Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-30, 23:14
  #1
Medlem
Köpte mig en Ambassadeur CS 7000 idag för att lära mig använda multirulle.
Köpte det som ett paketpris tillsammans med ett 12ft spö.
Nu under min inlärningstid skulle jag gärna pröva att använda multirullen på mitt 8.8ft gäddspö.
Så min fråga är om det går att flytta över rullen till just detta spö? Av vad jag kan se så blir allting åt fel håll, då man håller multirullen "ovanför" spöt jämför med haspelrullen så man kör med "under" om ni förstår.. Veven skulle väl komma på fel sida för mig och det går inte att byta håll på vad jag vet? Och i och med detta vevar bort från kroppen istället för mot kroppen när fisken ska dras in! Hur gör jag, och kan jag göra nått?..
Citera
2016-06-30, 23:34
  #2
Medlem
Pankreatits avatar
En lite väl saftig rulle för gäddfiske enligt mig, en 5000 modell är lite mer lagom.

Du vevar väl medsols på haspel också?

Nej det går inte att byta sida på veven, men det finns vänstervevade modeller.

Bara att öva på, multirullar är betydligt trevligare vid tyngre fiske tycker jag.
Citera
2016-06-30, 23:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
En lite väl saftig rulle för gäddfiske enligt mig, en 5000 modell är lite mer lagom.

Du vevar väl medsols på haspel också?

Nej det går inte att byta sida på veven, men det finns vänstervevade modeller.

Bara att öva på, multirullar är betydligt trevligare vid tyngre fiske tycker jag.

Jag kommer i framtiden använda den till större fiske, exempelvis lax. Men jag måste öva in mig på den först då det är första gången jag kör multi. Passade på att köpa en grövre direkt
Du har rätt, vevar medsols men det blir ju fel om jag byter rullen med spöt eller har jag fel där?
Citera
2016-07-01, 01:07
  #4
Medlem
Pankreatits avatar
Ja veven blir på höger sida och ovanpå spöt så det kan vara lite ovant i början.
Citera
2016-07-01, 08:04
  #5
Medlem
rayraviolis avatar
Hur står sig den här rullen vid tyngre havsfiske? Tänk storsej, torsk och kanske nån kveite om det vill sig väl.
Citera
2016-07-01, 10:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Hur står sig den här rullen vid tyngre havsfiske? Tänk storsej, torsk och kanske nån kveite om det vill sig väl.

Den står sig extremt bra! Väldigt stabil och stark rulle!
Citera
2016-07-01, 12:15
  #7
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Hur står sig den här rullen vid tyngre havsfiske? Tänk storsej, torsk och kanske nån kveite om det vill sig väl.
Rekommenderas inte av de jag pratat med. 7000 har aldeles för klena bromsar bla för stor kveite.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback