Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-03, 09:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
jaha, så du gör skillnad på ockuperad mark och ockuperad mark? Att knivhugga en 13-årig flicka på västbanken är ok tycker du, skulle du sagt samma sak om en tysk 1947 knivhuggit en amerikansk tjej i Frankfurt?
USA försökte väl ändå inte kolonisera Tyskland efter WW II? De tog inte över tysk mark för att bygga amerikanska bosättningar med hänvisning till någon dammig historia. Annars kunde ju amerikanska tyskättlingar med betydligt större legitimitet än judarna hävda att Tyskland egentligen var deras, de hade ju bott där för bara 100 år sen medan judarna hänvisar till händelser för mer än 2000 år sedan för sina anspråk.

Skall du göra en analogi för det snarare bli en polack som dödade en tysk bosättare under naziockupationen av Polen. De hade ju motsvarande planer på att ta över landet.
Citera
2016-07-03, 10:01
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
USA försökte väl ändå inte kolonisera Tyskland efter WW II? De tog inte över tysk mark för att bygga amerikanska bosättningar med hänvisning till någon dammig historia. Annars kunde ju amerikanska tyskättlingar med betydligt större legitimitet än judarna hävda att Tyskland egentligen var deras, de hade ju bott där för bara 100 år sen medan judarna hänvisar till händelser för mer än 2000 år sedan för sina anspråk.

Skall du göra en analogi för det snarare bli en polack som dödade en tysk bosättare under naziockupationen av Polen. De hade ju motsvarande planer på att ta över landet.

läs vad jag skrev innan du kommer med påståenden, jag frågade ts om ockuperad mark. Vet mycket väl om skillnader - ville veta om hypotetiskt mord i Tyskland på ung flicka skulle vara värre än det aktuella palestiniern utförde, annat var det inte tal om - helveten har sina gradskillnader.

är det ok om en indian mördar en bosättare i Montana? jag det finns massor av exempel på skalan
Citera
2016-07-03, 15:50
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
läs vad jag skrev innan du kommer med påståenden, jag frågade ts om ockuperad mark. Vet mycket väl om skillnader - ville veta om hypotetiskt mord i Tyskland på ung flicka skulle vara värre än det aktuella palestiniern utförde, annat var det inte tal om - helveten har sina gradskillnader.
Och mitt svar var att ja, det finns en gradskillnad. Israelerna har ingen rätt att i huvud taget skicka in barn i en ockupationszon på det sätt de gör. Hur är föräldrarna funtade egentligen? För att göra parafras på Golda Meir, Peace will come to the Middle East when the Jews love their children more than they love their promised land.
Citat:
är det ok om en indian mördar en bosättare i Montana? jag det finns massor av exempel på skalan
Idag har det gått lite väl lång tid och indianen är, till skillnad från palestiniern, medborgare med fulla rättigheter. Det skulle motsvara att en israelisk arab dödar israeler inne i Israel. Under indiankrigens dagar har jag å andra sidan viss förståelse för de gånger indianer massakrerade nybyggare, även om motsatsen att det var amerikaner som stod för massakrerna naturligtvis var vanligare.
Citera
2016-07-03, 18:38
  #16
Medlem
Alla Judar som snor mark från kristna och muslimska Araber får skylla sig själva om de blir dräpta. Tveksamt om det kan kallas terrorism.
Citera
2016-07-03, 19:19
  #17
Medlem
Zaedrewss avatar
Nu vet jag inte. Skulle man nu tycka att ett land var Sveriges så skulle man ju kämpa som fan för det. Men vilka metoder man nu kunde göra. Skulle ju vara extremt tveksam om nu en av dessa metoder innebar att en person knivade ihjäl en 13-åring. Men å andra sidan har många barn på den andra sidan dött också. Blir inte lika stora rubriker då dock. Men som nu svensk borde man väl sig hålla sig neutral oavsett. Vi vet inte ett skit om detta egentligen. Skulle inte heller gilla att någon från det området skulle börja tycka om nu något hände i Svea Rike om vem som nu har rätt eller inte...
Citera
2016-07-07, 12:37
  #18
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och mitt svar var att ja, det finns en gradskillnad. Israelerna har ingen rätt att i huvud taget skicka in barn i en ockupationszon på det sätt de gör. Hur är föräldrarna funtade egentligen? För att göra parafras på Golda Meir, Peace will come to the Middle East when the Jews love their children more than they love their promised land.

Idag har det gått lite väl lång tid och indianen är, till skillnad från palestiniern, medborgare med fulla rättigheter. Det skulle motsvara att en israelisk arab dödar israeler inne i Israel. Under indiankrigens dagar har jag å andra sidan viss förståelse för de gånger indianer massakrerade nybyggare, även om motsatsen att det var amerikaner som stod för massakrerna naturligtvis var vanligare.

Barn, civila, är legitima mål i ”ockupationszoner”? Du tycker det på fullt allvar. OK. Då antar jag att detsamma gäller i andra ockuperade zoner runtom i världen. Låt säga Ukraina.



Jag som trodde att poängen med era tirader mot Israel var att de bryter mot krigslagar? Tydligen gäller det inte när judar mördas. Ni använder ju bara Israelkonflikten som en ursäkt att spä på ert ogillande mot judar, stå för det istället för att försöka utmåla dom som krigsförbrytare när ni egentligen struntar i krigets lagar så länge judar skadas eller dödas.

Hycklare.

Sedan kan jag bara tala för mig själv, men om Sverige ockuperades och en av våra motståndsmän mördade en trettonårig flicka i sömnen från ockupanternas sida skulle jag som motståndsman göra allt i min makt för att gripa och ställa personen inför rätta för hans fega handling. Med våld om så krävs.
Citera
2016-07-07, 12:59
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Barn, civila, är legitima mål i ”ockupationszoner”?
Är "gradskillnad" ett för svårt ord för dig? Både sionisterna som skickar in barn i en krigszon och palestinier som avsiktligt dödar dem gör fel, jag har dock lättare att förstå att det slår över för en del palestinier som levt hela sitt liv under ockupation och ser sitt land stulet bit för bit.
Citat:
Då antar jag att detsamma gäller i andra ockuperade zoner runtom i världen. Låt säga Ukraina.
Tänker du på Krim så är den annekterad av Ryssland och befolkningen där (antar jag, erkänner att jag inte studerat frågan) ryska medborgare. Detta till skillnad från Israels ockupation där palestinierna är statslösa och Israel ersätter dem med judiska bosättare i strid med folkrätten.
Citat:
Ni använder ju bara Israelkonflikten som en ursäkt att spä på ert ogillande mot judar, stå för det istället för att försöka utmåla dom som krigsförbrytare när ni egentligen struntar i krigets lagar så länge judar skadas eller dödas.
Som alltid när man säger något kritiskt mot Israel tar det inte lång tid innan anklagelser om antisemitism dyker upp. Har du inget bättre att komma med?
Citat:
Sedan kan jag bara tala för mig själv, men om Sverige ockuperades och en av våra motståndsmän mördade en trettonårig flicka i sömnen från ockupanternas sida skulle jag som motståndsman göra allt i min makt för att gripa och ställa personen inför rätta för hans fega handling. Med våld om så krävs.
Lätt att säga så länge det är en hypotetisk situation. Hade du levt hela ditt liv under ockupation hade det kanske tett sig lite annorlunda. T o m de påstått så fredliga tibetanerna har begått en hel del övergrepp mot civila kineser under vad de ser som kinesisk ockupation. Verkligheten i krig är inte vacker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback