Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-07, 01:33
  #1
Medlem
k0rv3ns avatar
Hej.
Köpte för ett par veckor sedan lite nya delar, bland annat ett asus z170-a.
Problemet efteråt nu är att USB portarna är aktiva även efter man stängt av datorn, och hur märker ja då detta. Jo min externa hårddisk fortsätter snurra samt att dioden på min mus fortsätter att lysa.

Aldrig vart med om detta innan men misstänker att det då finns en funktion någonstans för att stänga av det i bios eller om det finns nån mjukvara att köra ner.

Nån som vet? Nån som har samma moderkort och haft samma issue?
Citera
2016-07-07, 02:11
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Det är en biosgrej har det också(asrock p67 pro3) men kommer fan inte ihåg vad inställningen heter men rätt bekvämt att kunna ladda mobilen med datorn avstängd, läs manualen borde stå nåt där.
Citera
2016-07-07, 02:56
  #3
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det är en biosgrej har det också(asrock p67 pro3) men kommer fan inte ihåg vad inställningen heter men rätt bekvämt att kunna ladda mobilen med datorn avstängd, läs manualen borde stå nåt där.

Ok får kika där då.
Nja mobilen har jag ju brevid sängen när jag sover så den blir inte laddad i datorn ändå nattetid. Stör mig mer på ljuset ifrån musen när jag ska sova
Citera
2016-07-07, 03:05
  #4
Medlem
oldeubois avatar
Det råkar inte vara så att du har uppgraderat till Windows 10? Det har, för vissa, uppstått problematik med energisparningsfunktionen "snabb start", vilket du kan testa att inaktivera, om du nu faktiskt valt att stänga av datorn.

Edit: Jag har ett likadant moderkort och USB-portarna är inaktiva när datorn är avstängd, men fungerar när datorn står i strömsparläge (obviously).
Citera
2016-07-07, 04:09
  #5
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Det råkar inte vara så att du har uppgraderat till Windows 10? Det har, för vissa, uppstått problematik med energisparningsfunktionen "snabb start", vilket du kan testa att inaktivera, om du nu faktiskt valt att stänga av datorn.

Edit: Jag har ett likadant moderkort och USB-portarna är inaktiva när datorn är avstängd, men fungerar när datorn står i strömsparläge (obviously).

Jo det har jag gjort, men var det första jag gjortde (hade bara win8 skiva hemma) och tänkte aldrig på om den lös innan jag uppgradera faktiskt.
Får kika på det med. Får bli på Fredag då jag har tid
Citera
2016-07-07, 18:09
  #6
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Jo det har jag gjort, men var det första jag gjortde (hade bara win8 skiva hemma) och tänkte aldrig på om den lös innan jag uppgradera faktiskt.
Får kika på det med. Får bli på Fredag då jag har tid
Du finner inställningen under energialternativ, navigera sedan till "ange hur strömbytarna ska fungera" och inaktivera snabb start.
Citera
2016-07-09, 11:35
  #7
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Du finner inställningen under energialternativ, navigera sedan till "ange hur strömbytarna ska fungera" och inaktivera snabb start.

Det hjälpte tyvärr inte. Får grotta mig in i BIOS och leta efter nån funktion där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback