Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-01, 18:08
  #1
Medlem
Är inte insatt i solenergi men har börjat leka med tanken att sätta upp solpaneler på min jordbruksmark. Går det att få någon lönsamhet i detta på sikt?
Citera
2016-07-01, 18:19
  #2
Medlem
Nej,
Enda anledningen till varför det är lönsamt i huvudtaget är pga statliga subventioneringar. Men för samhället i sig är det en förlust affär.
Citera
2016-07-02, 11:23
  #3
Medlem
Nej, i Sverige producerar solpaneler som mest när elpriset är lågt och minst när elpriset är högt.
Citera
2016-07-02, 11:31
  #4
Medlem
Har läst att produktionskostnaderna när det gäller komponenter till elproduktion från solenergi är mycket lägre nu än för några år sedan mycket på grund av att kineserna nu satsar på solenergi. Någon gång borde det ju bli så billigt att det blir lönsamt.
Citera
2016-07-02, 13:27
  #5
Medlem
woofers avatar
Solceller för elproduktion kan vara lönsamt om det är få aktörer som ägnar sig åt det. När allt för många sätter upp solceller får det konsekvensen att spotpriset dyker som en sten soliga dagar och då tjänar man inga pengar. Kalla vinterdagar är elpriset högt men på grund av den låga vinkeln till solen och dom få timmar den lyser så producerar man ingen nämnvärd energi. Med konsekvensen att man inte heller då tjänar pengar.

Tyskland har negativa elpriser tidvis.

Börjar bli en del större solcellsfarmer som gått i konkurs för att underhålls och anskaffningskostnaden inte motsvarar priset man får för sin sålda elkraft. Bara att googla så finns det flera exempel.

Man kan komplettera sina solceller med någon typ av batterilagring, tekniken finns och fungerar men det är dyra anskaffningskostnader och det är svårt att tjäna igen en sådan investering. Priset på tekniken fortsätter att sjunka men man kommer inte ifrån att det är relativt dyra metaller och förädlingsprocesser som behövs för att konstruera ett vettigt batteri.

Att producera sin egen el är ju lite av den nya hipstertrenden. Man kan jämföra det med att odla sin egen mat eller brygga sitt eget öl. Javisst det funkar, men börjar man väga in den tid man får lägga ner på det och alla kringkostnader så blir det i princip alltid billigare att köpa sin mat i affär. Eller köpa sin el av el-leverantören...
Citera
2016-07-04, 13:52
  #6
Avstängd
Omsveps avatar
Alla elbolags mardröm att detta börjar göras i stor skala.

Därför var man noga med att spotpriset skulle gälla och ser till att det hålls lågt soliga dagar.
Politikerna med MP i spetsen har misslyckats eftersom i princip alla andra energislag har en energibuffert för sin produktion.

Istället för att spara på vattenkraft, kärn- och fossilbränslen till förmån för den eviga solen låter man detta aldrig bli en rättvis marknad.
Ren idioti att lagra elen i batterier, det skulle kräva enorma lager med extremt negativ miljöpåverkan och investeringskostnader till ingen nytta.

Förändra energipolitiken på riktigt så kan vi ha solfarmare här och var som slipper gnälla på mjölkpriset.

TS. Vänta tills energipolitiken blir vettig men självförsörj dig så länge. Det lönar sig på ca. 5-7 års sikt.
Citera
2017-05-19, 13:23
  #7
Medlem
Om man pumpar upp vatten vattenkraftverkstammar dom soliga dagarna när priset är negativt så skulle man kunna lagra solenergin.
Eller om man kunde värma upp runt jordvärmeslingorna/bergvärmehålen så skulle det gå att spara lite energi.
Men visst det blir dyrt i början innan tekniken är utvecklad.
Citera
2017-05-20, 20:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Yster.Quist
Om man pumpar upp vatten vattenkraftverkstammar dom soliga dagarna när priset är negativt så skulle man kunna lagra solenergin.
Eller om man kunde värma upp runt jordvärmeslingorna/bergvärmehålen så skulle det gå att spara lite energi.
Men visst det blir dyrt i början innan tekniken är utvecklad.
Jag hörde om en skola på västkusten som redan på 90-talet hade paneler på sitt tak för att sedan lagra värmen under fotbollsplanen utanför. Spillvärmen värmde upp planen. Vet att de hade ett par dieselmotorer som pumpade runt vätskan. Intressant projekt, vet dock inte om det var lönsamt.

Värma upp bergvärmehål var inte lönt fick jag veta när jag installerade bergvärme. Vet inte om det stämmer.
Citera
2017-05-23, 22:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yabbis111
Jag hörde om en skola på västkusten som redan på 90-talet hade paneler på sitt tak för att sedan lagra värmen under fotbollsplanen utanför. Spillvärmen värmde upp planen. Vet att de hade ett par dieselmotorer som pumpade runt vätskan. Intressant projekt, vet dock inte om det var lönsamt.

Värma upp bergvärmehål var inte lönt fick jag veta när jag installerade bergvärme. Vet inte om det stämmer.
Beror kanske på hur snabbt grundvattnet strömmar?
Värmer man upp det och det strömmar iväg innan man behöver värmebufferten då är det ju dumt.
Men på jordvärmeslingorna borde man kunna behålla en värmebuffert.
Säger jag utan att veta, men det finns ju dom som säger att man kan få utkylning och slutligen permafrost om man snålar på kollektorslangmetrarna.
Och kan man buffra kyla borde det gå att buffra värme också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback