Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-07, 17:48
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en väldigt seg dator och har därför testat att köpa en SDD-hårddisk då det kanske är min nuvarande hårddisk som orsakar segheten.

Jag tittade i datorn igår men saknar en SATA-kabel för att koppla in den nya hårddisken, så tänker att jag får köpa en kabel till den. Men kommer det att funka med att ha två hårddiskar samtidigt, där finns en plats i chassit för en hårddisk till. Men där verkar bara finnas ett snabbare "kabeluttag" med 6 gb/s eller vad det nu var.

Moderkortet är ett msi-kort, och har numret H67MA-E45.

Som ni förstår är jag novis när det kommer att rota i datorer. Vet inte riktigt vad jag undrar men vill att allt ska bli rätt. Och med rätt menar jag att jag gärna vill behålla min 1 TB hårddisk som jag har nu, och sen lägga alla spel och annat krävande på den typ 250 GB stora SSD-disken.
Citera
2016-07-07, 17:59
  #2
Medlem
Buqurs avatar
H67MA-E45 ska ha 2 st SATA3-uttag (6 Gbit/s) och 4 st SATA2-uttag (3.0 Gbit/s). Det är inget problem att ha 2 st hårddiskar. Du bör se till att koppla din SSD till ett SATA3-uttag. Se till att köpa en SATA3 kabel bara!

Jag hade inte bara lagt över krävande saker på din 250 GB SSD, utan jag hade installerat Windows (som jag antar är ditt operativsystem) på SSD:n, och formaterat din gamla 1 TB hårddisk för lagring av filer. Du kan givetvis ha mer krävande program på din SSD för snabbare laddtider. Att inte installera Windows på din SSD skulle vara ett stort slöseri. Se till att SSD:n är högre upp än HDD:n i bootordningen sedan bara.
Citera
2016-07-07, 18:02
  #3
Medlem
MisterMozzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buqur
H67MA-E45 ska ha 2 st SATA3-uttag (6 Gbit/s) och 4 st SATA2-uttag (3.0 Gbit/s). Det är inget problem att ha 2 st hårddiskar. Du bör se till att koppla din SSD till ett SATA3-uttag. Se till att köpa en SATA3 kabel bara!

Jag hade inte bara lagt över krävande saker på din 250 GB SSD, utan jag hade installerat Windows (som jag antar är ditt operativsystem) på SSD:n, och formaterat din gamla 1 TB hårddisk för lagring av filer. Du kan givetvis ha mer krävande program på din SSD för snabbare laddtider. Att inte installera Windows på din SSD skulle vara ett stort slöseri. Se till att SSD:n är högre upp än HDD:n i bootordningen sedan bara.

Vilken kabel är skitsamma, bara det är en SATA. Det här med olika hastigheter på olika kablar finns inte
Citera
2016-07-07, 19:32
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bopper
vill behålla min 1 TB hårddisk som jag har nu, och sen lägga alla spel och annat krävande på den typ 250 GB stora SSD-disken.

Hejda sig lite.. du håller på att göra dig själv besviken.

Det där kommer inte leda till nån jättestor förbättring, det kommer fortfarande kännas segt.
Segheten beror antaglien på att det är en mekanisk disk, den kanske är ganska välfylld, det kan ligga en massa skit i windows som trögar ner, och du kan ha seg processor, lite ram osv som segar ner. En ssd är bra men ingen mirakelkur helt sådär på egen hand, särskilt inte som sekundär disk.

Det du bör göra är att koppla loss din mekaniska 1tb disk, d.v.s stäng av datorn och dra ur alla sladdar på baksidan.
Dra ur strömsladden och s-ata sladden från den mekaniska disken, men låt den sitta kvar i datorn.

Koppla nu in din ssd på den S-ATA port som är märkt "noll". Finns inte nollan, välj uttag 1. Titta noga på moderkortet så hittar du nog vilken det är.

Starta datorn sedan och du upptäcker att det inte finns nåt windows i den, du åker alltså på att installera om hela klabbet, windows, alla program, alla uppdateringar, alla inställningar. Kan behöva original-dvd'n för det eller installations-usb'n eller.. vad det nu är du har. Det här kan hålla dig sysselsatt några timmar, kanske längre. En dag om du ska få in uppdateringar och program också.

När du kommit SÅ långt, när windows är installerat på ssd'n och programmen du behöver finns där, DÅ sätter du i sladdarna i din gamla mekaniska 1tb disk igen och ditt nyinstallerade windows borde hitta den och lägga till den som en ny D: volym. Nu kan du hitta alla dina tidigare data, filer, dokument osv och städa bort skräp från disken, t.ex den gamla windowsinstallationen.

Du kan behöva ta ägarskap över disken och alla dess filer, sedan ge dig själv läsbehörighet på samtliga filer, för att kunna komma åt nåt på den. Ibland är det där lite tjorvigt, men om du får lite hjälp med det så går det nog.

Det är f.ö en mycket dålig ide att installera program på en annan disk än den som operativet(windows) ligger på, för du får kopplingar mellan diskarna som senare kan ställa till stora problem. Låt t.ex säga att du vill byta ut den gamla disken eller den går sönder, då ligger massor med registerposter kvar och hänvisar till en disk som inte finns. Det kan i allra värsta fall leda till att du inte får igång windows heller.

Det bästa är att ha operativet och alla program på SSD, sedan förvarar du alla filmer, musik, bilder, dokument, nedladdat material mm på den mekaniska gamla disken.

Om du är orolig över förlorad data, gör en fullständig backup först.

Tänk också på att du inte får vidröra nåt av metall i datorn, annat än själva lådan. Peta t.ex inte på komponenter på moderkortet eller disken, kladda inte på kontaktbleck osv, peta inte med skruvmejsel eller andra verktyg på grejor t.ex för att pillra bort dammtussar.
Citera
2016-07-07, 21:59
  #5
Medlem
Tanken är i princip att ha den gamla hårddisken som en slags extern hårddisk. Där jag kan ha filmer, bilder och ja sånt som inte är program. Så ska försöka att göra det som x12 skrev om, men först måste jag fixa en SATA-sladd. Tack för informativa meddelanden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback