Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-07, 20:38
  #1
Medlem
tj.s avatar
En ny studie publicerad i Health Affairs visar att legalisering av medicinsk cannabis leder till minskad användning av receptbelagd medicin, vilket forskarna bakom studien beräknar minska den årliga Medicare-kostnaden med ca 165 miljoner dollar.
Citat:
Legalization of medical marijuana has been one of the most controversial areas of state policy change over the past twenty years. However, little is known about whether medical marijuana is being used clinically to any significant degree. Using data on all prescriptions filled by Medicare Part D enrollees from 2010 to 2013, we found that the use of prescription drugs for which marijuana could serve as a clinical alternative fell significantly, once a medical marijuana law was implemented. National overall reductions in Medicare program and enrollee spending when states implemented medical marijuana laws were estimated to be $165.2 million per year in 2013. The availability of medical marijuana has a significant effect on prescribing patterns and spending in Medicare Part D.
Studien undersökte de medicinska trenderna under 2013, då medicinsk cannabis var tillåtet i 17 delstater i USA, och forskarna har räknat på att besparingarna skulle vara omkring 468 miljoner dollar om samtliga delstater hade legaliserat drogen för medicinsk användning under det året.
Citat:
The results suggest that if all states had implemented medical marijuana the overall savings to Medicare would have been around $468 million.
Det rör sig bl. a. om patienter som hellre väljer medicinsk cannabis före receptbelagda mediciner för sömnproblem och vid smärta.

Psykologi- och läkarnyhetssidan PsyPost har en längre artikel om studien här.
Citat:
“The results suggest people are really using marijuana as medicine and not just using it for recreational purposes,” said the study’s lead author Ashley Bradford, who completed her bachelor’s degree in sociology in May and will start her master’s degree in public administration at UGA this fall.
Studien går hand i hand med en tidigare studie jag har skrivit om här tidigare, där det konstaterades att legalisering av medicinsk cannabis sänker opiatrelaterad dödlighet. (FB) Medicinsk marijuana korrelerar till lägre dödlighet av opioidbaserade läkemedel
Citera
2016-07-07, 20:54
  #2
Medlem
tj.s avatar
Ser nu att även svensk media, genom Reuters, har visat intresse för studien. DN skriver i dag artikeln Mindre bruk av läkemedel när marijuana finns.
Citat:
Det visade sig att läkare fick skriva färre recept på mediciner mot smärta, depression, ångest, illamående, psykos, konvulsioner och sömnproblem. Antalen recept på smärtstillande föll med hela 11 procent.

[...]

En tidigare studie från 2014 som också citeras av Reuters stärker det påståendet genom att visa att dödsfallen i överdos från opioider var 25 procent lägre i stater där medicinsk marijuana var laglig.
Citera
2016-07-07, 22:17
  #3
Medlem
alexdahls avatar
Det är ju gudomligt! Lega i sverige och jag öppnar shop!
Citera
2016-07-08, 00:51
  #4
Medlem
crillecrilles avatar
"Det visade sig att läkare fick skriva färre recept på mediciner mot smärta, depression, ångest, illamående, psykos, konvulsioner och sömnproblem. Antalen recept på smärtstillande föll med hela 11 procent."

Intressant. Personligen är jag inte förvånad över att det blir på det här viset. Gräs är ju lite av en universalmedicin på många sätt. Men att man dämpar psykoser med det var nog nytt för mig.
Citera
2016-07-08, 19:41
  #5
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
"Det visade sig att läkare fick skriva färre recept på mediciner mot smärta, depression, ångest, illamående, psykos, konvulsioner och sömnproblem. Antalen recept på smärtstillande föll med hela 11 procent."

Intressant. Personligen är jag inte förvånad över att det blir på det här viset. Gräs är ju lite av en universalmedicin på många sätt. Men att man dämpar psykoser med det var nog nytt för mig.
Jo, det är ju rätt komiskt om det är så att cannabis fungerar som substitut till vanliga mediciner mot psykos.
Citera
2016-07-08, 19:48
  #6
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
"Det visade sig att läkare fick skriva färre recept på mediciner mot smärta, depression, ångest, illamående, psykos, konvulsioner och sömnproblem. Antalen recept på smärtstillande föll med hela 11 procent."

Intressant. Personligen är jag inte förvånad över att det blir på det här viset. Gräs är ju lite av en universalmedicin på många sätt. Men att man dämpar psykoser med det var nog nytt för mig.

Det är inte så konstigt, den andra mest aktiva substansen i cannabis är cannabidiol som är anti-psykotiskt.

THC ökar risken för att man hamnar i ytterkanten på spektrumet av psykos, medan CBD motverkar det. De bästa gräsen jag har rökt har haft en mycket bra blandning mellan THC och CBD. För höga halter av THC ökar risken för snedtrippar, som är i sin tur är en mindre liknelse till psykos.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback