Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-20, 10:20
  #25
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunvaldLarsson
MEGAFET!
Har ett hoosier däck liggandes,väntandes på att krängas på,på sin fälg,som är ekrad och redo,men tid,lust och pengar måste sammanfalla också..
Citera
2017-11-05, 19:07
  #26
Medlem
Olegskis avatar
Tja! Ni som kör fatbike, är det roligare än vanlig Hardtail xc? Har en 29" MTB men vill möjligen skaffa en fatbike, främst för att så klart cykla på vintern.
Citera
2017-11-20, 18:41
  #27
Medlem
Hallå, hur är det egentligen att pendla med en sån här?

Jag vintercyklar, har en gammal jävla Crescent Othala med smala däck, dubbdäck på vintern. Cyklar ca 9km, först till dagis med cykelvagn som jag lämnar där, och sedan vidare till jobbet. Cykeln är bra på sommaren men på vintern är den en mardröm. Dels fryser växlarna, och dels är det för smala däck. De skär ner utav helvete i snö, så dubbdäcken ger egentligen bara ett stord värde när det är välplogat packad snö/is.

Men ifall jag köper en fatbike, går det att montera cykelvagnen? Cykelvagnen har ju ett fäste som jag monterat på hjulaxeln med cykelns originalbult med 15mm ledhyls. Är det samma dimensioner på en fatbike så borde det ju fungera, sålänge det inte är snabbfäste. Men hamnar vagnen "rätt" även om den går att montera? Den ska ju vara i linje med cykeln, fungerar det med fatbike?

Hur tungt går det att cykla jämfört med vanlig cykel? Min cykel går ju jävligt tungt på vintern pga det skär ner, men hur upplever ni 9km med fatbike jämfört med vanlig under vintern?
Citera
2018-08-13, 10:07
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunvaldLarsson
Rent psykiskt hade jag tappat det. Om jag kört på vanlig asfalt alltså. Jag menar, motståndet med de feta däcken måste bli brutalt i jämförelse med ett racerdäck på 18mm bredd.

Är det tungt att cykla på asfalt med en fatbike? Nån som har erfarenhet?
Citera
2018-08-15, 16:15
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaFatLady
Är det tungt att cykla på asfalt med en fatbike? Nån som har erfarenhet?

Beror helt klart vad man är van med sen tidigare.
Går absolut inte lika snabbt som en hybrid cykel men sen är sittställningen och möjligheterna grymt mycket större men en fatbike.

Största grejen att man får anpassa däcktryck väldigt ofta mot vad man ska cykla.
T.ex. vet jag om att jag har några dagar med bara asfalt så har jag gärna runt ca 1,5 bar i däcken för smidigare rull.

Lite mer blandad så kanske runt 1,2 bar.

I skog 1 bar eller mindre helt klart.

Detta gäller en Trek Farley med i dagsläget 4,7 som däck.
Går ju även byta till 4.0 om man vet om att man ska cykla väldigt mycket asfalt och mindre skog.
Citera
2021-01-20, 10:28
  #30
Medlem
Vad är den stora skillnaden mellan en fatbike för 5000 sek eller 15 000 sek? Får man en "snabbare" cykel för priset?
Citera
2021-01-20, 16:09
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vad är den stora skillnaden mellan en fatbike för 5000 sek eller 15 000 sek? Får man en "snabbare" cykel för priset?

Den för 15´är lättare och har bättre komponenter så ja den är väl snabbare.
Citera
2021-01-21, 19:09
  #32
Medlem
Sqeptisks avatar
Bullriga saker det där. Man hör deras däckljud på långt håll
Citera
2021-01-22, 10:02
  #33
Medlem
Nibiruans avatar
Jag gjorde lite research för ett par år sedan och det visade sig att en cykel med 29×3.0" däck har lika stor kontaktyta mot marken som ett 26×4.4" ungefär vid motsvarande däcktryck, så jag köpte en sådan 29+ hoj som den kallas ist. Den ger bra mycket bättre bärighet på snö & sand än ex. 29×2.25" däck och väger endast 13.15 kg utan pedaler - och gör man den slanglös kan man spara 670g på den vikten då varje slang väger omkr. 400g.

Att cykla på den är dock som att köra med en tung bil vs en lättare bil med samma hästkrafter. Accelerationen blir långsammare och det krävs starkare och större muskler för att kunna cykla som på en lättare cykel men kroppen anpassar sig fort om man motionsscyklar regelbundet under en längre period. Rull- och vindmotståndet är större så helt klart mer jobb för kroppen & hjärtat att hålla en hög hastighet med under längre perioder. Fatbikes & 29+ cyklar är sköna glidarhojar (som kanske förklarar varför en del använder dem på asfalt) speciellt med hur de absorberar mindre ojämnheter i underlaget vid rätt däcktryck.
Citera
2021-01-27, 19:22
  #34
Medlem
Hur bra klarar dom där sig i snö? Om det tex är lössnö som ej blivit omfrusen och EN enda snöskoter kört upp ett spår kommer man fram i det då med en fatbike eller behöver det vara packat som typ på en snöskoterled?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback