Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-05, 03:12
  #1
Medlem
Hålloj.

Undrar om någon vet bra tips på hur man kan stämma ner en E sträng ner till A och tighta till strängen? Blir ju fruktansvärt fladdrigt och svårt att hålla stämman.

Eller måste man helt enkelt byta strängen och sätta på en riktigt tjock en? Hur gör ni som stämt ner så lågt?
Citera
2016-07-05, 10:55
  #2
Medlem
Byt strängar. Köp ett sett med 0,14 på e strängen
Citera
2016-07-05, 10:59
  #3
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LongTerm90
Hålloj.

Undrar om någon vet bra tips på hur man kan stämma ner en E sträng ner till A och tighta till strängen? Blir ju fruktansvärt fladdrigt och svårt att hålla stämman.

Eller måste man helt enkelt byta strängen och sätta på en riktigt tjock en? Hur gör ni som stämt ner så lågt?

Svårt att ta ton i E?
Citera
2016-07-05, 11:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Svårt att ta ton i E?

Nej? Men ska köra en låt som tyvärr kräver A :S sjukaste.
Tänkte mer om de finns ngt knep att dra åt skruven så stänger blir mer spänd, så man kör i A men strängen är iaf spänd som de vore C ?
Citera
2016-07-05, 11:11
  #5
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LongTerm90
Nej? Men ska köra en låt som tyvärr kräver A :S sjukaste.
Tänkte mer om de finns ngt knep att dra åt skruven så stänger blir mer spänd, så man kör i A men strängen är iaf spänd som de vore C ?

Vilken storlek har du på strängarna nu?
Citera
2016-07-05, 12:31
  #6
Medlem
0.12-0.53 tror jag. Brukar aldrig köra så tunna stränger de vet jag iaf. Därför jag tänkte om de finna ngt knep att tighta till den utan byta sträng?
Citera
2016-07-05, 12:32
  #7
Medlem
Kan lägga till att det är alltså den mörka E-strängnen och inte ljusa som ska stämmas ner.
Citera
2016-07-09, 15:40
  #8
Medlem
teasardigs avatar
Vilka andra strängar ska stämmas om? Du kanske kan använda en spindelcapo (http://www.spidercapo.com/) och sätta E-strängen på 5:e bandet.
Citera
2016-07-11, 08:23
  #9
Medlem
LifeRapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Vilka andra strängar ska stämmas om? Du kanske kan använda en spindelcapo (http://www.spidercapo.com/) och sätta E-strängen på 5:e bandet.

Fast då blir den ju högre, inte lägre.
Citera
2016-08-18, 13:08
  #10
Medlem
Främst bara E-Strängen, får väl köpa den fetaste strängen jag hittar o prova..
Citera
2016-08-21, 05:50
  #11
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LongTerm90
Främst bara E-Strängen, får väl köpa den fetaste strängen jag hittar o prova..
Haha, vad är det för låt som kräver den här stämningen på en akustisk gura? Sanslöst lågt. Sjusträngad med sänkt B-sträng vore smidigare men sjusträngade akustiska kanske inte är så vanligt.
Citera
2017-02-15, 11:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Haha, vad är det för låt som kräver den här stämningen på en akustisk gura? Sanslöst lågt. Sjusträngad med sänkt B-sträng vore smidigare men sjusträngade akustiska kanske inte är så vanligt.

Igor Presnyakov spelar väldigt många låtar i A och B tyvärr :/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback