Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-06, 00:37
  #1
Medlem
Hejsan! Jag ställer denna fråga för jag har behöver tips på vilken dator som passar mitt behov.

Jag har löst runt lite på internet men får upp massor av olika svar.

Jag vet inte om jag ska välja mellan en MacBook air eller en MacBook PRO

jag behöver en bra dator till plugget, jag behöver mycket minne för jag ska kunna redigera långa videos på datorn. Och såklart bra skärm.

Jag vill också kunna använda den för att göra presentationer och kunna skriva uppsatser.

Samtidigt vill jag ha en smidig dator som jag kan ta med från plugget och hem varje dag.

Såklart vill jag också kunna se på film och sånt vilket man kan göra på nästan vilken dator som helst.

Ursäkta att det vart lite slarvigt skrivet, är astrött och håller på försöka få min lilla gamla dator, så jag kan få jobb gjort att fungera några dagar till tills jag hittar en ny dator


Är tacksam för svar
Citera
2016-07-06, 00:39
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tessan94
Hejsan! Jag ställer denna fråga för jag har behöver tips på vilken dator som passar mitt behov.

Jag har löst runt lite på internet men får upp massor av olika svar.

Jag vet inte om jag ska välja mellan en MacBook air eller en MacBook PRO

jag behöver en bra dator till plugget, jag behöver mycket minne för jag ska kunna redigera långa videos på datorn. Och såklart bra skärm.

Jag vill också kunna använda den för att göra presentationer och kunna skriva uppsatser.

Samtidigt vill jag ha en smidig dator som jag kan ta med från plugget och hem varje dag.

Såklart vill jag också kunna se på film och sånt vilket man kan göra på nästan vilken dator som helst.

Ursäkta att det vart lite slarvigt skrivet, är astrött och håller på försöka få min lilla gamla dator, så jag kan få jobb gjort att fungera några dagar till tills jag hittar en ny dator


Är tacksam för svar
Kör på Air tycker jag. Jag har haft Pro ett tag men byter nog till Air nästa gång den nya versionen kommer ut (troligtvis augusti eventet). Men om du går för Pro, välj 13 tum, 15 tum är lite onödigt tung och stor.
Citera
2016-07-06, 00:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuisinen
Kör på Air tycker jag. Jag har haft Pro ett tag men byter nog till Air nästa gång den nya versionen kommer ut (troligtvis augusti eventet). Men om du går för Pro, välj 13 tum, 15 tum är lite onödigt tung och stor.

Funkar Air bra att redigera på? Har hört från några bekanta att PRO är bättre men är lite osäker
Citera
2016-07-06, 00:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tessan94
Funkar Air bra att redigera på? Har hört från några bekanta att PRO är bättre men är lite osäker
Kolla på deras hårdvara, vad som ingår, men tänk på att du kan ju lägga till om du beställer via Apples hemsida. Alltså välja mer RAM, bättre processor etc.

Tyvärr är jag inte så kunnig inom filmredigering, det får nog någon annan hjälpa dig med!
Citera
2016-07-06, 00:47
  #5
Medlem
VincentLels avatar
Hade valt PRO pga mer prestanda för pengarna. Men om att PRO är för tung att t.ex. bära så gå för air
Citera
2016-07-06, 01:15
  #6
Medlem
xposures avatar
Ska du använda den för att redigera filmer med så är det inget snack om saken om att du ska ha Pro.
Ja, den är lite tyngre och dyrare, men du kommer att ångra dig om du sitter med ett stort projekt med tunga filer och du gjorde valet att ta Air.
Citera
2016-07-06, 01:17
  #7
Medlem
Jag hade valt Pro alla dagar i veckan. Lätt och smidig jämfört med många andra laptops, samtidigt som den har rätt bra prestanda.
Citera
2016-07-07, 19:28
  #8
Medlem
Det kommer nya modeller i slutet på september kanske början av oktober och det är värt att vänta då dagens modeller är från 2013 tänker på macbook pro 15 modellen och samma utseende från 2012. De är redan ur gamla och inte värd pengarna. Köper du nya modellen i sep så kommer du ha en fräsch dator i minst 3-4år framöver
Citera
2016-07-07, 23:13
  #9
Medlem
Sainsburyss avatar
Jag skulle nog valt PRO. Varför undrar du nu.. Jo, för den är så otroligt tunn ändå, så med tanke på den extra kraft du får ut av den så är det värt det.

Men sen finns det ju en annan Macbook, som har en annan processor som inte blir lika varm.. den klarar ju inte lika mycket, men den kan man också fundera på...
__________________
Senast redigerad av Sainsburys 2016-07-07 kl. 23:16.
Citera
2016-07-08, 17:15
  #10
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Det kommer nya modeller i slutet på september kanske början av oktober och det är värt att vänta då dagens modeller är från 2013 tänker på macbook pro 15 modellen och samma utseende från 2012. De är redan ur gamla och inte värd pengarna. Köper du nya modellen i sep så kommer du ha en fräsch dator i minst 3-4år framöver

Hur menar du med att modellerna är från 2013? De brukar inte announca när de uppgraderar insidan av datorerna men designen har däremot sett likadan ut ett tag. Macbook Pro 13 fick ju för övrigt en ny typ av styrplatta förra året.

Men precis som du säger så bör han vänta till i höst för att se vad som släpps då och om det verkar ointressant är det bara att köpa en "gammal" Macbook Pro som förmodligen kommer tappa en del i pris i och med den nya modellen.
Citera
2016-07-12, 15:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chugi
Hur menar du med att modellerna är från 2013? De brukar inte announca när de uppgraderar insidan av datorerna men designen har däremot sett likadan ut ett tag. Macbook Pro 13 fick ju för övrigt en ny typ av styrplatta förra året.

Men precis som du säger så bör han vänta till i höst för att se vad som släpps då och om det verkar ointressant är det bara att köpa en "gammal" Macbook Pro som förmodligen kommer tappa en del i pris i och med den nya modellen.

Macbook pro 15 har samma CPU i års modellerna 2013, 2014 och 2015! GPU har de ändrat på senaste modellen till ett amd medan de andra är Nvidia. CPU = Haswell 3e och 4e generationen och vi är nu på Skylake 6e generationen medan Kaby lake redan kommer nästa månad som är 7e och de nya lär säkert ha de senaste får man hoppas
Citera
2016-07-12, 17:15
  #12
Medlem
Air om du ska lalla runt med den. Vilket du skriver att du ska.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback