Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-07-10, 09:41
  #37
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Skulle även SD vara "co-optat" och infiltrerat? Menar du vid ett eller ett par specifika tillfällen eller successivt? Din teori är förvisso intressant, men låter faktiskt väldigt svävande. Minst sagt?
Belägg?
OK, det finns ju en skala här. Från att fienden placerar mullvadar i target organization till mer propaganda-metapolitisk påverkan. Jag syftade på det senare så att, jag erkänner att detta är lite "svävande" (gråzonsaktigt) och belägg för specifika aktioner har jag inte.
Citera
2016-07-13, 12:41
  #38
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Har Stieg Larsson skrivit eller sagt något om RWR? Stieg var enligt flera bedömare kunnig i det gebit, som handlar om infiltration, false flags och fejkpartier. Finns överhuvudtaget väldigt lite skrivet om sådant i Sverige.
Själv misstänker jag att false flags ytterst sällan fungerar, som akterna hoppats - eller motståndarna befarat.
Vet Linnaeus, Y2W eller någon annan sakkunnig möjligen mer om grupper, som seglat under falsk flag i svensk politik. Vill minnas att särskilt Nordiska Rikspartiet ansåg sig hemsökt av allsköns infiltrationsförsök av mullvadsgrupper.

Larsson var död när det svenska RWR bildades (om man kan se det en bildat, det är ju inte som de haft aktiviteter, styrelse ect). Även om han fått uppleva RWR så tror jag inte att de hade intresserat honom, trots hans fascination för meningslösa smågrupper (inte minst var han ju aktiv i sådana själv).

False flag i svensk politik? Undra om det finns några exempel i begreppets riktiga betydelse. Däremot har vi ju sett en rad infiltrationsförsök. KDS menar att de blev utsatta av detta från nazister i början, trotskisterna i Socialdemokraterna/SSU höll ju på i nästan 20 år innan de till sista fick ge upp (när vallagen ändrades), som gammal SD:are har jag sett åtminstone tre exempel på detta (det hela handlar väl om en definitionsfråga, exemplen skiljer sig åt mycket), VPK/V har blivit utsatta flera gånger av mer antidemokratiska grupper (läs tex Utviks bok "Med Stalin som Gud), det är exemplen jag kan ge på rak hand.

NRP utsattes knappast för några infiltrationer, de var aldrig intressanta och/eller framgångsrika nog för det. Däremot var ju makarna Oredsson pigga på att skrika infiltration om någon ville ha mer inflytande eller hade en annan åsikt än makarna (tex "partikrisen på västkusten 1973).
Citera
2016-07-13, 17:19
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Larsson var död när det svenska RWR bildades (om man kan se det en bildat, det är ju inte som de haft aktiviteter, styrelse ect). Även om han fått uppleva RWR så tror jag inte att de hade intresserat honom, trots hans fascination för meningslösa smågrupper (inte minst var han ju aktiv i sådana själv).

False flag i svensk politik? Undra om det finns några exempel i begreppets riktiga betydelse. Däremot har vi ju sett en rad infiltrationsförsök. KDS menar att de blev utsatta av detta från nazister i början, trotskisterna i Socialdemokraterna/SSU höll ju på i nästan 20 år innan de till sista fick ge upp (när vallagen ändrades), som gammal SD:are har jag sett åtminstone tre exempel på detta (det hela handlar väl om en definitionsfråga, exemplen skiljer sig åt mycket), VPK/V har blivit utsatta flera gånger av mer antidemokratiska grupper (läs tex Utviks bok "Med Stalin som Gud), det är exemplen jag kan ge på rak hand.

NRP utsattes knappast för några infiltrationer, de var aldrig intressanta och/eller framgångsrika nog för det. Däremot var ju makarna Oredsson pigga på att skrika infiltration om någon ville ha mer inflytande eller hade en annan åsikt än makarna (tex "partikrisen på västkusten 1973).

Är det egentligen möjligt att infiltrera ett livaktigt politiskt parti? Har SD någonsin drabbats?
Citera
2016-07-13, 22:11
  #40
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morganat
Är det egentligen möjligt att infiltrera ett livaktigt politiskt parti? Har SD någonsin drabbats?

Det blir större ju större ett parti är. Men när ett parti är nybildat och fortfarande litet så är det absolut möjligt.

Jag vill som sagt påstå att SD infiltrerats (lite hur vi använder ordet) minst tre gånger. Inget försök har lyckats, men ställt till stora problem som SD till viss del lider av än.
Citera
2016-07-15, 15:09
  #41
Medlem
Y2Ws avatar
När vi är inne på ämnet infiltration, undra om vi inte ska nämna Feministiskt Initiativ där också.

Partiet har givetvis blivit att vad grundaren Schyman drömt om, men det behövde inte bli så. Alledess i partiets början drog de till sig en rad mindre tokiga feminister, alltså i grunden rätt vettiga feminister (kan man vara det?). Men dessa mobbades ju snabbt och effektivt ut under parollen att de var "borgare" och "könförrädare".
Citera
2017-08-24, 22:51
  #42
Avstängd
DisSids avatar
Ännu ett nedlagt nationellt initiativ?
Citera
2017-08-24, 22:53
  #43
Medlem
baragnells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisSid
Ännu ett nedlagt nationellt initiativ?

Mm "ledaren" är med NMR nu.
Citera
2017-08-24, 23:00
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisSid
Ännu ett nedlagt nationellt initiativ?

Det vore synd. Det verkade mycket intressant av inläggen i tråden att döma!
Citera
2017-08-24, 23:40
  #45
Avstängd
DisSids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baragnell
Mm "ledaren" är med NMR nu.

Aktivist eller bara medlem?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback