Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-05, 15:10
  #1
Medlem
http://www.vn.se/article/vill-ha-sommarlov/

Citat:
Nyanlända som har fått uppehållstillstånd i Sverige får en etableringsplan från Arbetsförmedlingen. Planen innehåller bland annat studier på Svenska för Invandrare, SFI, och pågår vanligtvis i två år. För att få sin etableringsersättning krävs närvaro på lektionerna.

Men flera elever som studerar i Gislaved på SFI och ABC-kraften, som också har svenskundervisning, är nu kritiska mot att de inte får någon ledighet under de två år som de ingår i Arbetsförmedlingens program.

– Vi vill gärna lära oss svenska men vi vill lära känna samhället också. Våra barn blir lediga från skolan och vi vill gå ut med dem men vi kan inte det, säger Zafer Alhamed.

Vad sägs? Ska SFI-studenter få gräddfil och få betald sommarlov? Isf. borde inte det gälla alla som studerar i Sverige?

Jag personligen har inte haft semester sedan jag började studera heltid för 4 år sedan, däremot hade jag semester när jag jobbade och betalade skatt. Rätt eller fel?
Citera
2016-07-05, 15:17
  #2
Medlem
sylvia.borins avatar
Åh, så ironiskt! Alliansen gjorde idag ett utspel om att korta sommarlovet för nyanlända barn. Ja, då behöver ju inte SFI-studenterna få sommarlov för att, som de uttrycker det i artikeln i trådstarten, få tid att vara med sina barn.
http://www.svd.se/alliansen-presente...almedalen-2016

Citat:
Sommarlovet vill man halvera för nyanlända barn med motiveringen att ett långt sommarlov gör att nyanlända riskerar att få svårt att upprätthålla kunskaper i svenska språket.

Lena Micko anser att det förslaget är det viktigaste på skolområdet.

– Sommarlovet är för långt. Fritidsgården stänger och man har åtta till tio veckor då man inte har chans att göra någonting, sa hon.

Lena Micko vill att rektorerna ska avgöra hur länge ett barn ska ha kortat sommarlov, men hon tror att det kan handla om första året när man kommit till Sverige.
__________________
Senast redigerad av sylvia.borin 2016-07-05 kl. 15:22.
Citera
2016-07-05, 15:20
  #3
Medlem
aaaims avatar
Dem behöver ju tid för att gå på festival och "ragga" förstår du väl
Citera
2016-07-05, 15:27
  #4
Medlem
Ahaa så detta kan vara roten till alla problem med tafsningar, ofredanden, våldtäkter etc. Flyktingarna har inget att göra.

Citat:
– Sommarlovet är för långt. Fritidsgården stänger och man har åtta till tio veckor då man inte har chans att göra någonting, sa hon.

Under mina sommarlov en gång i tiden så byggde man trädkojor, tältade, fiskade, pallade äpplen, cyklade som en tok, hade olika utomhus aktiviteter, klippte gräsmattor, lukade land etc etc. Så det finns alltså inget att göra för flyktingar i Sverige 2016 under deras sommarlov?
Vad skall vi med flyktingar till om dom inte kan göra något redan som unga då dom är lediga, alla kommer inte få jobb i framtiden om vi säger så.
Citera
2016-07-05, 15:30
  #5
Medlem
Lawlines avatar
Har dom tänkt åka till hemlandet på semester kanske??? Det ser ut att vara väldigt vanligt att dom åker på semester till det land dom just flytt från. Dom ska inte ha någon semester utan dom ska anstränga sig för att fortast möjligt lära sig språket och assimileras till svenska samhället.
Citera
2016-07-05, 15:31
  #6
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Vilket jävla argument att dom inte har tid att gå ut med barnen, det får dom göra efter att dom har studerat klart för dagen eller vad dom sysslar med på dom där kurserna.
Citera
2016-07-05, 15:34
  #7
Avstängd
53280s avatar
Men tanke på att alla skäggbarn som får komma till talas i media skall bli läkare , arkitekter fan hans monster, så får det väl lägga på ett extra kol. Många SFI elever kan inte ens fänrik stål sägner utan till.
Citera
2016-07-05, 15:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
Ahaa så detta kan vara roten till alla problem med tafsningar, ofredanden, våldtäkter etc. Flyktingarna har inget att göra.



Under mina sommarlov en gång i tiden så byggde man trädkojor, tältade, fiskade, pallade äpplen, cyklade som en tok, hade olika utomhus aktiviteter, klippte gräsmattor, lukade land etc etc. Så det finns alltså inget att göra för flyktingar i Sverige 2016 under deras sommarlov?
Vad skall vi med flyktingar till om dom inte kan göra något redan som unga då dom är lediga, alla kommer inte få jobb i framtiden om vi säger så.

Dessa män VILL dock ha sommarlov.

"Barnen" du pratar om får ju betalt oavsett vem de trakasserar. Kanske borde dessa män också klassas som barn. Sopa problemet under mattan sas. Sommarlov till alla!
Citera
2016-07-05, 15:35
  #9
Medlem
sylvia.borins avatar
Jag räknar till tolv karlar på bilden - sen när började män från Mellanöstern vilja vara lediga med sin avkomma?

Det är för övrigt redan idag möjligt för dem att vara lediga, om än utan bistånd från skattebetalarna:
Citat:
– Vill man vara ledig en vecka eller två och säger till det så kan man visst vara det, men man har ingen ersättning.
Citera
2016-07-05, 15:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Vilket jävla argument att dom inte har tid att gå ut med barnen, det får dom göra efter att dom har studerat klart för dagen eller vad dom sysslar med på dom där kurserna.

Ja, det finns människor som faktiskt jobbar heltid, OCH lyckas träffa sina barn. Hur lyckas dom?
Citera
2016-07-05, 15:49
  #11
Medlem
Kanske ot men varför är det inte en enda kvinna på bilden?
Citera
2016-07-05, 15:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Har dom tänkt åka till hemlandet på semester kanske??? Det ser ut att vara väldigt vanligt att dom åker på semester till det land dom just flytt från. Dom ska inte ha någon semester utan dom ska anstränga sig för att fortast möjligt lära sig språket och assimileras till svenska samhället.

Så tänker jag med. Efter att man erhållit PUT så tar man första och bästa planet till hemlandet och kriget man påstår sig flytt från.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback