Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-02, 19:20
  #1
Medlem
Har varit inne på att lämna Sverige ett tag nu och känner att snart är det dags. Har i runda slängar 1 miljon sparat, så pengar i sig är inget problem. Grejen är den att jag vill klara mig på detta så länge som möjligt utan att behöva återvända hit med svansen mellan benen efter nåt år. Målet är att vara borta så länge det bara går (helst föralltid), lever förövrigt sparsamt och skiter fullständigt i materiell levnadsstandard.

Är ute efter ett land i Europa som uppfyller följande:
- Billigt att äta
- Lätt att få tag på OK boende (inte 15 års kötid som här), gärna billiga hyror.

Bonus:
- Snygga, stortuttade tjejer med bra attityd. Inga is-drottningar som i Sverige.
- Få MENA-iter
- Inga eller få bidrag som lockar till sig massa skräpmänniskor.
- Relativt tryggt. Lite stök kan man leva med, men vill inte bo i ett land där polisen bjuder på dialogkorv och låter ligisterna härja fritt utan konsekvenser som här.

Varit inne på Polen, Tjeckien, Ungern tidigare, men är 100% öppen för andra förslag.

Vill gärna ha en motiviering till varför du rekommenderar just det landet. Har du bott där själv? Känner du någon som bott där? Har du varit där på semester?
__________________
Senast redigerad av Runkspenat 2016-07-02 kl. 19:30.
Citera
2016-07-02, 19:43
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Slovakien. Nästan som Tjeckien, lika god öl och fina tjejer. Demografiskt homogent. Billigt och bra.
Ja, jag har varit där, men ett bra tag sedan. Då det var en del av Tjeckoslovakien.
Annars kanske Rumänien kan vara ett alternativ? Det mesta av "hej-hej"-folket är ju här i Sverige, och då är det väl okej i Rumänien?
Citera
2016-07-02, 19:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Slovakien. Nästan som Tjeckien, lika god öl och fina tjejer. Demografiskt homogent. Billigt och bra.
Ja, jag har varit där, men ett bra tag sedan. Då det var en del av Tjeckoslovakien.
Annars kanske Rumänien kan vara ett alternativ? Det mesta av "hej-hej"-folket är ju här i Sverige, och då är det väl okej i Rumänien?

Verkar dock vara dyrare i Slovakien om man jämför Bratislava - Prag:
http://www.numbeo.com/cost-of-living...ty2=Bratislava

Gäller det hela landet eller bara storstäderna?
Citera
2016-07-02, 19:50
  #4
Medlem
Jag skulle välja Tjeckien. Det är ett jättefint land. Framför allt Prag. Sedan är det rent från invandrare förutom östasiater och ölen är svinigt billig. Tjeckien är dessutom Europas mest sekulariserade land.

Jag hade mycket väl kunnat leva där om jag hade kunnat språket.
__________________
Senast redigerad av climasol 2016-07-02 kl. 19:55. Anledning: fel
Citera
2016-07-02, 20:23
  #5
Medlem
Ryggradsluss avatar
Bulgarien skulle passa dig.
Citera
2016-07-02, 20:29
  #6
Medlem
MrChows avatar
Polen eller Tjeckien är mina två val. Personligen hade jag valt Polen och inte omöjligt Poznan. Ganska stor stad med en ganska stor andel studerande och unga människor trots att det är en gammal industristad. En förhållandevis snabb tågresa till både Berlin, Warszawa och Prag om man har tråkigt någon helg. Tror att Wizz fortfarande flyger från Poznan till Sverige för en rimlig peng men det låter jag vara osagt.
Citera
2016-07-02, 20:41
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Verkar dock vara dyrare i Slovakien om man jämför Bratislava - Prag:
http://www.numbeo.com/cost-of-living...ty2=Bratislava

Gäller det hela landet eller bara storstäderna?
Det är möjligt att Slovakien har blivit dyrare, de har ju avskaffat sin krona och infört euro. Tjeckerna har ju kvar kronan. Skulle ändå tippa på att fastigheterna är billigare i Slovakien, det är ju ett fattigare land än Tjeckien. Boendet är ju den största kostnaden i dessa länder.
Citera
2016-07-02, 20:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag skulle välja Tjeckien. Det är ett jättefint land. Framför allt Prag. Sedan är det rent från invandrare förutom östasiater och ölen är svinigt billig. Tjeckien är dessutom Europas mest sekulariserade land.

Jag hade mycket väl kunnat leva där om jag hade kunnat språket.

Är det enkelt att flytta dit som svennebanan?

Är det bara att dra dit och fixa lägenhet så är allt klart eller måste man ansöka om massa tillstånd osv?
Citera
2016-07-02, 20:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är möjligt att Slovakien har blivit dyrare, de har ju avskaffat sin krona och infört euro. Tjeckerna har ju kvar kronan. Skulle ändå tippa på att fastigheterna är billigare i Slovakien, det är ju ett fattigare land än Tjeckien. Boendet är ju den största kostnaden i dessa länder.

Vad ligger hyran på i Tjeckien? Tänker typ en etta, tvåa strax utanför Prag.
Citera
2016-07-02, 21:02
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Vad ligger hyran på i Tjeckien? Tänker typ en etta, tvåa strax utanför Prag.

Bodde i Prag i andra hand för tio år sedan i en tvåa semi-centralt. 3000 tjeckiska kronor/månad. El och gas tillkom. Men det var för 10 år sedan. Har varit i Prag efter detta, men bott på hotell. Då , tio år sedan, var 3000 koruna = 1000 SEK. Ganska tråkigt betongområde liknande svenska miljonprogramsförorter, men helt okej grannar och kommunikationer.

Edit: Det var som sagt i andra hand, och fick ett väldigt bra pris. (Hyrde i två månader då ägarna var i Tyskland). Kostar betydligt mer idag om man ska försöka sig på ett förstahandskontrakt eller köpa en lägenhet. Då är det nästan svenska priser som gäller.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2016-07-02 kl. 21:12.
Citera
2016-07-02, 21:32
  #11
Medlem
MADs avatar
Skulle satsat på Ukraina.
En lägenhet i Kiev kan du få för under 2000 kr i månaden och till skillnad från Polen lär inte priserna stiga den närmsta tiden.
Många av tjejerna uppfyller även kraven.
Citera
2016-07-02, 21:45
  #12
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Skulle satsat på Ukraina.
En lägenhet i Kiev kan du få för under 2000 kr i månaden och till skillnad från Polen lär inte priserna stiga den närmsta tiden.
Många av tjejerna uppfyller även kraven.

Det är inte fullt lika enkelt att få visum för att bo heltid i Ukraina som det är i att få uppehållstillstånd i ett EU-land som svensk medborgare. Dessutom är jag övertygad om att gemene polack kan bättre engelska än dito i Ukraina, även om kunskaperna är rätt kassa i bägge länderna. Ukraina är dessutom mer eller mindre ostabilt sen något år tillbaka vilket inte är fallet i varken t.ex. Polen, Slovakien eller Tjeckien.

En hyresrätt i Polen landar inte på mycket mer än 2.000 SEK såvida man inte vill ha en fyrarummare i de allra mest centrala delarna.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2737616

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback