att det är lättare att få tag i en psykolog genom vårdcentralen, men det trodde hon inte. Det är dessutom semestertider nu. Ska ändå försöka tänkte jag.

Några veckor efter att jag lag in mig själv på psyket försökte jag lägga in mig där igen. Det fick jag inte. Tydligen måste man bokstavligt talat vara självmordsbenägen för att få bli inlagd.

När jag har mått dåligt har jag även försökt få tag i någon slags jourhavande medmänniska. Om man ringer SOS kan man få bli kopplad till Jourhavande präst. Men på alla sådana här ställen har dom alltid vissa öppettider.

Inte konstigt att folk blir knäppa och tar livet av både sig själva och andra!

Vad har ni för erfarenheter och tips?
Citera
2016-07-08, 19:58
  #2
Medlem
Whiteejacks avatar
Att gå till psykiatrin får sällan någon att må bättre.

Eller har jag fel?

Finns andra vägar att ta, dessutom tycker jag du ska ställa 2 rimliga krav på din psykolog om du vill se resultat, enligt mig själv då som själv försökt hitta en bra förr.

Krav 1) Egen Erfarenhet av det du gått igenom/går igenom/vill ha hjälp med.

Krav 2) Att psykologen kan ge ett exempel där hen fått med sig goda resultat av att hjälpa andra med samma bekymmer som dina.

Går du bara till en psykolog som har läst lite böcker får du förmodligen ingen god hjälp och kanske till och med att det blir värre då du tappar hopp på psykologen.

Sen är kemi något som är en självklarhet, du måste ha god kemi med din psykolog, förlita dig inte för mycket på att få allting serverat stå på dig själv och se till att du får det, tjata tills du får det, de är jävligt passiva nu för tiden det har du jävligt rätt i.

Trevlig helg
Citera
2016-07-08, 20:12
  #3
Medlem
edm4lifes avatar
Har ungefär samma erfarenheter som dig. Det finns ingen hjälp att få tyvärr i dagens Sverige. Även om du nu har tur och får ta del av den 'hjälp' som erbjuds så gör det säkert ingen skillnad ändå då psykiatrin oftast inte går på djupet och hjälper dig att komma till rätta med grundorsaken utan istället fokuserar på att medicinera symtomen osv.

Psykiatrin ger bara falska förhoppningar..
__________________
Senast redigerad av edm4life 2016-07-08 kl. 20:15.
Citera
2016-07-08, 20:21
  #4
Medlem
farfars avatar
Det tar mkt längre än 6v att få hjälp, tid hos Psykolog på VC tar 2 mån på min välskötta privatägda VC.

Öppenpsykiatrin är överbelastad, speciellt i stora städer. jag fick vänta 8 mån senast fast jag gormade, krisade och var besvärlig, och det var innan flyktingkaoset.

Tips, leta privata. En del har avtal med landstinget, så det kostar inte mer. Remiss får du från läkare på vanlgt sätt.
Citera
2016-07-08, 20:27
  #5
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Har ungefär samma erfarenheter som dig. Det finns ingen hjälp att få tyvärr i dagens Sverige. Även om du nu har tur och får ta del av den 'hjälp' som erbjuds så gör det säkert ingen skillnad ändå då psykiatrin oftast inte går på djupet och hjälper dig att komma till rätta med grundorsaken utan istället fokuserar på att medicinera symtomen osv.

Psykiatrin ger bara falska förhoppningar..

Kan bara hålla med. 9 år inskriven gjorde mer från än till. Nu är tilliten slut och det får väl gå som det går. Ingen som jag känner till har blivit så värst mycket bättre. Motsatsen finns det däremot många exempel på. Har ingen aning om vad man ska ta sig till, men regelbunden knarkare lockar.
Citera
2016-07-08, 21:23
  #6
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Kan bara hålla med. 9 år inskriven gjorde mer från än till. Nu är tilliten slut och det får väl gå som det går. Ingen som jag känner till har blivit så värst mycket bättre. Motsatsen finns det däremot många exempel på. Har ingen aning om vad man ska ta sig till, men regelbunden knarkare lockar.
Vad är det psykiatrin har att erbjuda som du inte fått på 9 år och som du vill ha?
Citera
2016-07-08, 21:25
  #7
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Vad är det psykiatrin har att erbjuda som du inte fått på 9 år och som du vill ha?

Ja du. Det får du fråga dem. Vad jag vill är ointressant i deras ögon.
Citera
2016-07-08, 21:27
  #8
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Ja du. Det får du fråga dem.
vad har du för diagnos?
Citera
2016-07-08, 21:28
  #9
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
vad har du för diagnos?

Något som jag inte tror på. Aspergers.
Citera
2016-07-08, 21:31
  #10
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Något som jag inte tror på. Aspergers.
ok du tror inte på den diagnosen, vilken diagnos tror du att du har då?
Citera
2016-07-08, 21:33
  #11
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
ok du tror inte på den diagnosen, vilken diagnos tror du att du har då?

Jag tror att mina besvär i stort beror på trauma i barndomen. Något som hängt sig kvar in i vuxenlivet. Vad det är för diagnos vet jag inte. Men det mynnar ut i kronisk depression och en rad andra tillstånd.
Citera
2016-07-08, 21:37
  #12
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Jag tror att mina besvär i stort beror på trauma i barndomen. Något som hängt sig kvar in i vuxenlivet. Vad det är för diagnos vet jag inte. Men det mynnar ut i kronisk depression och en rad andra tillstånd.
Ok kan du rada upp alla dina symtom?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback