Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-14, 10:26
  #109
Medlem
Men hur löser du det styrelsemässigt?
Man måste ju ha en X-storlek på styrelse där andrahandsuthyrare inte får vara med.
Hur gör du med HSB-representantrn som borde vara med på mötena?

Rent krasst så bryter du ju mot diverse regler och lagar om att man inte får, som ordförande, fatta beslut för sin egen vinning. Hur gör du där?
Citera
2017-09-14, 14:43
  #110
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appendix
Jättekul tråd att läsa och tack för uppdateringen!

Det här är bra entreprenörsskap av dig. och som du säger. Om de som du har som bulvaner 'är så närstående så är det bra veta om de är falska egentligen.

I vanliga fall är ju bostadsrätten attraktiv då den generellt är högre värderat per kvm än ett vanligt hyreshus. I ett samhälle med lite mindre ruljans så är det i regel högre efterfrågan på hyresrätter (Det är nån annan som sköter om åt en)

Tack!

För trådens hypotetiska frågeställning är de hypotetiskt 100% lojala, i verkligheten är det precis så men jag förstår att det kan vara svårt att förstå och vill inte gräva ner mig i den detaljen då den är irrelevant.

Att de kan "försäga sig" eller avlida med arv-problematik som följd eller liknande brister i bulvan-upplägget är däremot relevant och något jag försöker skydda mig mot. Deras lojalitet mot mig är en icke-fråga.

Ja hela upplägget hänger naturligtvis på ganska unika förutsättningar. Avfolkningsbygd, låg belåning, liten förening, ordförandeskap, låga priser på hus och fastigheter osv fast ändå med en viss efterfrågan på lägenheter. Har inga illusioner om att 8 lägenheter i typ Norrflärke är historiens största kap, men i just detta fall verkar helheten vara något mer värdefull än delarna.


Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Men hur löser du det styrelsemässigt?
Man måste ju ha en X-storlek på styrelse där andrahandsuthyrare inte får vara med.
Hur gör du med HSB-representantrn som borde vara med på mötena?

Rent krasst så bryter du ju mot diverse regler och lagar om att man inte får, som ordförande, fatta beslut för sin egen vinning. Hur gör du där?


Man behöver vara tre personer i en styrelse, helst 3 plus HSB-representanten. Sen valberedning och lekmannarevisor på det. Det är därför jag köper lägenheterna via familj och vänner och inte med eget namn. Så det är inga bekymmer, man får väl sitta i styrelsen även om man hyr ut sin lägenhet i andrahand? Eller har ni andra regler angående den biten? Det har jag aldrig hört talas om.

HSB-representanten sitter där och gör sitt, finns inga bekymmer här. Än så länge. Det kostar ju en hel del med ett medlemskap så när jag har 6 av 8 borätter hade jag tänkt dra igång en process för att avsluta det. Det blir nog en smärtsam process och en av de stora grejerna i hela transaktionen.

Vilka beslut är för egen vinning menar du? Och vet du vilka lagar och regler det är som bryts lite mer specifikt?

Jag har verkligen försökt undvika det till nästan överdrift, har verkligen inte tagit ett enda beslut som gynnar mig specifikt varken som medlem, ordförande eller som hemlig spekulant på hela fastigheten. Detta har jag varit extremt noga med, på gränsen till att jag blivit ineffektiv som ordförande eftersom jag velat ha 100% av både styrelse och medlemmar och HSB med på varenda beslut som fattas.

Att jag inofficiellt råkar kunna förmedla kontakten med lite människor som är villiga att betala önskat pris för borätterna så säljarna får en snabb och smidig transaktion om de så önskar kan väl inte vara olagligt?
Citera
2017-10-05, 14:20
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Tack!

För trådens hypotetiska frågeställning är de hypotetiskt 100% lojala, i verkligheten är det precis så men jag förstår att det kan vara svårt att förstå och vill inte gräva ner mig i den detaljen då den är irrelevant.

Att de kan "försäga sig" eller avlida med arv-problematik som följd eller liknande brister i bulvan-upplägget är däremot relevant och något jag försöker skydda mig mot. Deras lojalitet mot mig är en icke-fråga.

Ja hela upplägget hänger naturligtvis på ganska unika förutsättningar. Avfolkningsbygd, låg belåning, liten förening, ordförandeskap, låga priser på hus och fastigheter osv fast ändå med en viss efterfrågan på lägenheter. Har inga illusioner om att 8 lägenheter i typ Norrflärke är historiens största kap, men i just detta fall verkar helheten vara något mer värdefull än delarna.





Man behöver vara tre personer i en styrelse, helst 3 plus HSB-representanten. Sen valberedning och lekmannarevisor på det. Det är därför jag köper lägenheterna via familj och vänner och inte med eget namn. Så det är inga bekymmer, man får väl sitta i styrelsen även om man hyr ut sin lägenhet i andrahand? Eller har ni andra regler angående den biten? Det har jag aldrig hört talas om.

HSB-representanten sitter där och gör sitt, finns inga bekymmer här. Än så länge. Det kostar ju en hel del med ett medlemskap så när jag har 6 av 8 borätter hade jag tänkt dra igång en process för att avsluta det. Det blir nog en smärtsam process och en av de stora grejerna i hela transaktionen.

Vilka beslut är för egen vinning menar du? Och vet du vilka lagar och regler det är som bryts lite mer specifikt?

Jag har verkligen försökt undvika det till nästan överdrift, har verkligen inte tagit ett enda beslut som gynnar mig specifikt varken som medlem, ordförande eller som hemlig spekulant på hela fastigheten. Detta har jag varit extremt noga med, på gränsen till att jag blivit ineffektiv som ordförande eftersom jag velat ha 100% av både styrelse och medlemmar och HSB med på varenda beslut som fattas.

Att jag inofficiellt råkar kunna förmedla kontakten med lite människor som är villiga att betala önskat pris för borätterna så säljarna får en snabb och smidig transaktion om de så önskar kan väl inte vara olagligt?

Fast du säger ju själv att du agerar för att i slutändan kunna lägga ner brf'en. Det per definition är att inte agera med medlemmarnas bästa i åtanke..

Testa att säga "mitt mål slutändan är att få full kontroll över styrelsen genom familj och vänner för att sen lägga ner föreningen och göra om till hyresrätter" så får du se hur länge du får sitta kvar som ordförande då.
__________________
Senast redigerad av Stegbil 2017-10-05 kl. 14:23.
Citera
2017-10-05, 18:07
  #112
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Fast du säger ju själv att du agerar för att i slutändan kunna lägga ner brf'en. Det per definition är att inte agera med medlemmarnas bästa i åtanke..

Testa att säga "mitt mål slutändan är att få full kontroll över styrelsen genom familj och vänner för att sen lägga ner föreningen och göra om till hyresrätter" så får du se hur länge du får sitta kvar som ordförande då.

Per definition? Hur definierar du medlemmarnas bästa? Hur definierar du föreningens bästa?

Förstår inte riktigt din invändning annat än på ren semantisk nivå möjligtvis.

Medlemmarnas bästa är väl ungefär att få en så välskött förening och fastighet med en så god prisutveckling på lägenheterna till så låg månadskostnad det bara går eller? Och föreningens bästa blir väl då summan av de enskilda medlemmarnas väl och ve? Och i slutändan när 'jag' är alla medlemmar så ligger det i medlemmarnas intresse att lägga ner föreningen och sälja den till mig?

Eller hur menar du?

Skulle det vara mer i Grill-Britts intresse att jag inte köper hennes lägenhet när hon ska flytta till hemmet och hon får därmed 30% mindre betalt? Eller är det själva nedläggningen som är ett bekymmer? Blir det bättre om jag behåller bostadsrättsupplägget med bulvanerna i all framtid?
Citera
2018-12-08, 22:18
  #113
Medlem
framtands avatar
Ännu ett år har nu gått och jag hoppas att jag inte bryter mot någon regel som bumpar min egna tråd såhär. Vore det så får någon stänga tråden annars fortsätter jag

Äger nu 5 lägenheter och har lagt ner några kronor på viss renovering men budgeten håller än. Har lagt ner ungefär 500 tusen totalt och en av lägenheterna skulle behöva lite ytterligare kärlek men det fungerar hyfsat även med den. Tror de sista 3 kommer bli betydligt dyrare att köpa in dock, nu är det extremt högt tryck på uthyrningsfronten och andra borätter i området har stuckit rejält i pris.

Saker flyter på helt enkelt, långsamt men säkert. Och även om jag ligger långt under hyressnittet i området så plockar jag ändå ut en tusenlapp per lägenhet i månaden så nu finansierar uthyrningen nästa inköp sett till slutmålet om några år. Har fått tag på riktigt bra hyresgäster också, det känns betydligt viktigare än jag först trodde. Både för lägenheternas skull men även för trivseln i föreningen.

Inget spektakulärt har hänt annat än att det rullar på och jag har bara 3 lägenheter kvar nu. Köpare klara och finansiering klar så jag väntar bara på tillfällena.
Citera
2018-12-09, 21:14
  #114
Medlem
Grymt jobbat. Så här startar nästan alla sina fastighetsimperium. Med första fastigheten som säkerhet belånar man den max och köper fler fastigheter. Lycka till
Citera
2018-12-09, 21:53
  #115
Medlem
Om du läser på lite i bostadsrätts lagen så är det ju inte så att du rent fysiskt äger något via lägenheten
det du äger är nyttjade rätten till lägenheten.
Föreningen äger fortfarande fastigheten så det kan nog bli lite knepigt att köpa fastigheten
om du själv sitter i styrelsen utan att det betraktas som jäv rent juridiskt.
Citera
2018-12-09, 23:24
  #116
Medlem
Jofs avatar
Märkligt att man inte kan köpa lägenheter i Sverige. Som man äger hus. Nu ska föreningar äga.
Citera
2021-03-23, 13:07
  #117
Medlem
framtands avatar
Ja då var det dags för denna tråd att få sig ett inlägg igen. Herregud vilket långsiktigt projekt detta blev! Och än är det långt ifrån över.

Priserna har för det första stuckit till månen. Äger nu 6 av 8 borätter så det är hanterbart med bara 2 kvar. Första jag köpte jämfört med senaste är en nollas skillnad i pris.

Huset är i verkligt toppskick. Tog upp ett större lån i föreningen och renoverade, borrade bergsvärme, satte solpaneler och tog ett omtag om hela fastigheten och verksamheten. Vill att allt ska vara helt perfekt när jag sen tar över helt. Ekonomin är nu såpass bra i föreningen att vi skulle trots de enorma investeringarna som gjorts kunna bli skuldfria inom några år.

Det är här jag tvekar lite nu, ska jag pusha framåt och köpa ut de två sista medlemmarna för att sen ta över alltihop med ett lån på 2 miljoner. Eller ska jag avvakta några år och ta över alltihop skuldfritt? Fastigheten kan omöjligen värderas under 4 miljoner, mellan 6 och 8 skulle jag säga vore rättvist, så visst skulle verksamheten kunna bära ett lån i den storleken. Men samtidigt så blir det ju ett helt nyskapat företag och det är väl inte säkert att en bank är villig att låta ett lån gå över till 'vem som helst' så.

Jaja, jag har satt en tidsplan på 3 år. Då ska både min och fastighetens ekonomi vara så bra att det inte spelar så stor roll, det ska finnas pengar att bolla med helt enkelt. De kvarvarande medlemmarna trivs så bra att jag kanske måste sockra erbjudandet rejält. De vet förresten om mina planer och stöttar mig i det arbetet. En av dessa sitter i styrelsen.

Att läsa denna tråd är lite märkligt, väldigt många målade upp hinder och lagbrott som överhuvudtaget inte varit det minsta relevanta. Ingenstans har jag stött på minsta bekymmer faktiskt. Fortfarande medlemmar i HSB, även om avtalen och tjänsterna numera är minimala.

Så var det med det, hatar som sagt bortglömda trådar utan slut och denna kommer inte bli en sådan.
Citera
2021-03-23, 22:47
  #118
Medlem
Räcker det inte att du behärskar mer än 50 procent av rösterna och låter en familjemedlemm vara ordförande


Annars köp

https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-...9-a-d-15274135
Citera
2021-03-24, 21:37
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Ja då var det dags för denna tråd att få sig ett inlägg igen. Herregud vilket långsiktigt projekt detta blev! Och än är det långt ifrån över.

Priserna har för det första stuckit till månen. Äger nu 6 av 8 borätter så det är hanterbart med bara 2 kvar. Första jag köpte jämfört med senaste är en nollas skillnad i pris.

Huset är i verkligt toppskick. Tog upp ett större lån i föreningen och renoverade, borrade bergsvärme, satte solpaneler och tog ett omtag om hela fastigheten och verksamheten. Vill att allt ska vara helt perfekt när jag sen tar över helt. Ekonomin är nu såpass bra i föreningen att vi skulle trots de enorma investeringarna som gjorts kunna bli skuldfria inom några år.

Det är här jag tvekar lite nu, ska jag pusha framåt och köpa ut de två sista medlemmarna för att sen ta över alltihop med ett lån på 2 miljoner. Eller ska jag avvakta några år och ta över alltihop skuldfritt? Fastigheten kan omöjligen värderas under 4 miljoner, mellan 6 och 8 skulle jag säga vore rättvist, så visst skulle verksamheten kunna bära ett lån i den storleken. Men samtidigt så blir det ju ett helt nyskapat företag och det är väl inte säkert att en bank är villig att låta ett lån gå över till 'vem som helst' så.

Jaja, jag har satt en tidsplan på 3 år. Då ska både min och fastighetens ekonomi vara så bra att det inte spelar så stor roll, det ska finnas pengar att bolla med helt enkelt. De kvarvarande medlemmarna trivs så bra att jag kanske måste sockra erbjudandet rejält. De vet förresten om mina planer och stöttar mig i det arbetet. En av dessa sitter i styrelsen.

Att läsa denna tråd är lite märkligt, väldigt många målade upp hinder och lagbrott som överhuvudtaget inte varit det minsta relevanta. Ingenstans har jag stött på minsta bekymmer faktiskt. Fortfarande medlemmar i HSB, även om avtalen och tjänsterna numera är minimala.

Så var det med det, hatar som sagt bortglömda trådar utan slut och denna kommer inte bli en sådan.

Några hinder finns ju inte men som sagt äger du ju inte fastigheten förrän föreningen säljer den till dig. Sen likviderar du föreningen och dess tillgångar delas ut till medlemmarna (dvs dig själv) enligt andelstalen.
Citera
2021-03-24, 22:41
  #120
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Några hinder finns ju inte men som sagt äger du ju inte fastigheten förrän föreningen säljer den till dig. Sen likviderar du föreningen och dess tillgångar delas ut till medlemmarna (dvs dig själv) enligt andelstalen.

Ja det var väl hur den processen går till i praktiken, i detalj, som det finns några frågetecken kvar. Men vägen hit har varit rak och bekymmersfri så jag är inte speciellt orolig. Det kommer bli en helt ofattbar dag då jag äntligen får loss fastigheten. Fast de 8 tusen i hyra och arvode jag plockar ut idag, netto, gör ju inte speciellt ont heller för den delen så bråttom har jag egentligen inte. Vilket är tur med tanke på när denna tråd skapades.

Det är väl att bita efter lite väl mycket, men jag har börjat titta på en annan förening här i stan. Om jag skulle köpa en lägenhet där också och börja om processen... Men det lutar väl åt att försöka använda denna fastighet som säkerhet och belåna den för ytterligare ett par mindre hyreskåkar. Sen går jag nog i pension faktiskt.

Den uppskattade tiden och kostnaderna i början av tråden stämde ganska illa. Har spenderat runt 700k för inköp och renovering av de 6 lägenheterna, uppskattat värde ca 1.2-1.5 på öppna marknaden. Totala intäkter ligger runt 150 tusen (plus arvode från föreningen men det har ju inte så mycket med köpen att göra), så 550k i bruttokostnad och snart 6 år spenderade, på en höft.

Men även om det blivit dyrare och tagit längre tid än planerat så har det gått betydligt enklare och ekonomin ser långt bättre ut och fastighetens värde är långt högre än jag uppskattade i början. Så det är verkligen inget att ångra, än så länge.
__________________
Senast redigerad av framtand 2021-03-24 kl. 22:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback