Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-06, 13:50
  #1
Medlem
Junayds avatar
Hej alla ni i Sverige. Jag är en muslim i Sverige och idag firar vi Eid. Vad som gjort mig ledsen i år är att ingen dagstidning (2 st) i staden där jag bor har noterat vår fest. Ingen artikel, ingen notis, ingenting! Ändå går vi muslimer synbart runt i staden med våra hemländers folkdräkter. Jag känner att det är sorgligt att vi ska behöva bli så ignorerade. Vad gör vi för fel? Säg inte att vi är ISIS-sympatisörer för det är vi inte! Fast å andra sidan fattar jag inte varför moskén här i stan inte kan gå ut offentligt i media och säga att de tar avstånd från ISIS sjuka tolkning av islam. Jag bara tänkte att man kunde ignorera dessa negativa nyheter och istället erkänna oss som en del av Sverige. Vi vill att ni förstår det vackra i Islam även om vi kan verka lite förvirrade : / när vi försöker bekänna oss till sunni-islam. Sunni-islam är vad Salafism är i våran värld och de flesta av oss är sunni-salafister eller enbart förvirrade. I och för sig är Isis också salafister (förstå mig rätt). Så förstå vår situation i Sverige, den är inte lätt. Tack för mig.

/ Selma
Citera
2016-07-06, 13:57
  #2
Medlem
LuluBrooksies avatar
Det är för att du bor i Sverige.
Sveriges kultur är sekulär/kristen.

Om du vill att muslimska religionsdagar ska uppmärksammas, föreslår jag att du flyttar till ett arabland.

Förresten är det inte sant. ÅHLÉNS skyltar med glad eid whatever och jag är rätt säker på att SVT åtminstone haft ett par program om det.

Sluta gnälla - ni muslimer har redan sett till att våra skolbarn inte får sjunga nationalsången och inte får vara i kyrkan på skolavslutningen.
Citera
2016-07-06, 14:17
  #3
Medlem
aaaims avatar
Du bor i Sverige! Muslimska traditioner ska hållas bakom stänga dörrar och ej i det offentliga. Jag kan ju fira julafton i ditt land så ska vi se vad som händer
Citera
2016-07-06, 14:25
  #4
Medlem
Junayds avatar
Ja men vi är ju så mycket mera utmärkande för att vi män bära långa klänningar och bär huvudbonader. Under julen går ju somliga runt o skojar i tomtekläder. Vi skojar inte utan försöker att fira ett avslut på en lång månads fasta. Jämfört med tidigare år är det extrem torka i tidningen i år och det känns som en rejäl tackling om vi säger så.

Tack för era otroligt hövliga och uppfostrade inlägg för övrigt. Roligt att ni öppet säger vad ni tänker även om ni behåller en trevlig ton. Vi har kanske mycket att lära från er i beteende .
Citera
2016-07-06, 14:55
  #5
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junayd
Ja men vi är ju så mycket mera utmärkande för att vi män bära långa klänningar och bär huvudbonader. Under julen går ju somliga runt o skojar i tomtekläder. Vi skojar inte utan försöker att fira ett avslut på en lång månads fasta. Jämfört med tidigare år är det extrem torka i tidningen i år och det känns som en rejäl tackling om vi säger så.

Tack för era otroligt hövliga och uppfostrade inlägg för övrigt. Roligt att ni öppet säger vad ni tänker även om ni behåller en trevlig ton. Vi har kanske mycket att lära från er i beteende .
Om ni i allmänhet bara betedde er som gäster i vårt land istället för kolonisatörer, så hade du fått ett mycket trevligare bemötande.

Muslimer ska alltid skrika högst och få som de vill. Att politiker anser att vi ska ge upp vår kultur, går inte igen med vad folket tycker.

Nationalsång, Den blomstertid och kyrkan tillbaks till avslutningarna, lucia-fackeltåg till kyrkan samt glögg utanför, vid en eldstad på Lucia och flaggbärande på nationaldagen, högläsning av Tomten av Viktor Rydberg på julafton, dans kring granen, midsommartraditioner osv.

Jag saknar det.
Citera
2016-07-06, 14:57
  #6
Medlem
LuluBrooksies avatar
På sextiotalet kom turkar och greker.
På sjuttiotalet kom jugoslaver.
På nittiotalet folk från Baltikum.

Inga av dessa krävde att vi gjorde avkall på våra traditioner.
Citera
2016-07-06, 16:37
  #7
Medlem
Jag uppfattar eran religion som en patriarkal, fascistisk sekt.

Många krafter inom eran sekt talar öppet om att ni vill islamisera Europa. Så, jag är oerhört glad att slippa läsa om era mastodont traditioner.

Ni pratar om att ni vill bli respekterade i Europa. Om ni vill det, så föreslår jag:

Sluta missionera

Sluta försöka blanda in islam i politiken

Acceptera att Europa är sekulariserat, (alltså, din föreställning om bevingade hästar, böghat och annat trams, har ingenting i det offentliga samhället att göra.

Religionsfrihet handlar om att man får ha vilken trosuppfattning man vill, inte rätten att göra vad man vill pågrund av sin religion.

Vi hade nätt och jämnt blivit av med kristendomen och nu kommer nästa sekt och förpestar tillvaron för alla andra.

Islam är en åsikt och det är inte isis som har en skev tolkning. I England demonstrerar ni, "brittish police go to hell", i Tyskland likadant. Shariapoliser här och var.
Vill ni bli accepterade får ni vackert göra som alla andra religioner och hålla det för er själva på fritiden och inte påtvinga alla andra att behöva få kontakt med eran sekt.
Citera
2016-07-06, 16:43
  #8
Medlem
Pratar ni om våra traditioner i moskén?
Citera
2016-07-06, 16:59
  #9
Medlem
Golachabs avatar
Det noteras allt mer i media. Butiker har rabatt på matvaror som är typiska bland muslimer under eid samt reklam riktad till just eid. Att det inte är tonvis med information om eid beror på att intresset saknas i allmänhet. Det vackra i islam är svårt att få fram i skuggan av det mycket dåliga. Man kan sminka en gris med den blir fan inte snygg ändå.
Citera
2016-07-06, 17:46
  #10
Medlem
Varför öppnar ni inte upp moskeerna så alla får komma dit och titta och vara med på eran fest, äta och dricka gott, kanske gå därifrån med ett glatt leende ?

Varför förväntar du dig att media ska skriva något, gör något själv i stället. Börja engagera dig i samhället.
Citera
2016-07-09, 11:48
  #11
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junayd
Hej alla ni i Sverige. Jag är en muslim i Sverige och idag firar vi Eid. Vad som gjort mig ledsen i år är att ingen dagstidning (2 st) i staden där jag bor har noterat vår fest. Ingen artikel, ingen notis, ingenting! Ändå går vi muslimer synbart runt i staden med våra hemländers folkdräkter. Jag känner att det är sorgligt att vi ska behöva bli så ignorerade. Vad gör vi för fel? Säg inte att vi är ISIS-sympatisörer för det är vi inte! Fast å andra sidan fattar jag inte varför moskén här i stan inte kan gå ut offentligt i media och säga att de tar avstånd från ISIS sjuka tolkning av islam. Jag bara tänkte att man kunde ignorera dessa negativa nyheter och istället erkänna oss som en del av Sverige. Vi vill att ni förstår det vackra i Islam även om vi kan verka lite förvirrade : / när vi försöker bekänna oss till sunni-islam. Sunni-islam är vad Salafism är i våran värld och de flesta av oss är sunni-salafister eller enbart förvirrade. I och för sig är Isis också salafister (förstå mig rätt). Så förstå vår situation i Sverige, den är inte lätt. Tack för mig.

/ Selma
Jag tycker det var mentalt sett svalkande att slippa feta rubriker överallt om något så fullständigt lågintressant, som att några individer fastar några dagar, hey.. se proportionerna.

De är inte tillräckligt rimliga att pryda förstasidesstoff, men är du sådan attention-whore.. och dramaqueen att du vill ha cred över att ha varit duktig ponke en kort tid, då finns folk som gjort betydligt mer för världen, än att tagit sin personliga fasteperiod, det betingar inte nyhetsvärde, din tomte.

Och trodde att dina pesonliga angelägenheter skulle ses som en allmänt angelägen norm?
Det är granen, advent och jul påsk långfredag och sådant, i den del av världen där koranen EJ utgör baslitteraturen.
Dessutom, är redan de kristna värderingarna, urvattnade och utarmade.. vi däremot sätter högt pris på humanistiska värden! Där kan du börja snacka, din humanistiska gärning är +/-0 i saken av att ha fastat, det gör alltför många, dessutom ej påtvingat.



det är således... en klen liten sak att fasta på dagarna och äta sig fet som en padda om nätterna, för att få ont i magen, och därför tåla några få timmar utan ev. matfrosseriet, och köttfrosseriet, och malandet av nötter i tid och otid, mellan smutsiga tänder 24/7 : som ju annars är "normaltillståndet, st'ändig tillförsel, och då rä godisätandet i övrigt, som islam inte kan skyllas för, inte bättre alls, verkligen inte!

Ska vi smälla upp feta rubriker om alla som bestämt sig för att äta enbart löragsgodis också? vilken håla bor du i då?



Så skönt, att tidningarna, kan fyllas av angelägna nyheter än detta icke-ämne (förresten, finns mer än en artikel om Eid.. men du ville ha smällfeta rubriker, men islam.. är inte sååå populärt, ännu.. kanske om tio år?



Som redan sagts, så flörtar iaf ICA redan med er så gott det går, men ni bojkottar ju allt som heter ICA, COOP Hemköp osv, så vad gnäller du om? (svensk mat duger ju inte)

Rent apropå : det är midsommarn som är i fokus i denna del av världen, en tradition som är mer relevant, och en sak till, hur vore det om DU kunde ära misommarn lite.. och försöka få ett icke-krystat förhållande till våra traditioner? Du lever här inte där, alkohol.. om du kunde göra dig av med ev. den tvångsartade absolutismen och sluta snacka skit om västerländska traditioner, som delar med sig öppenhjärtligt av allt till er, oavsett vilka ni är.. men nej, sharialagens romantiserande som om den var icke-diskriminerande, den dagen ni kan tala öppet om att det finns på tok för många hinder för den grundläggande mänskliga synen på flickor och kvinnor, den dagen.. kan jag om jag får äntra en moské utan att kl ut mig till ett spöke och vandrande våldnad utan egenvärde och medbestämmande, den dagen... kan jag höja glaset utan att bli baktalad och nedvärderad sommindre värd, i ert sällskap.

Men som det ännu ser ut, ska jag ju sjasas ut en bakväg som inte riktigt duglig-att-sittta-mitt-i-salongen - lönnväg bakom galler in till en moské för att se förtryckare bekosta sig på min bekostnad, i tron att de varit duktiga? av att ha smäööt i sig mat under nätterna, sedan komma skenheligt och be om uppmärksamhet för sådan löjeväkande "akt"

Hur duktig känner du dig, av att gp omkring svimfärdig om dagarna, och legat sömnlös av hunger om nätterna? I dennadele n av världen är man fullvärdig individ, när man än äter... eller väljer bort sin jävla palsternacka eller om man vill gå anorektiskt.. och tro sig få "bättre gudskontakt" på tom mage, så finns tillärcklig många religiösa som ser det som ett exhibitionistiskt sätt , en taktisk sed, som ni ska ha i fred, absolut.. men varför ropar du efter UPPMÄRKSAMHETEN??

Behöver du skaffa dig mervärde? Och då finenr du det i din personliga smak, att fasta.. på kommando...

please




(har du nu visat lite ork, att ära midsommartraditionen lite, ska jag inte säga nåt, men du förstår... vi lever inte i Bagdad, vi lever i en del av världen, där koranen.. dessvärre för din del, aldrig haft inflytande förr, varföör NU? för att DU behöver ditt mervärde att ha-varit-jätteduktig nu??

många ligger på avdelningar med diagnoser, de inte kommerur i första taget och kämpar med näbbar o klor, men de var inte duktiga när de ålades att äta specialdieter? jo det var de isf de också, med betydligt mer påfrestande bördor, än du .. som tuggar nötter som det behagar, men undivker det under några dagar, men åååh.. vilken bedrift.


ditt inlägg saknar emå, den proportion du fiskar efter, tyvärr - i övrigt svält dig till döds, om du känner guds närvaro med det, men det har aldrig setts som bedrigt förr... att säga nej tack till en skålfilmjölk , liten kaffe.. eller en torr apelsin..

dt är er egen sed, i världen sker så mycket, att ditt behov av att tillhöra islam, inte är något jag tvunget måste rota i, det är ditt val, om än sämre val. så ditt,.. så göra alla andra sina val, att ta en skåljordgubbar med gräddmjölk och sin öl vin eller annan rätt, i fred...
fredlighet.. man är kanske mer benägen till fredlighet, av att slippa svälta. t är det som är fint i denna del av världen, vi har kommit på hur man ska slippa tillämpa medeltida lagar, vi står fria från den sortens doktriner.

ok, nu skrev jag för mycket.. men åååååh vad hemskt.

nej - fira midsommar.. och gläds åt att kunna det ÖHT. prisa den civilrätt vi har, där ingen gammal unken mulla, ska säga när var och hur man är tillräckligt "god och duglig nog"

/ ursäkta
__________________
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-07-09 kl. 12:13.
Citera
2016-07-09, 11:57
  #12
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junayd
Hej alla ni i Sverige. Jag är en muslim i Sverige och idag firar vi Eid. Vad som gjort mig ledsen i år är att ingen dagstidning (2 st) i staden där jag bor har noterat vår fest. Ingen artikel, ingen notis, ingenting! Ändå går vi muslimer synbart runt i staden med våra hemländers folkdräkter. Jag känner att det är sorgligt att vi ska behöva bli så ignorerade. Vad gör vi för fel? Säg inte att vi är ISIS-sympatisörer för det är vi inte! Fast å andra sidan fattar jag inte varför moskén här i stan inte kan gå ut offentligt i media och säga att de tar avstånd från ISIS sjuka tolkning av islam. Jag bara tänkte att man kunde ignorera dessa negativa nyheter och istället erkänna oss som en del av Sverige. Vi vill att ni förstår det vackra i Islam även om vi kan verka lite förvirrade : / när vi försöker bekänna oss till sunni-islam. Sunni-islam är vad Salafism är i våran värld och de flesta av oss är sunni-salafister eller enbart förvirrade. I och för sig är Isis också salafister (förstå mig rätt). Så förstå vår situation i Sverige, den är inte lätt. Tack för mig.

/ Selma

Läser du tidningarna eller tittar på TV? Nog har man sett det i media. Att muslimernas högtid är här...

Vad är det du vill ? För de som vill, ser det i annonser o upprop.
Visst finns det vackra saker i islam, men oftast förknippas det med tvång o kontroll behov av framför allt kvinnorna. Är själv gift med muslimskt kvinna.

Sedan måste du tänka på du lever i kristet land inte muslimskt, det är stor skillnad.
Hoppas du njöt av Eid ul Fitr..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback