Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-05, 16:06
  #1
Medlem
derivats avatar
Undrar lite hurvida kunskap i python är något som efterfrågas på arbetsmarknaden. Intrycket jag fått på arbetsförmedlingen gällande programmeringstjänster är ingen efterfrågan alls i princip. Utan det jag hittar är c, javascript node, java etc. men framförallt .net.

Nu lär jag mig det mest på skoj, men hade ju inte varit fel om det gick använda till ev yrke i framtiden.
Citera
2016-07-05, 16:20
  #2
Medlem
nedboys avatar
Det är mycket populärt och uppskattas ofta stort när det står på CV'n. Jag tror det är ett smart val av dig att lära dig det. Var inte rädd att ge det en fin plats i din CV.
Citera
2016-07-05, 20:34
  #3
Medlem
Jag ser massor av annonser ute på platsbanken för pythonutvecklare. Du kanske råkar bo någonstans där det inte råkar finnas så många?
Citera
2016-07-06, 13:21
  #4
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiming-HIGH
Jag ser massor av annonser ute på platsbanken för pythonutvecklare. Du kanske råkar bo någonstans där det inte råkar finnas så många?

Ähh jag hade ju aktiverat "utan krav på tidigare erfarenhet", vilket nog gav missvisande reultat då. Arbetsgivarna verkar ändå kräva erfarenhet och examen i annonserna. Men jag kan tänka mig att den som kan .net lyckas få jobb utan tidigare erfarenhet/examen.

En mer rättvisande frågeställning sett ut mitt perspektiv vore kanske. Kan jag få ett jobb ifall jag behärskar Python men saknar examen och jobb erfarenhet?
Kanske går det med ifall man slänger ihop en portfölj på lite grejer man byggt?
Citera
2016-07-07, 11:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Ähh jag hade ju aktiverat "utan krav på tidigare erfarenhet", vilket nog gav missvisande reultat då. Arbetsgivarna verkar ändå kräva erfarenhet och examen i annonserna. Men jag kan tänka mig att den som kan .net lyckas få jobb utan tidigare erfarenhet/examen.

En mer rättvisande frågeställning sett ut mitt perspektiv vore kanske. Kan jag få ett jobb ifall jag behärskar Python men saknar examen och jobb erfarenhet?
Kanske går det med ifall man slänger ihop en portfölj på lite grejer man byggt?
Det är en bra idé misstänker jag starkt. Python finns lite varstans.
Citera
2016-07-24, 23:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Ähh jag hade ju aktiverat "utan krav på tidigare erfarenhet", vilket nog gav missvisande reultat då. Arbetsgivarna verkar ändå kräva erfarenhet och examen i annonserna. Men jag kan tänka mig att den som kan .net lyckas få jobb utan tidigare erfarenhet/examen.

En mer rättvisande frågeställning sett ut mitt perspektiv vore kanske. Kan jag få ett jobb ifall jag behärskar Python men saknar examen och jobb erfarenhet?
Kanske går det med ifall man slänger ihop en portfölj på lite grejer man byggt?
Jobb kan man alltid få men tror på att ha en portfölj som innehåller flera olika projekt i olika språk . Byter du bransch eller saknar arbetslivserfarenhet i området är det nog svårare att få ett renodlat Pythonutvecklarjobb men beror även på marknad och var du bor . Jag jobbar i flera olika språk (c# c++ ) men kommer ofta in på python vilket jag gillar då det blir lite omväxling så används ja det gör det iallafall där jag har jobbat hittills .....
Citera
2016-08-04, 18:50
  #7
Medlem
Python används ibland som en support språk för testramverk eller skripning tillsammans med huvudspråket vilket kan vara C, C++, C#, Java etc
Citera
2016-08-04, 19:16
  #8
Moderator
Protons avatar
Python --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2016-09-07, 13:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det är mycket populärt och uppskattas ofta stort när det står på CV'n. Jag tror det är ett smart val av dig att lära dig det. Var inte rädd att ge det en fin plats i din CV.

Var någonstans används python utanför webramverk i verkligheten?
Min erfarenhet är snarare att python är ett språk som är såpass enkelt att lära sig att det förväntas alla kunna lära sig på arbetet.
Citera
2016-09-09, 23:12
  #10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Var någonstans används python utanför webramverk i verkligheten?
Min erfarenhet är snarare att python är ett språk som är såpass enkelt att lära sig att det förväntas alla kunna lära sig på arbetet.

Det används mycket för att skriva testfall, och för enklare verktyg som t ex parsar filer och sammaställer resultat eller dylikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback