Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-08, 06:05
  #1
Medlem
Marcella - Brittisk crime av Hans Rosenfeldt (hans första icke-svenska produktion?).
Gick under våren på engelska ITV, och nu tillgänglig på Netflix.

"Marcella Backland left the Metropolitan Police for the sake of her family, only to have her husband leave her. She returns to her job on the murder squad, investigating a case that seems disturbingly familiar to her."

http://www.imdb.com/title/tt5269594/
Citera
2016-07-08, 06:14
  #2
Medlem
Har sett de två första avsnitten. Och det börjar bra – till skillnad från klassisk brittisk crime är detta relativt snabbt berättat, med många parallella spår (kanske för många) att som tittare hålla reda på.
Dessutom av och till förvånansvärt gritty. ITV-produktioner brukar vanligtvis vara synnerligen tillrättalagda.

Klart sevärd så här långt. Anna Friel gör en utmärkt huvudroll.
Citera
2016-07-08, 06:17
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SprayLord
Marcella - Brittisk crime av Hans Rosenfeldt (hans första icke-svenska produktion?).
Gick under våren på engelska ITV, och nu tillgänglig på Netflix.

"Marcella Backland left the Metropolitan Police for the sake of her family, only to have her husband leave her. She returns to her job on the murder squad, investigating a case that seems disturbingly familiar to her."

http://www.imdb.com/title/tt5269594/

Fick ju helt klart "mixed" reviews på IMDB... egentligen rätt dåliga omdömen om jag får säga så...
Tycker Hans Rosenfeldt dock är lite små rolig ibland...
Men inte vad jag normalt kollar på... så för egen del... njet...
Citera
2016-07-09, 23:55
  #4
Avstängd
Efter att ha sett samtliga åtta avsnitt kan jag konstatera att seriens styrka är skådespelarnas insatser. Seriens svaghet är flera av de (för) många sidohandlingarna och bikaraktärerna samt ett par inkonsekvenser i manuset.
Citera
2016-07-10, 21:13
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Har hittills sett tre avsnitt och säger att jag gillar detta. Är svag för brittiska kriminalserier som genre så ger väl de lite mer betyg än vad de nu förtjänar sett till var och en enskilt. Men denna har inte gjort mig besviken än så länge.
Citera
2016-07-10, 22:47
  #6
Medlem
Sett alla åtta avsnitt nu.
De 2-3 första avsnitten lovar gott, sedan blir flera av de alldeles för många sidospåren bitvis olidliga. De hänger inte ihop på ett trovärdigt sätt, och känns många gånger som banal utfyllnad.

Berättartekniskt är det stolpigt och inkonsekvent – det saknas biroller. Det vi har är en huvudroll och ett hav av statister som vi inte får någon djupare kontakt med (det enda vi t.ex. får veta om huvudkaraktärens polispartner är att hon har en tjock och fyllig kotlettfrisyr – och att polisens IT-wizard, som vanligt, är en hjälpsam och dumsnäll kuf – etc.).
Skådespelarinsatserna är dock överlag godkända. Det stora undantaget är den 'inneboende' polacken, som både låter och ser ut som en uppsminkad nidbild av en gästarbetare ur någon Killing i Manegen-sketch. Horribelt.

Nja, inte riktigt godkänt.
Citera
2016-07-19, 22:39
  #7
Medlem
Får tyvärr ställa mig bakom mycket av den kritik serien fått. Det började starkt, även om man kan invända mot att en del saker kanske påminde lite väl mycket om Bron, men sen fick jag intrycker av att Rosenfeldt hade skapat fler (tämligen meningslösa) sidospår än han kunde hålla koll på och mycket knöts aldrig ihop. De sista avsnitten kändes ganska rejält ihopslarvade och lämnade mig absolut inte tillfredsställd. Stort plus dock för intromusiken, som Hype Williams-fan blev jag rejält glad första gången jag hörde Inga Copelands röst i serien.
Citera
2016-07-20, 00:08
  #8
Avstängd
arakas avatar
Typisk betyg tre serie, hyfsat spännande och bra skådisar (rätt normalt när det gäller engelsk producerat) men onödigt rörig och lite ologiskt manus samt musik som suger fett.
Helt OK tidsfördriv men inte mer. Rosenfeldts internationella framtid känns inte helt stabil.
Citera
2016-07-26, 11:30
  #9
Medlem
Har sett 6 avsnitt och ska absolut titta klart på hela serien. Den är i klass med ett flertal stora brittiska kvalitetsserier men jag håller med Spraylord här ovan om vissa ojämnheter. Känns som om man haft lite bråttom, kanske i glädjeyran över att få möjligheten till denna plattform (ITV + Netflix). Rosenfeldt är en av de bästa men inte färdigslipad om jag som vanlig dödlig kulturkonsument får uttala mig så rakt...Om han tar det lugnt och metodiskt och läser igenom manusen både en och tre gånger i jakt på eventuella inkonsekvenser kommer han sannolikt att kunna göra storverk i framtiden. Men då är jag ju ett stort fan av Bron I förstås (och ett mindre hängivet, men dock ett fan, av Bron II -III). Så Hans, bra jobbat och tack för ännu en underhållande serie! Ser fram emot framtida mer genomarbetade manus från din briljanta penna!:-)
Citera
2016-08-08, 23:24
  #10
Medlem
är det meningen att säsong 2 ska täppa till alla luckor, eller kommer den att vara helt fristående?

__________________
Senast redigerad av meetthefockers 2016-08-08 kl. 23:26.
Citera
2017-02-01, 19:57
  #11
Avstängd
NoFeelingss avatar
BBC visar sig vara bäst som vanligt

En Tv serie som är väldigt bra är Marcella (BBC) Hans Rosenfeldt har gjort manus samma kille som gjorde bron.
Story-line En kvinna som tidigare var kriminal polis ser att folk mördas på samma sätt som 2005 när hon själv satte dit mördaren och sedan blev hemmafru. Morden har börjat igen.

Seriemördaren har nyligen släppts för dom g.a morden och hon ber om att få börja igen. 7.5 Hos IMdb.

Jämför man denna med Valkyria så är Valkyria rena skämtet. Den här kommer garanterat sändas på Sv tv frågan är när S2 är snart på G om någon månad.

Kicka efter Unforgotten BBC
__________________
Senast redigerad av NoFeelings 2017-02-01 kl. 20:09. Anledning: Rubrik:
Citera
2017-02-01, 20:12
  #12
Avstängd
NoFeelingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoFeelings
En Tv serie som är väldigt bra är Marcella (BBC) Hans Rosenfeldt har gjort manus samma kille som gjorde bron.
Story-line En kvinna som tidigare var kriminal polis ser att folk mördas på samma sätt som 2005 när hon själv satte dit mördaren och sedan blev hemmafru. Morden har börjat igen.

Seriemördaren har nyligen släppts för dom g.a morden och hon ber om att få börja igen. 7.5 Hos IMdb.

Jämför man denna med Valkyria så är Valkyria rena skämtet. Den här kommer garanterat sändas på Sv tv frågan är när S2 är snart på G om någon månad.

Kicka efter Unforgotten BBC

Kolla med mig själv 3 gånger det är ITV som gjort serien så slipper någon klaga på min rublik.
Se den
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback