Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-04, 17:20
  #1
Medlem
Det känns som att bankerna och staten är i maskopi-allians, där bankerna bestämmer och att staten på bankernas begäran för ett lågintensivt krig mot sina egna medborgare.

Vad tycker ni om denna hypotes?

Sveriges makthavare har aldrig varit kända för att vara givmilda mot sina egna medborgare. Man svalt undersåtarna, och exproprierade egendom till höger och vänster på 1500-1600-talet.

Jag känner av samma tendenser idag, vilket jag inte gjorde bara 20 år sedan. Idag tycker jag att man måste vara blind eller ha någon hjärnsjukdom om man inte ser vad som håller på att ske.
Citera
2016-07-04, 18:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesn
Det känns som att bankerna och staten är i maskopi-allians, där bankerna bestämmer och att staten på bankernas begäran för ett lågintensivt krig mot sina egna medborgare.
Nja, banken gör bara vad den ska, staten däremot måste ju efterfråga om ingen annan, företag eller organisationer eller privatpersoner, gör det. Vem ska stå för saker om inte staten? Vår kapitalism som vi haft länge har haft detta "måste" inbyggt men det är inget problem så länge saker funkar.

Citat:

Vad tycker ni om denna hypotes?
Det är nog en korrekt känsla du när, systemet har inte funkat bra sen Nixon släppte guldet och Reagan började fusket med finanserna.

Citat:
Sveriges makthavare har aldrig varit kända för att vara givmilda mot sina egna medborgare. Man svalt undersåtarna, och exproprierade egendom till höger och vänster på 1500-1600-talet.
Nu är du väl inte rättvis, jämförelsevis hade Sverige det väl, sen hade vi ju det 30:äriga kriget och den ofatliga förmögenhet stormän gjorde sig på kontinenten, klart Karl XI, som ju är vald av Herren själv bara genom att födas, såg till att rusta riket och dra in lite storgods av de lyckade.



Citat:
Jag känner av samma tendenser idag, vilket jag inte gjorde bara 20 år sedan. Idag tycker jag att man måste vara blind eller ha någon hjärnsjukdom om man inte ser vad som håller på att ske.
Det håller jag inte med om alls, det är bara värre.
Citera
2016-07-04, 19:08
  #3
Medlem
Whitemaskulinists avatar
Kriget har pågått länge och kriget står mellan juden och människan simple as that!
Och eftrsom vi lever i en värld då juden styr bankerna och media så styr de även staten.
De skapade kristendomen, islam, kommunismen, och liberalismen för att kunna styra människan och få människan att kriga sinsemellan.
__________________
Senast redigerad av Whitemaskulinist 2016-07-04 kl. 19:17.
Citera
2016-07-04, 23:15
  #4
Medlem
Rick.Jamess avatar
Mmm precis Löfven och MP är i maskopi med bankerna..
Din tes skriker ointelligenta och outbildad.

Vad exakt grundar du detta på?

Herregud, man blir förvånad över hur mycket idioter det finns där ute..
Citera
2016-07-04, 23:30
  #5
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.James
Mmm precis Löfven och MP är i maskopi med bankerna..
Din tes skriker ointelligenta och outbildad.

Vad exakt grundar du detta på?

Herregud, man blir förvånad över hur mycket idioter det finns där ute..


Ett tips om du ska leverera Ad Hominem på temat "ointelligent och outbildad" är att du får det grammatiskt rätt och inte blandar ihop singular och plural.
Citera
2016-07-05, 08:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.James
Mmm precis Löfven och MP är i maskopi med bankerna..
Din tes skriker ointelligenta och outbildad.

Vad exakt grundar du detta på?

Herregud, man blir förvånad över hur mycket idioter det finns där ute..
Jag kan säga att jag troligen är 10 gånger så intelligent som dig. Bara så du har kännedom om vem du dissar. Analogin som om en hemlös a-lagare (du) dissat Einstein energiformula som humbug, och att Einstein är oingelligent och obildad. Jag kräver intelligenta svar, har du inget intelligent att skriva så vänligen sök dig narkotikaforum eller sexforumet.
Citera
2016-07-05, 11:13
  #7
Medlem
Rick.Jamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesn
Jag kan säga att jag troligen är 10 gånger så intelligent som dig. Bara så du har kännedom om vem du dissar. Analogin som om en hemlös a-lagare (du) dissat Einstein energiformula som humbug, och att Einstein är oingelligent och obildad. Jag kräver intelligenta svar, har du inget intelligent att skriva så vänligen sök dig narkotikaforum eller sexforumet.

Happ, kul att höra. Du är säkert jätte intelligent och bildad.. Den lilla analogi om hur jag skulle vara en a-lagare som "dissat" Einsteins mest kända formel, bara skriker ju av briljans.

Nå väl, om du nu är så pass smart och bildad som du själv utger dig för att vara, så borde du rimligtvis kunna redogöra för en mer djupgående analys och förklaring av hur staten och de svenska bankerna skulle vara i maskopi.

Du förstår, din användning av ordet "maskopi" bör rimligtvis inbegripa att du menar att det skulle finnas något hemligt samförstånd mellan bankerna och staten, där staten och bankerna utanför lagens riktlinjer samarbetar för att uppnå, för allmänheten, okända mål. Med andra ord, menar du på fullaste allvar att staten, vilket ytterst representeras av dagens regering och därmed Löfven och kompani, skulle ingå i någon form av sammansvärjning?

Nu återstår ju bara den delen där du också menar att judarna på något vis skulle vara involverade i denna sammansvärjning, för att du ska ha lyckats med konsten att totalt dumförklara dig själv.

Om du nu också är så bildad som du påstår dig vara, så vet du kanske också att en av grundförutsättningarna för att uppnå nya tidigare oupptäckta samband inom vetenskapen, bygger på att man tål och kan bemöta kritik med övertygande argument. Ser därför fram emot att få höra ett svar från en sådan intelligent och bildad person som du själv
Citera
2016-07-05, 11:25
  #8
Medlem
Rick.Jamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Ett tips om du ska leverera Ad Hominem på temat "ointelligent och outbildad" är att du får det grammatiskt rätt och inte blandar ihop singular och plural.

Mm, så sant så. Jag verkar ha en övernaturlig förmåga att ibland glömma att korrekturläsa det jag skrivit. Givet trådstartens kvalité så trycker jag däremot gärna iväg Ad Hominem-argument mot TS.
För övrigt besitter jag också förmågan att förbise små stavfel och istället fokusera på det huvudsakliga budskapet. Lite som att man brukar behöva säga åt folk att fokusera på den större bilden framför små detaljer
Citera
2016-07-05, 11:27
  #9
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.James
Happ, kul att höra. Du är säkert jätte intelligent och bildad.. Den lilla analogi om hur jag skulle vara en a-lagare som "dissat" Einsteins mest kända formel, bara skriker ju av briljans.

Nå väl, om du nu är så pass smart och bildad som du själv utger dig för att vara, så borde du rimligtvis kunna redogöra för en mer djupgående analys och förklaring av hur staten och de svenska bankerna skulle vara i maskopi.

Du förstår, din användning av ordet "maskopi" bör rimligtvis inbegripa att du menar att det skulle finnas något hemligt samförstånd mellan bankerna och staten, där staten och bankerna utanför lagens riktlinjer samarbetar för att uppnå, för allmänheten, okända mål. Med andra ord, menar du på fullaste allvar att staten, vilket ytterst representeras av dagens regering och därmed Löfven och kompani, skulle ingå i någon form av sammansvärjning?

Nu återstår ju bara den delen där du också menar att judarna på något vis skulle vara involverade i denna sammansvärjning, för att du ska ha lyckats med konsten att totalt dumförklara dig själv.

Om du nu också är så bildad som du påstår dig vara, så vet du kanske också att en av grundförutsättningarna för att uppnå nya tidigare oupptäckta samband inom vetenskapen, bygger på att man tål och kan bemöta kritik med övertygande argument. Ser därför fram emot att få höra ett svar från en sådan intelligent och bildad person som du själv


Vad sysslar organisationer som Bilderberggruppen, CFR och Trilateral Commission med tror du? Sen är det ju inte så att det behöver föreligga en explicit konspiration utan det går att manipulera människor och stater om man har ekonomisk och medial makt. Om du nu är intelligent och utbildad så har du säkert hört talas om Edward Bernays och masspsykologi. Vi kan också titta på en analogi i form av "den osynliga handen" som Adam Smith talade om. För jag antar att du inte ser marknadskrafterna som en "konspirationsteori"?
Citera
2016-07-05, 11:36
  #10
Medlem
Rick.Jamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Vad sysslar organisationer som Bilderberggruppen, CFR och Trilateral Commission med tror du? Sen är det ju inte så att det behöver föreligga en explicit konspiration utan det går att manipulera människor och stater om man har ekonomisk och medial makt. Om du nu är intelligent och utbildad så har du säkert hört talas om Edward Bernays och masspsykologi. Vi kan också titta på en analogi i form av "den osynliga handen" som Adam Smith talade om. För jag antar att du inte ser marknadskrafterna som en "konspirationsteori"?

Okej, du har nu presenterat lite intressanta fenomen. Men du har fortfarande inte på ett utförligt vis förklarat hur den svenska staten och bankerna skulle vara i maskopi. Vidare har du inte heller redogjort vad målet med denna maskopi skulle vara.

I en "fungerande" marknad, så kan ingen enskild aktör manipulera priset. Sen hur man definierar en "fungerande marknad" är en annan sak. Men hur som haver, så längtar jag fortfarande efter ett inlägg där du presenterar hur denna maskopi skulle se ut.
Citera
2016-07-05, 11:48
  #11
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.James
Okej, du har nu presenterat lite intressanta fenomen. Men du har fortfarande inte på ett utförligt vis förklarat hur den svenska staten och bankerna skulle vara i maskopi. Vidare har du inte heller redogjort vad målet med denna maskopi skulle vara.

I en "fungerande" marknad, så kan ingen enskild aktör manipulera priset. Sen hur man definierar en "fungerande marknad" är en annan sak. Men hur som haver, så längtar jag fortfarande efter ett inlägg där du presenterar hur denna maskopi skulle se ut.


Du känner säkert till hur banksystemet fungerar och att det har väldigt mycket makt? Det borde i alla fall skuld-och finanskrisen visat sedan den inleddes 2008. Men det är ju inte så att det måste finnas en explicit överenskommelse för att ett visst utfall ska kunna ske utan det kan räcka med implicit samförstånd och sammanfallande agendor. Vi kan ta ytterligare en analogi här från ekonomins område och nämna oligopol. Genom spelteori kan man påvisa att utfallet på en oligopolmarknad i termer av prissättning och allokering kan bli detsamma som om aktörerna explicit samarbetat trots att de inte har gjort det.
__________________
Senast redigerad av Divination 2016-07-05 kl. 11:58.
Citera
2016-07-05, 13:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.James
Happ, kul att höra. Du är säkert jätte intelligent och bildad.. Den lilla analogi om hur jag skulle vara en a-lagare som "dissat" Einsteins mest kända formel, bara skriker ju av briljans.

Nå väl, om du nu är så pass smart och bildad som du själv utger dig för att vara, så borde du rimligtvis kunna redogöra för en mer djupgående analys och förklaring av hur staten och de svenska bankerna skulle vara i maskopi.

Du förstår, din användning av ordet "maskopi" bör rimligtvis inbegripa att du menar att det skulle finnas något hemligt samförstånd mellan bankerna och staten, där staten och bankerna utanför lagens riktlinjer samarbetar för att uppnå, för allmänheten, okända mål. Med andra ord, menar du på fullaste allvar att staten, vilket ytterst representeras av dagens regering och därmed Löfven och kompani, skulle ingå i någon form av sammansvärjning?

Nu återstår ju bara den delen där du också menar att judarna på något vis skulle vara involverade i denna sammansvärjning, för att du ska ha lyckats med konsten att totalt dumförklara dig själv.

Om du nu också är så bildad som du påstår dig vara, så vet du kanske också att en av grundförutsättningarna för att uppnå nya tidigare oupptäckta samband inom vetenskapen, bygger på att man tål och kan bemöta kritik med övertygande argument. Ser därför fram emot att få höra ett svar från en sådan intelligent och bildad person som du själv
Till en början tror jag att den ende som dumförklarat sig själv är du. Ingen annan.

Sedan känner jag att bankerna har ett punggrepp på staten. Därav maskopin. Jag upplever att samhället är genomkorrupt i dagsläget. Helt genom alla slags barriärer. En cancer som började på ena sidan och har ätit sig igenom ut till andra sidan.

Jag känner att folket fått det tuffare och tuffare men det var bara stegen ner till fall-luckan. Snart öppnas fall-luckan och folket kommer flyga ner i skiten.

Folket har tvingats låna pengar för att bo till att sjukare priser. Samtidigt som rapporter just idag kommer om att bankerna är panka. Banker som är panka, stat som är pank, folket som är panka = game over.

PS jätte intelligent skivs jätteintelligent, eller med bindestreck för läsbekvämlighetens skull.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback