Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-02, 22:03
  #1
Medlem
Enegs avatar
Linux Mint 18 “Sarah” kom ut för några dagar sedan. En stor skillnad mot förra versionen 17.3 "Rosa" ska vara att den var baserad på Ubuntu medan "Sarah" är baserad på Debian.

Tycker Sarah verkar mer buggigt och hänger sig ofta vid uppstarten, något som aldrig hände med Rosa. Vad tycker ni om den nya?

https://www.linuxmint.com/
https://www.linuxmint.com/rel_sarah_...n_whatsnew.php
__________________
Senast redigerad av Eneg 2016-07-02 kl. 22:08.
Citera
2016-07-03, 06:38
  #2
Medlem
Gabriel Knights avatar
Hm, tråkigt om det är så. Jag kör Rosa nu men för att testa ska jag ladda ner Sarah och se hur illa det är.
Citera
2016-07-03, 08:42
  #3
Medlem
Millionstarss avatar
Citat:
The 18.x series will follow the pattern set by the 17.x series, by using Ubuntu 16.04 LTS as a base.[19]

Mao baserat på Ubuntu 16.04 istället för 14.04 och inte Debian.

Väntar lite att uppgradera ifrån 17.3 till 18 när nästa stora bugfix kommer, orkar inte byta tillbaka till 17.3 när jag väl gjort det.
Citera
2016-07-03, 12:53
  #4
Medlem
TheWires avatar
Har haft 18 i ett par dagar och är mycket nöjd. Förut funkade inte bluetooth drivrutinerna men nu funkar det klockrent. Har inte haft några problem hitills iallafall.
Citera
2016-07-03, 19:48
  #5
Medlem
Kan inleda med att jag är en nybörjare på Linux.
Har provat ubuntu för flertal år sedan och installerade det nyligen. Tyckte inte det passade mig men på något sätt tyckte jag om Mint bättre (även om mycket är samma).

Har 18 installerat och ännu har inget krånglat. Kört med inloggning via fingeravtryck och bluetooth för hörlurar och allt fungerat hittills. Dock har jag inte provat massa custom-grejer då jag är för dålig på linux för att ens installera det. Sudo apt-get install är det mest avancerade kommandot jag kan
Citera
2016-07-03, 20:28
  #6
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaeeta
Kan inleda med att jag är en nybörjare på Linux.
Har provat ubuntu för flertal år sedan och installerade det nyligen. Tyckte inte det passade mig men på något sätt tyckte jage om Mint bättre (även om mycket är samma).

Har 18 installerat och ännu har inget krånglat. Kört med inloggning via fingeravtryck och bluetooth för hörlurar och allt fungerat hittills. Dock har jag inte provat massa custom-grejer då jag är för dålig på linux för att ens installera det. Sudo apt-get install är det mest avancerade kommandot jag kan


Tyckte precis samma om Ubuntu vs Mint De borde vara betydligt mer lika än de faktiskt är. Roligt att 18 fungerar bra för dig. Det är betan ni kör va? 18 kommer väl inte skarpt än på ett tag, nån som vet?
Citera
2016-07-03, 20:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Tyckte precis samma om Ubuntu vs Mint De borde vara betydligt mer lika än de faktiskt är. Roligt att 18 fungerar bra för dig. Det är betan ni kör va? 18 kommer väl inte skarpt än på ett tag, nån som vet?
Nej det tror jag inte. Eftersom jag är nybörjare på linux så hade jag inte vågat mig på en beta.
Jag gick in på deras officiella hemsida och klickade download, så tog jag "our latest release, Sarah"

https://linuxmint.com/download.php

Verkar vara släppt helt nu. Eller har jag fel där?

EDIT:
"Version: 18 | Codename: Sarah | Based on: Ubuntu Xenial | Status: Long term support release (LTS), supported until April 2021."

Så står det under deras "all releases". Verkar vara en vanlig LTS-release som släppts
__________________
Senast redigerad av zaeeta 2016-07-03 kl. 20:42.
Citera
2016-07-03, 21:36
  #8
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaeeta
Nej det tror jag inte. Eftersom jag är nybörjare på linux så hade jag inte vågat mig på en beta.
Jag gick in på deras officiella hemsida och klickade download, så tog jag "our latest release, Sarah"

https://linuxmint.com/download.php

Verkar vara släppt helt nu. Eller har jag fel där?

EDIT:
"Version: 18 | Codename: Sarah | Based on: Ubuntu Xenial | Status: Long term support release (LTS), supported until April 2021."

Så står det under deras "all releases". Verkar vara en vanlig LTS-release som släppts

Hmm, får kolla närmare på det där. Jag vet iaf att betan släpptes för inte så längesedan, några veckor sedan.

Edit: Har för mig att det uttryckligen stod "beta" innan och att den inte fanns med under "all versions" men det har ändrats nu ser jag. Så det kanske är den skarpa versionen då

Men kollar man under "release notes" så finns en hel del issues upptagna..
Edit2: Många av dem fanns under 17.3 också. Är dock sugen på ny kernel. Fast tror jag stannar med 17.3 ett tag. Går att byta kernel där med Härligt att det funkar bra dock.
__________________
Senast redigerad av Peter77 2016-07-03 kl. 21:45.
Citera
2016-07-03, 22:28
  #9
Medlem
Gabriel Knights avatar
Nu har jag laddat ner den skarpa versionen av Sarah Cinnamon och har precis installerat den och gjort de första systemuppdateringarna.
Än så länge är det stabilt och fint. Bluetooth kickade också igång vilket inte fungerade under Rosa

Det här kan bli bra gubbar
Citera
2016-07-03, 22:33
  #10
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Nu har jag laddat ner den skarpa versionen av Sarah Cinnamon och har precis installerat den och gjort de första systemuppdateringarna.
Än så länge är det stabilt och fint. Bluetooth kickade också igång vilket inte fungerade under Rosa

Det här kan bli bra gubbar

Vi får hoppas det Posta gärna här om du upptäcker nåt problem Kan också tipsa om att du drar igång hexchat och autojoinar #linuxmint-help (och de är trevliga i linuxmint-chat också). De är.ytterst hjälpsamma och kan oftast hjälpa dig med det mesta inom ett par minuter. De blir inte ens sura om du inte googlat innan
Citera
2016-07-03, 22:39
  #11
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Vi får hoppas det Posta gärna här om du upptäcker nåt problem Kan också tipsa om att du drar igång hexchat och autojoinar #linuxmint-help (och de är trevliga i linuxmint-chat också). De är.ytterst hjälpsamma och kan oftast hjälpa dig med det mesta inom ett par minuter. De blir inte ens sura om du inte googlat innan



Tack för tipset
Citera
2016-07-03, 23:14
  #12
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Tack för tipset

mr-niceweather heter jag där. (Ja, jag har jäkligt dålig fantasi när det gäller nick, och det var fint den dagen). Men du får skriva privat om jag ska se det

Är det första upplevelsen med linux, eller hur var det nu? Har själv kört fedora core2, (ett antal år sedan), mandrake (trevligt och funkade bra), ubuntu och nu mint. Har kört rätt mycket ubuntu. De lyckas inte riktigt nu på senare tid. Allmännt rörigt tycker jag. Mint däremot känns fräscht och nyskapande i sin enkelhet där allt bara funkar. Snyggt och genomtänkt är det också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback