Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-14, 19:35
  #25
Medlem
Gynekologstols avatar
Som det har skrivits tidigare i tråden så är populism egentligen bara motsatsen till elitism. Brexit är ett bra exempel på ett populistiskt beslut eftersom att hela globalistetablissemanget var för bremain.

Plattityden enkla lösningar på svåra problem används för övrigt bara inom politiken. Jag har väldigt svårt att tänka mig att exempelvis en ingenjör skulle anklagas för det om han hittar en elegant och enkel lösning på ett svårt tekniskt problem.

Det är för övrigt inte bara populister som kan anklagas för enkla lösningar på svåra problem, till exempel att begränsa invandringen. Elitisterna använder också enkla lösningar, till exempel ökad invandring som svar på minskad tillväxt (som inte nödvändigtvis är ett problem) eller en åldrande befolkning.
Citera
2016-07-24, 12:58
  #26
Medlem
merkis avatar
Det betyder att man säger sånt som folk vill höra, kort och gott.
Citera
2016-07-24, 16:47
  #27
Medlem
folketsvans avatar
Tycker populism är ett ganska korkat begrepp och stör mig på att även en del vettiga människor använder sig av det. Försöken till definitioner, som det där med "enkla lösningar" tycker jag inte håller. På vilket sätt är, låt oss säga, Le Pen´s och Podemos politik "enklare" i förhållande till sossemoderatmittens? Populist är inget annat än ett skällsord från eliten.
Vissa, som Podemos (och jag, se min tagline nedan) har ju helt enkelt skitit i det, försökt appropriera uttrycket och där med vänt på dess innebörd till något positivt.
Citera
2016-08-09, 15:04
  #28
Medlem
Returpappers avatar
Ett skällsord uppfunnet av eliten som vill styra den folkliga viljan. Man ska inte göra som folket vill utan som eliten bestämmer.
Citera
2016-08-09, 17:47
  #29
Medlem
Populism används onekligen oftast som ett nedsättande uttryck men jag vill nog påstå att det finns skäl för det då jag menar att populism är att förespråka enkla lösningar på komplicerade frågor, sådant som kan verka bra vid första anblicken men inte håller för en närmare granskning.

Exempelvis: "Slopa alla skatter!" Jippii, jag skulle få behålla mer av min lön! Oj, hoppsan: Vi kan tydligen inte bekosta ett rättsväsen längre...

Eller: "Låt de rika betala!" Just det, DE har minsann pengar och jag vill ha men inte betala för det. Oj, hoppsan: De verkligt rika flydde visst landet och tog sina pengar och de jobb deras investeringar kunde skapa med sig...

Etc, etc. Det finns rätt många partier som ägnar sig åt populism, även i Sverige. Om man söker på SR/SVT:s siter finner man dock att begreppet "vänsterpopulism" är närmast icke-existerande medan "högerpopulism" är ofta använt. Dvs, det bevisar både att det används nedsättande och att public service bryter mot kravet på opartiskhet.
Citera
2016-08-10, 00:20
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skwuim
Eftersom euroskeptiker ökar så klagas det att populismen ökar.
Men vad betyder egentligen "populism"? Tycks mig mer vara en smutskastningsord än en seriös term.

Jag är själv klassisk liberal (s.k. nyliberal) och är stark motståndare till EU. Visst finns det vissa goda delar av EU, men de negativa sidorna överväger starkt de positiva.
EU överstyr och förtrycker sina medborgare med byråkrati och överstatlighet.

Är jag alltså en populist om man motsätter mig EU p.g.a denna åsikt?

Är alla som motsätter sig EU alltså populister?

Ordet populism kommer från latinets populus som betyder folk. Populistiska partier säger sig företräda folket mot en politisk, social och ekonomisk elit.
Sverigedemokraterna är inte ett populistiskt parti per definition, eftersom Sverigedemokraterna bygger sin politik på en nationalistisk ideologi.

Du är alltså inte populist med din EU åsikt eftersom företrädesvis förespråkar majoriteten för EU som naturligtvis är ganska sunt om Sverige skall behålla sin exportindustri till EU länder på 600 miljarder kr.
Citera
2016-08-10, 15:34
  #31
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deuce05
Ordet populism kommer från latinets populus som betyder folk. Populistiska partier säger sig företräda folket mot en politisk, social och ekonomisk elit.
Sverigedemokraterna är inte ett populistiskt parti per definition, eftersom Sverigedemokraterna bygger sin politik på en nationalistisk ideologi.

Du är alltså inte populist med din EU åsikt eftersom företrädesvis förespråkar majoriteten för EU som naturligtvis är ganska sunt om Sverige skall behålla sin exportindustri till EU länder på 600 miljarder kr.

Suck, tror du verkligen att Populism har samma betydelse som Populus för att både orden syftar på folk.

Populism är ett rent politiskt begrepp som dessutom har helt olika betydelser i olika politiska kulturer.
Citera
2016-08-10, 16:40
  #32
Medlem
FreeWorldNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Suck, tror du verkligen att Populism har samma betydelse som Populus för att både orden syftar på folk.

Populism är ett rent politiskt begrepp som dessutom har helt olika betydelser i olika politiska kulturer.

Populism bör väl rimligtvis komma från ordet "populärt", vilket skulle kunna syfta till att politiker mest säger att de vill göra de som är populärt just nu för att få makten.
Citera
2016-08-16, 21:23
  #33
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWorldNow
Populism bör väl rimligtvis komma från ordet "populärt", vilket skulle kunna syfta till att politiker mest säger att de vill göra de som är populärt just nu för att få makten.
Idiot.
Om du absolut inte vet något i frågan så håll truten.
Du är ungefär lika smart som Cartman när han tror att Aspberger är att stoppa hamburgare i rumpan, för det liknar ordet Ass burger på engelska.
Citera
2016-08-18, 00:49
  #34
Medlem
OttoVons avatar
Min tes är att det är populistiskt när Socialdemokraterna inte höjer skatten eftersom folket inte vill det trotts att deras ideologi säger att dom ska göra det.
Man följer helt enkelt inte sin ideologiska övertygelse för att följa folkviljan och därmed få röster.

Så när man gör något populistiskt så väljer man folkviljan före sin ideologi.
Medans ett populistiskt parti är ett parti utan ideologi som alltid följer folkviljan.

Jag tror att SD var så tydliga med att lansera sig som "socialkonservativa" för några år sedan för att slippa bli stämplade som ett populistiskt parti alltså ett parti utan en ideologi.

Förövrigt är det inte populism när ideologin korrelerar med folkviljan.
Alltså betyder högerpopulism och vänsterpopulism att ideologin korrelerar med folkviljan inte att partiet i fråga är utan en ideologi.
Citera
2016-11-17, 19:56
  #35
Medlem
urverksapelsins avatar
Får återkomma när jag har tid med vad VERKLIG populism är. Som populist i tradition av Huey Long och Wallace vet jag. Tills dess, läs lite här, kan ej garantera sanningshalt:
http://hagenbo.blogspot.se/2016/11/om-populism.html
Citera
2016-11-17, 20:07
  #36
Medlem
Illuminati4Reals avatar
Populism är när inte etablissemanget eller eliten får styra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback