Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-03, 21:35
  #1
Medlem
"Efter att vår reporter intervjuat riksdagsmannen Olle Thorell uttalade han sig på ett sätt som kan uppfattas som sexistiskt."

http://www.svt.se/nyhetsklipp/lokalt...cle9404260.svt

Sammanfattning: Efter intervjun så frågar Olle vilka reporterns kvinnliga kollegor legat med, eftersom de har kameramän med sig.
En sexistisk riksdagsledamot är tydligen bara en liten lokal nyhet när han representerar vår "feministiska" regering. Hade han varit SDare, så hade väl mediebevakningen varit i klass med fotbolls-EM.
Citera
2016-07-03, 22:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosesiegypten
"Efter att vår reporter intervjuat riksdagsmannen Olle Thorell uttalade han sig på ett sätt som kan uppfattas som sexistiskt."

http://www.svt.se/nyhetsklipp/lokalt...cle9404260.svt

Sammanfattning: Efter intervjun så frågar Olle vilka reporterns kvinnliga kollegor legat med, eftersom de har kameramän med sig.
En sexistisk riksdagsledamot är tydligen bara en liten lokal nyhet när han representerar vår "feministiska" regering. Hade han varit SDare, så hade väl mediebevakningen varit i klass med fotbolls-EM.
Jag hör inte att han frågar vilka kvinnliga reportrar som legat med någon utan bara vilka de reportrarna som får med sig en kameraman har legat med?
Citera
2016-07-03, 22:06
  #3
Medlem
nedboys avatar
Det här kan nog vara det tramsigaste jag hört på länge. Vet inte hur och vad man ska säga om denna icke-sak?

Jag skulle nog dock aldrig låta den journalisten få intervjua mig igen.
Citera
2016-07-03, 23:04
  #4
Medlem
oberoendemedias avatar
Höna av en fjäder. Kungen påpekade själv budgetnivån häromdagen när en ensam multijournalist krånglade med att ställa in kameran och det vore väl främst en diskussion för Gammelmedias annalkande död. Vem måste man X för att få Y? är ett vedertaget uttryck. Se t.ex.:

(FB) På allvar nu, vem ska man behöva suga av för att få ett ingenjörsjobb?

Att media sedan dragit på fullt om det vore SD skulle inte förvåna mig men det säger mer om media än situationen. Bara att man försöker göra en nyhet av detta säger mycket.
__________________
Senast redigerad av oberoendemedia 2016-07-03 kl. 23:06.
Citera
2016-07-03, 23:10
  #5
Medlem
När könsbestämde han journalisterna som presumtivt skulle ha legat med någon?
Citera
2016-07-03, 23:23
  #6
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosesiegypten
"Efter att vår reporter intervjuat riksdagsmannen Olle Thorell uttalade han sig på ett sätt som kan uppfattas som sexistiskt."

http://www.svt.se/nyhetsklipp/lokalt...cle9404260.svt

Sammanfattning: Efter intervjun så frågar Olle vilka reporterns kvinnliga kollegor legat med, eftersom de har kameramän med sig.
En sexistisk riksdagsledamot är tydligen bara en liten lokal nyhet när han representerar vår "feministiska" regering. Hade han varit SDare, så hade väl mediebevakningen varit i klass med fotbolls-EM.

Vilken härlig politiker som kan skämta och vara oförställd. Det var det första jag tänkte. Som inte måste tassa på tå.

Sedan kom hyenorna och högg.... Och politikern pudlade. Synd.
Citera
2016-07-04, 01:33
  #7
Moderator
-Info-s avatar
Alice Bah "trakasserade" också en journalist sexuellt, fast då tyckte väl de flesta att det var lite smågulligt. Lite underligt kanske, men knappast något som folk blev upprörda över:

Citat:
Det ovanliga med Alice Bah Kuhnke är att hon ger röst åt sina impulser.

I bilen äter jag en chokladkaka till mellanmål. I kultur- och demokratiministerns jargong blir jag till slut ”chokladmannen”.

– Vad sa du alldeles nyss, chokladmannen?! Vad var det du sa?

Jag borstar bort några flarn från byxorna.

Hon tar notis.

– Ja, det ser ju väldigt dåligt ut att ha en chokladfläck på snoppen!

Vi närmar oss lärdomsstaden: kulturministern samlar ihop sig. Det ligger ett antal mobiltelefoner i hennes knä: min egen med den påslagna mikrofonen, hennes privata i ett silverhölje, regeringsmobilen.

– Är det här din?! Ja, talla inte på min. Olla din egen, du!

http://www.dn.se/kultur-noje/alice-b...a-foretradare/

Man kan ju fundera på hur reaktionerna hade varit om könsrollerna varit de omvända. T.ex om Stefan Löfven hade sagt följande till en kvinnlig journalist:

– Ja, det ser ju väldigt dåligt ut att ha en chokladfläck på fittan!

Då hade det nog blivit fart i media och Stefan Löfven hade varit tvungen att pudla och be om ursäkt.

Vi är inte jämlika ännu. Vilket kön som säger vad har fortfarande en stor betydelse.
Citera
2016-07-04, 07:08
  #8
Medlem
Skrattretande att se kraken pudla på detta ynkliga sätt.
-Du är väl feminist?
-Självklart är jag det!!
Den svenske mannen när hen är som sämst...
Det här med att knulla rätt personer för att ta sig framåt är kanske en erfarenhet han bär med sig från socialdemokraterna. Det sägs att det tillhör kulturen inom det partiet. Dock förefaller det inte vara speciellt fördelaktigt att knulla Olle för att komma någonstans i politiken. Hustrun Hanna kandiderade nämligen i det senaste kommunfullmäktigevalet i Surahammar för Socialdemokraterna. Hon knullade sig kanske in på listan men blev inte invald. Det är ju de där förbenade väljarna som ställer till hela tiden! I den mån det förekommer något knullande i det Thorellska äktenskapet förstås? Något säger mig att det kan ifrågasättas när man skådar hans uppenbarelse och sätt att uttrycka sig. Ska den här "diplomatiska begåvningen" vara involverad i Sveriges arbete i FN:s säkerhetsråd? Bevare mig väl...
Citera
2016-07-04, 17:55
  #9
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Alice Bah "trakasserade" också en journalist sexuellt
Jovisst att en journalist på 2000-talet skulle intervjua en minister utan att spela in henne.

Voice or it didnt happen.

Wolodarski säger att DN ska syssla med agendasättande journalistik och agendan bakom denna artikel är att förminska Alice Bah Kunke som den otämjda vilda negressen.

Efter valet 2014 var det många agendasättare som trodde att Alice Bah Kunke skulle bli deras husneger och se till att skattebetalarnas pengar hamnade hos dem i form av presstöd mm så de kunde bo kvar i sina kritvita apartheidområden.

När hon svek deras förväntningar måste de förklara det på något sätt. Genom artiklar som den i DN bekräftar agendasättarna sin självbild för varandra, agendasättaren kan ta negern ur djungeln och göra henne till minister men de kan inte ta djungeln ur negen.
Citera
2016-07-04, 18:08
  #10
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Jovisst att en journalist på 2000-talet skulle intervjua en minister utan att spela in henne.

Voice or it didnt happen.

Det där är inspelat, såvitt jag förstått:

Citat:
Vi närmar oss lärdomsstaden: kulturministern samlar ihop sig. Det ligger ett antal mobiltelefoner i hennes knä: min egen med den påslagna mikrofonen, hennes privata i ett silverhölje, regeringsmobilen.

– Är det här din?! Ja, talla inte på min. Olla din egen, du!

Dock är det i bara undantagsfall som tidningsjournalister publicerar ljudband. Men att journalisten Björn af Kleen skulle fabulerat ihop detta får ses som helt osannolikt. Så arbetar inte svenska journalister. Sedan skulle ju Alice Bah ha reagerat, om det varit ett rent påhitt.
Citera
2016-07-05, 12:58
  #11
Medlem
LucNNs avatar
Var det ikke ment som en variant af "who's cock do you have to suck to get a whiskey around here?"?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback