Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-03, 14:15
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Är ditt mål då att området ska översvämmas med poliser?

Är det inte viktigare att lösa brotten som sker och därigenom få tag på rätt gärningsmän och därigenom förhindra att de kan utföra samma brott igen?

Det är svårt att förhindra brott, men vi i Sverige har gjort mycket för att förhindra brott. Tänk bara på alla låsta dörrar överallt.

Nej vill inte översvämma områden med poliser. Jo det är viktigt att man får tag på rätt gärningsman. Det går givetvis att hitta rätt gärningsman utan kameraövervakning också.

Jag säger bara det att jag inte vill ha varenda liten gräsplätt i Sverige kameraövervakad och man måste sätta gränsen någonstans och man bör ha samma regler för alla i alla områden.

Problemen i Tensta och andra gettoområden löser de inte med kameror utan det måste till andra metoder.
Citera
2016-07-03, 14:41
  #14
Medlem
bithaxs avatar
Vad är problemet med detta egentligen?
Vi har ju redan kameraövervakning i kollektivtrafiken.
Vad är då skillnaden på att ha det på gator och torg?

I det här fallet behövs det ju eftersom det i de här områdena pågår kriminell verksamhet på öppen gata. Alternativet är att alltid ha polispatrull på plats som övervakar.

Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Jag säger bara det att jag inte vill ha varenda liten gräsplätt i Sverige kameraövervakad och man måste sätta gränsen någonstans och man bör ha samma regler för alla i alla områden.

Precis, vi har ju redan detta i tunnelbanan i Stockholm, så vad är problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Problemen i Tensta och andra gettoområden löser de inte med kameror utan det måste till andra metoder.

Kom gärna med konkreta förslag i så fall. Du låter lite som en kottplockare som argumenterar mot kärnkraft.
__________________
Senast redigerad av bithax 2016-07-03 kl. 14:47.
Citera
2016-07-03, 14:55
  #15
Medlem
Stolt-151s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
det kanske inte fungerat så bra i dessa områden då? de kanske inte fick ner brottsligheten eller ens lyckades döma fler personer?
Jag vet att en knivattack ska fångats av en kamera i en trappuppgång i Södertälje. Och vad spelar det för roll om dom ej fungerat bra i dessa områden? Det är ju inte därför datainspektionen ryter ifrån. Jag tror inte kameror kommer hjälpa i Rinkeby/Tensta, man låter bara bli att begå brotten där kameror finns eller så gör man det maskerad.
Citera
2016-07-04, 14:57
  #16
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Nu handlar ju tråden mest om fallet med Tensta/Rinkeby så vad är viktigast? Att skydda allmänheten från en utbredd kriminalitet eller att avstå av som det verkar rena principskäl? Jämför med t.ex London där man löser många brott genom sin omfattande kameraövervakning.
Mig veterligen har alla utredningar kring britternas sjukliga CCTV-fetish påvisat motsatsen, dvs. att kameraövervakningen är ett ineffektivt brottsutredningsverktyg. Förslag på åtstramning i kameraövervakningens budgetpost samt ökning av personalkostnadens budgetpost (med mål att anställa flera utredare) har diskuterats flitigt i Brittisk media på sistone.
Citera
2016-07-04, 15:12
  #17
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Vad är problemet med detta egentligen?
Vi har ju redan kameraövervakning i kollektivtrafiken.
Vad är då skillnaden på att ha det på gator och torg?
Vad sägs om avsaknad av belägg för kameraövervakningens påstådda förträfflighet och lönsamhet i nämnda utrymmen?

Lägg dock märke till att frågan tangeras av mycket mera än bara kriminalpolitik, varvid du borde förstå att kameror i varje håla och hörn strider mot, bland annat, de upplysningstida idealen - kännetecknade av exempelvis folkvälde, rättsstaten och ett öppet samhälle utan ett statligt allseende öga med fingret i orimligt många privata kakburkar - som dagens västerländska samhällen försöker hålla fast vid. Är lagstadgat krav på teleskärmar i svenskarnas vardagsrum det du önskar dig? Ditt argument skapar ett sluttande plan, fyllt med den ena goda avsikten efter den andra, och vi vet alla vart den vägen leder...
__________________
Senast redigerad av anonym.hedonist 2016-07-04 kl. 15:16. Anledning: .
Citera
2016-07-04, 19:59
  #18
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Vad sägs om avsaknad av belägg för kameraövervakningens påstådda förträfflighet och lönsamhet i nämnda utrymmen?

Lägg dock märke till att frågan tangeras av mycket mera än bara kriminalpolitik, varvid du borde förstå att kameror i varje håla och hörn strider mot, bland annat, de upplysningstida idealen - kännetecknade av exempelvis folkvälde, rättsstaten och ett öppet samhälle utan ett statligt allseende öga med fingret i orimligt många privata kakburkar - som dagens västerländska samhällen försöker hålla fast vid. Är lagstadgat krav på teleskärmar i svenskarnas vardagsrum det du önskar dig? Ditt argument skapar ett sluttande plan, fyllt med den ena goda avsikten efter den andra, och vi vet alla vart den vägen leder...

Massa blabb från en typisk innehavare av foliehatt.

Det är klart att knarkhandeln kommer att försvinna från gatan så fort man sätter upp kameror, det fattar väl var enda idiot. Behöver jag belägg för det?

Om man är teknikfientlig skulle man kunna placera en polis för att stå där och kolla 24/7, det skulle bli mycket dyrare, möjligtvis måttligt effektivare. Det är alternativet.

Jag tror bara faktumet att det är en kamera är det som du hänger upp dig på. Förr i tiden hade vi patrullerande polis på gator och torg, idag har man mycket lite sådant vilket leder till ökade trygghetsproblem på allmän plats.
__________________
Senast redigerad av bithax 2016-07-04 kl. 20:09.
Citera
2016-07-07, 22:10
  #19
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är klart att knarkhandeln kommer att försvinna från gatan så fort man sätter upp kameror, det fattar väl var enda idiot. Behöver jag belägg för det?
Varenda idiot fattar också att knarkhandlare har bil.
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Om man är teknikfientlig skulle man kunna placera en polis för att stå där och kolla 24/7, det skulle bli mycket dyrare, möjligtvis måttligt effektivare. Det är alternativet.
Vad sägs om ett tredje alternativ: ge fan i att hejvilt slösa skatteresurser? Kameror skyfflar möjligtvis lagbrytarna ut ur ett specifikt område, men det förebygger inte brott.
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag tror bara faktumet att det är en kamera är det som du hänger upp dig på. Förr i tiden hade vi patrullerande polis på gator och torg, idag har man mycket lite sådant vilket leder till ökade trygghetsproblem på allmän plats.
Svennebanan äventyrar sällan tryggheten på allmän plats. Östeuropèer, balkaniter och diverse lurendrejare med rötter i mellanöstern däremot - de vet hur man ställer till med bråk.

PS. Du har glott för mycket på Pippi Långstrump, Karlsson på taket och Emil i Lönneberga. Polisen var lika frånvarande i allmänna utrymmen förr som nu. Små nedskärningar i personalbudgeten står inte i proportion med det nya, spännande Sveriges gatuvåld. Nej du, lösningen stavas inte myndighetsnärvaro.
Citera
2016-07-09, 18:46
  #20
Medlem
japanskbruds avatar
invandrare borde som tvång ha kameraövervakning i lägenheten, för att minska hedersrelaterat våld.
Citera
2016-07-09, 18:53
  #21
Medlem
Datainspektionen är snart den enda myndighet i landet, som försvarar den enskildes rätt till integritet. Ts passar bättre in i Nordkorea eller annan renodlad diktatur.
Citera
2017-12-17, 15:05
  #22
Medlem
https://computersweden.idg.se/2.2683...nen-byter-namn

Myndigheten byter namn, får mera pengar och ytterligare uppgifter ...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback