Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-07, 01:42
  #1
Medlem
HAZARD17s avatar
Så för några dagar sedan så kraschade datorn när jag spelade Football Manager 2016. Skärmen blev svart samtidigt som fläkten drog igång som sjutton. Använder min stationära endast för spelande så av ren frustration från kraschen så startade jag inte datorn föräns nu. Nu när jag startade den för första gången så lät fläkten igen samtidigt som jag fick inge liv alls från skärmen. Ett enkelt klick på avstäningsknappen stängde av datorn direkt(förut så har jag behövt hålla inne den för att stänga av datorn helt). Startade om datorn igen och samma sak hände igen förutom att fläkten gick igång.

Har den dött helt och hållet?
Citera
2016-07-07, 01:57
  #2
Medlem
Antingen har processorn eller grafikkortet gett upp.
Citera
2016-07-07, 01:59
  #3
Medlem
Strychnos avatar
Programvara - Windows --> Köpråd - PC: Grafikkort
/Moderator
Citera
2016-07-07, 02:49
  #4
Medlem
357.Magnums avatar
Go kväll. Exakt samma sak som du beskriver hände med min dator, i mitt fall var det grafikkortet som jävlades. Fick som tur var ett nytt på garantin. Inet for life.
Citera
2016-07-07, 12:05
  #5
Medlem
x12s avatar
Jag misstänker i första hand nätagget, att den tappat en av spänningarna eller en "rail".

Lista allt som finns i datorn. Fabrikat och modell på .. chassi, nätagg, moderkort, processor, minnen, grafikkort, diskar och ev tillsatskort.
Citera
2016-07-07, 14:44
  #6
Medlem
HAZARD17s avatar
Tack för svar!


Alltså om det är grafikkortet som har gett upp så är det väl nästan mer värt att skaffa en sprillans ny dator istället eftersom grafikkort är så dyrt? Min dator är ca 5 år gammal så den har väl haft sina bästa dagar redan.
Citera
2016-07-07, 16:02
  #7
Medlem
x12s avatar
Har du processorgrafik i datorn också så kan du enkelt testa för grafikkortsfel genom att rycka ur grafikkortet, koppla bild på moderkortskontakten och se om datorn startar.

I omkr. 80+ % av fallen är det nätagget som gett upp när sånt här händer.

Lista datorspecen så syns det ganska snabbt om det finns några kända problem med grejorna.
Citera
2016-07-08, 16:35
  #8
Moderator
^Eazs avatar
Köpråd - PC: Grafikkort --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2016-07-09, 23:38
  #9
Medlem
HAZARD17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Har du processorgrafik i datorn också så kan du enkelt testa för grafikkortsfel genom att rycka ur grafikkortet, koppla bild på moderkortskontakten och se om datorn startar.

I omkr. 80+ % av fallen är det nätagget som gett upp när sånt här händer.

Lista datorspecen så syns det ganska snabbt om det finns några kända problem med grejorna.
Tack för svar igen, men hur gör jag detta^? Är knappast ett snille när det kommer till det teknologiska, så finns det någon manual jag kan följa?

Eller borde jag helt enkelt bara lämna in den på service?
Citera
2016-07-10, 00:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAZARD17
Tack för svar igen, men hur gör jag detta^? Är knappast ett snille när det kommer till det teknologiska, så finns det någon manual jag kan följa?

Eller borde jag helt enkelt bara lämna in den på service?

Om du öppnar chassiet, då ser du ett stort kretskort med en metallklump på i mitten, det är moderkortet, sen lite längre ner så ska det vara ett brett kretskort (det du kopplar din skärmkabel till), det är grafikkkortet, ibland går det strömkablar dit, ibland inte. Kolla så ser du. Google grafikkort så vet du hur dom ser ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback