Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-09, 12:07
  #13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junayd
Hej alla ni i Sverige. Jag är en muslim i Sverige och idag firar vi Eid. Vad som gjort mig ledsen i år är att ingen dagstidning (2 st) i staden där jag bor har noterat vår fest. Ingen artikel, ingen notis, ingenting! Ändå går vi muslimer synbart runt i staden med våra hemländers folkdräkter. Jag känner att det är sorgligt att vi ska behöva bli så ignorerade.

Visst, stackars ni som inte får den uppmärksamhet som ni anser ni har krav på i kravreligionen islam.

Citat:
Säg inte att vi är ISIS-sympatisörer för det är vi inte! Fast å andra sidan fattar jag inte varför moskén här i stan inte kan gå ut offentligt i media och säga att de tar avstånd från ISIS sjuka tolkning av islam.

Eftersom ISIS är blant dom mest koran-enliga delar av islam, skulle det bara sätta fokus på en djupare kritisk granskning av islam ... något som den semantiska jihad (läs islam-propagandisterna) förmodentligen inser skulle vara kontraproduktivt.
Citera
2016-07-09, 12:15
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junayd
Hej alla ni i Sverige. Jag är en muslim i Sverige och idag firar vi Eid. Vad som gjort mig ledsen i år är att ingen dagstidning (2 st) i staden där jag bor har noterat vår fest. Ingen artikel, ingen notis, ingenting! Ändå går vi muslimer synbart runt i staden med våra hemländers folkdräkter. Jag känner att det är sorgligt att vi ska behöva bli så ignorerade. Vad gör vi för fel? Säg inte att vi är ISIS-sympatisörer för det är vi inte! Fast å andra sidan fattar jag inte varför moskén här i stan inte kan gå ut offentligt i media och säga att de tar avstånd från ISIS sjuka tolkning av islam. Jag bara tänkte att man kunde ignorera dessa negativa nyheter och istället erkänna oss som en del av Sverige. Vi vill att ni förstår det vackra i Islam även om vi kan verka lite förvirrade : / när vi försöker bekänna oss till sunni-islam. Sunni-islam är vad Salafism är i våran värld och de flesta av oss är sunni-salafister eller enbart förvirrade. I och för sig är Isis också salafister (förstå mig rätt). Så förstå vår situation i Sverige, den är inte lätt. Tack för mig.

/ Selma


Ramadan och Eid är för det första en högtid som flyttar på sig varje år. För det andra har den inte någon rotad tradition i Sverige. Vill du fira fastan (som är den ursprungliga Ramadan) kan du göra det två gånger om året i Sverige 1. fastan perioden mellan lucia och julafton 2. påskfastan. Båda fastelagen är stadgade i Torah, Bibel och Koran.

Det "vackra i Islam" är precis den kärna som finns de de två andra Abrahamitiska religionerna och vi har förstått det vackra genom husförhör och kyrkoförhör i snart 600 år.


Sveriges befolkning har inte ens koll på våra egna folkdräkter (som är en för varje by, en för varje landskap, en för varje län och en för staten), hur hade du tänkt att vi skulle ha koll på Mellanösterns folkdräkter?
Citera
2016-07-09, 12:21
  #15
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Läser du tidningarna eller tittar på TV? Nog har man sett det i media. Att muslimernas högtid är här...

Vad är det du vill ? För de som vill, ser det i annonser o upprop.
Visst finns det vackra saker i islam, men oftast förknippas det med tvång o kontroll behov av framför allt kvinnorna. Är själv gift med muslimskt kvinna.

Sedan måste du tänka på du lever i kristet land inte muslimskt, det är stor skillnad.
Hoppas du njöt av Eid ul Fitr..
Men om 19-åriga kusinen gick till kuratorn och bad oam en abort, då ljuder annat ljud i skällan - hon skulle ha underkastat sig seden, och anlagd den passande sedens alla måsten, gått svimfärdig till jobbet, gått ifrån tio gånger på ett arbetspass, men fått höra hur duktig hon var... och påbackad av andra svimfärdiga vilka kräver särbehandling under ramadan, av att vara så "stark" , att "orka" (nu är det tack o lov inte lika vanligt längre med särkrav, men kan vara på arbetsplatser där man är lite flummigare med gränsdragningarna)



sedan fira-på-förhand, först om nätterna mitt under ramadan (med *liberal tillämpning av seden, med flitiga tassanden till kylskåpet... och vara jättduktig att banna sig själv ömsom försöka ge sken av sig att ändå , ha försökt.


sedan, goffa loss vid slutfesten och tbx till samma usla matvanor, och därtill förnedrad om det kom ut att hon varit till kuratorn, ovh begärt en liten abort, nej jag vill se de gmal sederna o proportion till aktuell adekvat livsform, som nutida släkten lever efter, inte hur man levde under medeltiden eller antiken.

Skulle antikens regler gälla oss, då skulle jag behöva skämmas över att vågalogga in på fb, ve och fasa om pappsen lillbrorsan eller annan tankepolis, fick reda på att man agerar efter eget huvud.

Ja,visst har det varit skriverier om happy eid, de är glada över att kunna frossa på somvanligtigen, oj vilken bedrift.. jösses.. de får nog förtur till gud.. eh.. Allah menar jag, den alldeles egne guden.
__________________
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-07-09 kl. 12:28.
Citera
2016-07-09, 12:23
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junayd
Ja men vi är ju så mycket mera utmärkande för att vi män bära långa klänningar och bär huvudbonader. Under julen går ju somliga runt o skojar i tomtekläder. Vi skojar inte utan försöker att fira ett avslut på en lång månads fasta. Jämfört med tidigare år är det extrem torka i tidningen i år och det känns som en rejäl tackling om vi säger så.

Tack för era otroligt hövliga och uppfostrade inlägg för övrigt. Roligt att ni öppet säger vad ni tänker även om ni behåller en trevlig ton. Vi har kanske mycket att lära från er i beteende .


Men vänta nu...

Du spottar på en av våra djupaste högtider och traditioner. Julen i Sverige har absolut ingenting att göra med den Abrahamitiska religionen Kristendom, utan det är en forntida tradition. Jultomten är en anrik gestalt som bygger på två olika sammanvävda händelser: Dels är det en vördnad till den gårdstomte som skyddade våra gårdar, dels är det en julaktivitet som tillhörde Julbocken.
Vi hedrar alltså en av våra skyddsvettar, precis på samma sätt som Abrahamiterna hedrar sina patriarker, läroungar och profeter.

Kristendomen och egentligen hela den Abrahamitiska världen har sin fasta under påskperioden. Där firar vi vår månads fasta, gör det du också.
Citera
2016-07-09, 12:25
  #17
Medlem
Islam har mer blivit en politisk rörelse än religion de senaste åren. Det handlar inte längre om att ni ska kunna utöva er religion i fred utan ni vill sprida den vidare och få majoriteten att ta över er tro. Precis som alla politiska partier gör i almedalen just nu t.ex.

Islam har en uråldrad kvinnosyn och syn på människor öht. Det är en tro på samhället som förts med sig från 1500 talet där homosexualitet ansågs vara en sjukdom och kvinnorätten inte existerade. Det klaffar inte i dagens moderna samhälle. Speciellt med de vetenskapliga framgångarna som sker år för år.

Men det gäller inte bara islam utan alla religioner är utdaterade och klaffar inte i dagens moderna värld.
Citera
2016-07-09, 12:37
  #18
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=almightyjew|57809875]
Citat:
Islam har mer blivit en politisk rörelse än religion de senaste åren.

Ja man har uppenbarligen förväntningar, om att ramadan ska vara allas angelägenhet.
Dock kan man ev inte köpa journalister här, som i andra islamiska länder, oj vad jobbigt att inte kostnadsfritt ha pli på dem alla.


Detta utifrån att koranen, aldrig utgjort sedelärande moralism i väst, så försöker man ändå, via alla maktmedel som går försöka muta loss lite med aktion-aktiv-påverkan-missionering.


Men jag ska inte berätta omvilka tjänstefel som begåtts utifrån att ramadan, för muslimer är något som de ska underkastas. Dock, det kan få och har fått horribla konsekvenser lite här och var, som DÄRMOT INTE hamnar på förstasidorna eller på glorifierande jorunalisters bord, där de ska selektera nyhetsssvärdet, för då har ju Sverige inte gjort-bra-ifrån-sig-nog.

Nej, selektera selektera, selektera.. fram med de-roliga-bitarna... som är roliga varför? för att de ska kunna fortsätta frossa så klart.

oooj vad fromt att återgå til den vanliga egoismen , och fortsatt skitsnacka "västerlandets brist på moral" med munnen full av socker och nötter.
__________________
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-07-09 kl. 12:59.
Citera
2016-07-09, 12:44
  #19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av almightyjew
Islam har mer blivit en politisk rörelse än religion de senaste åren.

Islams teo-fascism (~teokratiförespråkande) är inte precis nån nyhet.
Citera
2016-07-09, 17:25
  #20
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Men om 19-åriga kusinen gick till kuratorn och bad oam en abort, då ljuder annat ljud i skällan - hon skulle ha underkastat sig seden, och anlagd den passande sedens alla måsten, gått svimfärdig till jobbet, gått ifrån tio gånger på ett arbetspass, men fått höra hur duktig hon var... och påbackad av andra svimfärdiga vilka kräver särbehandling under ramadan, av att vara så "stark" , att "orka" (nu är det tack o lov inte lika vanligt längre med särkrav, men kan vara på arbetsplatser där man är lite flummigare med gränsdragningarna)



sedan fira-på-förhand, först om nätterna mitt under ramadan (med *liberal tillämpning av seden, med flitiga tassanden till kylskåpet... och vara jättduktig att banna sig själv ömsom försöka ge sken av sig att ändå , ha försökt.


sedan, goffa loss vid slutfesten och tbx till samma usla matvanor, och därtill förnedrad om det kom ut att hon varit till kuratorn, ovh begärt en liten abort, nej jag vill se de gmal sederna o proportion till aktuell adekvat livsform, som nutida släkten lever efter, inte hur man levde under medeltiden eller antiken.

Skulle antikens regler gälla oss, då skulle jag behöva skämmas över att vågalogga in på fb, ve och fasa om pappsen lillbrorsan eller annan tankepolis, fick reda på att man agerar efter eget huvud.

Ja,visst har det varit skriverier om happy eid, de är glada över att kunna frossa på somvanligtigen, oj vilken bedrift.. jösses.. de får nog förtur till gud.. eh.. Allah menar jag, den alldeles egne guden.

Oja... som jag berättade i en annan tråd ( du vet vilken) säg den muslim som inte bryter på seder, om de bryter, skall de lämna islam då ?? De säger precis vad som de faller in, de nämner undantag hela tiden, men vill andra ska vara hårda (kvinnor framförallt) och följa islam till 100 %. Men svaret jag fick, var inte oväntat, de slingra sig... regler gäller andra utom de av en eller annan orsak.

Bryta regler gäller ramadan också. Men jag vet att ramadan får inte gå över hälsan, så hotas hälsan ska de bryta ramadan och fira den senare tillfälle. Hälsan är alltid viktigare än ramadan enligt lärda, men inte alla överens om det. Det är typ om de är sjuka och måste äta.
Men härom året såg en som bröt regeln(vet ej vilken orsak), en hijab kläd kvinna gjorde vid en typ av pannkakor, som fyller i sedan olika mattillbehör, typ av tacos. Men när hon trodde ingen såg, så stoppade hon i bitar i munnen och tuggade. Jag satt en stund inspekterade henne.. detta var under ramadan. . Tydligen blide hungern för mycket...
Som sagt säg den muslim som inte bryter emot sina regler förr eller senare. Ska de lämna islam för det? lool.. våra skribenter tycker det i alla fall.
Citera
2016-07-23, 22:34
  #21
Medlem
Junayds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Oja... som jag berättade i en annan tråd ( du vet vilken) säg den muslim som inte bryter på seder, om de bryter, skall de lämna islam då ?? De säger precis vad som de faller in, de nämner undantag hela tiden, men vill andra ska vara hårda (kvinnor framförallt) och följa islam till 100 %. Men svaret jag fick, var inte oväntat, de slingra sig... regler gäller andra utom de av en eller annan orsak.

Bryta regler gäller ramadan också. Men jag vet att ramadan får inte gå över hälsan, så hotas hälsan ska de bryta ramadan och fira den senare tillfälle. Hälsan är alltid viktigare än ramadan enligt lärda, men inte alla överens om det. Det är typ om de är sjuka och måste äta.
Men härom året såg en som bröt regeln(vet ej vilken orsak), en hijab kläd kvinna gjorde vid en typ av pannkakor, som fyller i sedan olika mattillbehör, typ av tacos. Men när hon trodde ingen såg, så stoppade hon i bitar i munnen och tuggade. Jag satt en stund inspekterade henne.. detta var under ramadan. . Tydligen blide hungern för mycket...
Som sagt säg den muslim som inte bryter emot sina regler förr eller senare. Ska de lämna islam för det? lool.. våra skribenter tycker det i alla fall.


hon hade väl mensturation under den tiden kanske vilket gjorde att hon åt.
Citera
2016-07-24, 06:07
  #22
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junayd
hon hade väl mensturation under den tiden kanske vilket gjorde att hon åt.

Kanske, om hon har mens även om hon är 60 + det var dumt förklarat av mig. Det är för mesta äldre damer som gör dessa "pannkakor" med innehåll. Det är inte så lätt för andra veta.
Citera
2017-05-25, 23:44
  #23
Medlem
Ramadan börjar snart!
Citera
2017-06-03, 15:24
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junayd
Hej alla ni i Sverige. Jag är en muslim i Sverige och idag firar vi Eid. Vad som gjort mig ledsen i år är att ingen dagstidning (2 st) i staden där jag bor har noterat vår fest. Ingen artikel, ingen notis, ingenting! Ändå går vi muslimer synbart runt i staden med våra hemländers folkdräkter. Jag känner att det är sorgligt att vi ska behöva bli så ignorerade. Vad gör vi för fel? Säg inte att vi är ISIS-sympatisörer för det är vi inte! Fast å andra sidan fattar jag inte varför moskén här i stan inte kan gå ut offentligt i media och säga att de tar avstånd från ISIS sjuka tolkning av islam. Jag bara tänkte att man kunde ignorera dessa negativa nyheter och istället erkänna oss som en del av Sverige. Vi vill att ni förstår det vackra i Islam även om vi kan verka lite förvirrade : / när vi försöker bekänna oss till sunni-islam. Sunni-islam är vad Salafism är i våran värld och de flesta av oss är sunni-salafister eller enbart förvirrade. I och för sig är Isis också salafister (förstå mig rätt). Så förstå vår situation i Sverige, den är inte lätt. Tack för mig.

/ Selma
Lite gammal tråd, men Ramadan och Eid återkommer ju årligen.

Media brukar uppmärksamma både Ramadan och Eid i någon form. Jag tycker personligen att det räcker, mer som information om att "det händer i Sverige idag". Vi arbetar och studerar som vanligt även om det är Ramadan och sen försöker nog många att ta ledigt under Eid-firandet. Å andra sidan finns det många muslimer som arbetar under exempelvis julhelgen och liknande, när de som inte är muslimer vill vara lediga, så det brukar nog jämna ut sig för det mesta. Om alla skulle vilja vara lediga samtidigt skulle Sverige stanna!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback