Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-07, 11:35
  #1
Medlem
Tänkte att vi skulle försöka klargöra detta en gång för alla. Har alltid hört att teer är skräp för muskeltillväxt. Speciell örtteer men även grönt te som skall inhibera alfa 5 reduktasenzym och därmed minska konvertering av testosteron till det mer potenta DHT.
Finns mängder med små studier kring detta. Minskade testosteronnivåer synes över lag, både i serum och DHT även på grund av andra mekanismer som grönt te påverkar i kroppen.

Sedan snubblade jag in på denna studie.

http://jn.nutrition.org/content/133/2/516.full#SEC2

Citat:
Green tea tended to increase serum testosterone and DHT levels by 73.8% (P = 0.14) and 194% (P = 0.076), respectively.

Det är inga små ökningar direkt. Frågan är om det är en tillfällig ökning eller något som kvarstår.
Åsikter?
Citera
2016-07-07, 11:41
  #2
Avstängd
Det är inte bara grönt te som användes kan jag ju börja med att nämna. Det var kombinationen med grönt te och fytokemikalier från soja.

Intressant oavsett.

Edit. Läste nog fel nu när jag tänker efter.
__________________
Senast redigerad av jaggillarmat 2016-07-07 kl. 11:44.
Citera
2016-07-07, 11:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Det är inte bara grönt te som användes kan jag ju börja med att nämna. Det var kombinationen med grönt te och fytokemikalier från soja.

Intressant oavsett.

Edit. Läste nog fel nu när jag tänker efter.

Jo man testade den kombination också och det skedde en väldigt liten minskning av DHT. Svart te minskade DHT med 72% men höjde serumkoncentrationen med 34%.
Hade varit intressant med långtidsstudier på detta med regelbundna blodprover.
Citera
2016-07-18, 11:59
  #4
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Tänkte att vi skulle försöka klargöra detta en gång för alla.
Dricker en hel del Matcha-te och funderar över om klargörandet är klart?
Vad kom vi i så fall fram till TS?
Citera
2016-07-18, 21:30
  #5
Medlem
EliasAlucards avatar
Är inte insatt i grönt te (annat än att jag har hört att det skall vara bra för fettförbränningen; hur det egentligen står till med den saken vet jag inte heller, men inget slår ett rejält kaloriunderskott hur som helst), vill dock bara påpeka att DHT är den primära boven vid håravfall, och även om höga DHT-nivåer inte nödvändigtvis leder till håravfall (beroende på om du har anlag eller inte för håravfall), så är det som sagt den starkaste bidragande faktorn till håravfall.

Så jag skulle undvikit grönt te av den orsaken allena, om nu grönt te boostar testosteron till DHT produktion. Finns andra sätt att öka ens endogena testosteronnivåer; sov bra, till exempel. Och se till att dricka mycket sojamjölk eller äta mycket edamame, vilket tack vare dess fytoöstrogener blockerar konverteringen av testosteron till DHT (och därmed minskar risken för håravfall), om du nu har tänkt köra på grönt te.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback