Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-30, 14:28
  #1
Medlem
Jag har i dagarna börjat fråga mig hur en legalisering faktiskt skulle kunna se ut i det internationella föredömmet Sverige.

Det beror i sin tur på att jag kollat in lite hur det ligger till i Tjeckien, Nederländerna och Spanien, och även med avseende på den förutspådda legaliseringen i Italien.

Modellerna i Nederländerna och Spanien är verkligen helt förkastliga och man undrar vad som ligger bakom. Essensen är att stoners utnyttjar okunniga eller bara bättre bemedlade och etablerade "straighta" via coffeeshops respektive CSC. I Tjeckien är misslyckandet redan ett faktum; gatuförsäljning och oberäknelig kvalitet, indoor som drivs av halvslutna vietnameser för export, tillslag och i praktiken svårt att röka på fritt.

I Italien har det börjat närma sig legalisering under året som gått med en del dommar och debatter och förslag i parlamentet. Där ser man tydligt att det inte finns några vettiga förslag att gå på.

Är modellen att utgå från den amerikanska? I helvete heller! Frågan är om vi svenskar kommer lyckas få ihop den ultimata legaliseringsmodellen att verkställa - och när.

Det räcker inte med att sätta åldersgräns. Jag tror det bästa vore om en myndighet inrättades där endast personer som själva använder cannabis jobbar. Denna myndighet bör utfärda licenser. En person som har licens ska kunna odla och producera helt obegränsat, samt dela med andra licensinnehavare, även mot ersättning.

Licensen ska vara i kortformat så att den kan bäras med. Om man ger till någon som saknar licens ska ens egen licens dras in. Det finns inga ursäkter. Handel utan licens ska räknas som narkotikabrott. Därmed kommer ingen som faktiskt producerar cannabis för eget bruk våga dela med folk utan.

Ytterligare en viktig aspekt är import. Import ska tillåtas, men jag kan inte se vilka former exakt. Detta skulle lyfta länder som Afghanistan och Marocko som folk flyr till Sverige från.

Det ska inte vara medicinska aspekter på det, då det inte finns tillräckliga vetenskapliga belägg för att införa sådana begränsningar. Cannabis bör per definition inte förekomma i handel såsom t.ex. Systembolaget. Cannabis bör per definition odlas och delas i privata nätverk, utan begränsningar med avseende på kvantitet.

Även industriell tillverkning bör uppmuntras! Det som ska stävjas är småföretagande med hjälp av illegal produktion, eller inköp via svindyra handelslicenser. Ju fler länder som går i riktningen med "dispensaries" eller "coffeeshops", CSC osv., desto mer åt helvete kommer det gå och cannabis går från ogräs till lyxprodukt.

Kostnaden bör inte överstiga 20 kr/gram för högkvalitativt indoor-odlat gräs under normala omständigheter, men övriga produkter kommer naturligtvis kosta p.g.a koncentrationen och merkostnaden för utrustning. Industriell utveckling är extremt viktigt. Stora företag kan skapa mängder med jobb och erbjuda genuint kostnadseffektiva lösningar.

Det förhatliga är när några fula rastadjävlar sitter och odlar åt försäljningsutlopp där folk bara får tillgång till andra klassens kvalitet som dessa as tafsar på och kontaminerar - detta till ett absurt överpris.

Det enda som motiverar förekomsten av klubbar/shoppar är folk som endast använder sporadiskt. Den typen av användning är kanske till synes lukrativ, men bör enligt min mening inte ens vara tillåten. Det enda godtagbara är att man närmar sig cannabis via ett aktivt val - vilket återspeglas i licensen. Man beviljas inte en licens för att ta en joint på fyllan nån gång ibland.

Härmed hoppas jag genuint ha lagt fram grunddragen i varför rekreationellt, "privat" och medicinskt bruk är helt förkastliga. Dessa former nödvändiggör produktions- och försäljningskanaler som komprometterar kvalitén och driver upp priserna. Samtidigt försvinner möjligheten till höga koncentrationer och extraktion ur räckhåll för individen; man har inte råd.

Har man ett seriöst och långsiktigt bruk så ska man ha möjlighet att försörja det med toppklassig utrustning och endast vara begränsad av ekonomiska resurser när det gäller produktionen. Jag hoppas att Sverige skapar sin egen riktning på legaliseringspolitiken internationellt då det här kanske är ett av de få områden där svenskar fortfarande kan visa sin briljans på global nivå.
Citera
2016-06-30, 15:16
  #2
Medlem
UngeHerrProms avatar
Hur ska man bevisa att man brukar cannabis? och man måste ju ha licens för att bruka så fuckar man inte over sig själv då man söker om licens för att man vill röka cannabis men för det måste man redan röka cannabis vilket är olagligt utan licens
Citera
2016-06-30, 17:50
  #3
Medlem
Cannabisharts såldes på apoteken i Sverige på 30-talet, över disk. Gavs som frukost åt bångstyriga hästar, 50 gram rekommenderades. Enligt gammgubben fungerade detta utmärkt. Tycker var och en ska
få odla det dem behöver, grönsaker eller rödsaker, skit samma. ( eller keso ).
Citera
2016-06-30, 18:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngeHerrProm
Hur ska man bevisa att man brukar cannabis? och man måste ju ha licens för att bruka så fuckar man inte over sig själv då man söker om licens för att man vill röka cannabis men för det måste man redan röka cannabis vilket är olagligt utan licens

Då åker man dit för narkotikabrott och får sin licens indragen, vilket innebär att man blir straffad för den som bryr sig om det, men också att man inte kan använda cannabis lagligt längre.

Jag tror det skulle bli väldigt enkelt att sätta dit dem som försöker sälja till minderåriga osv.
Citera
2016-06-30, 19:31
  #5
Medlem
UngeHerrProms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Då åker man dit för narkotikabrott och får sin licens indragen, vilket innebär att man blir straffad för den som bryr sig om det, men också att man inte kan använda cannabis lagligt längre.

Jag tror det skulle bli väldigt enkelt att sätta dit dem som försöker sälja till minderåriga osv.
Tror inte du förstår, för att få licensens måste man ju begå ett brott för man har inte licensen och ända sättet att få licensen är att röka på olagligt. kopplish?
Citera
2016-06-30, 19:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngeHerrProm
Tror inte du förstår, för att få licensens måste man ju begå ett brott för man har inte licensen och ända sättet att få licensen är att röka på olagligt. kopplish?

Tror inte du förstår vad begreppen legalisering och avkriminalisering betyder.
Citera
2016-06-30, 19:36
  #7
Medlem
UngeHerrProms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Tror inte du förstår vad begreppen legalisering och avkriminalisering betyder.
Men det är ju olagligt ifall man inte har licens right? Men för att få licensen så måste man ju begå ett brott då man inte har licens men måste röka på utan licens för att få en licens!
Citera
2016-06-30, 20:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngeHerrProm
Men det är ju olagligt ifall man inte har licens right? Men för att få licensen så måste man ju begå ett brott då man inte har licens men måste röka på utan licens för att få en licens!

Du begär en licens för att slippa bryta mot lagen. Därmed får du rätt att odla och producera olika former av cannabis. Samt att snuten inte kan ta dina grejer eller lagföra dig.
Citera
2016-06-30, 21:08
  #9
Medlem
Urban.Hjarnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Du begär en licens för att slippa bryta mot lagen. Därmed får du rätt att odla och producera olika former av cannabis. Samt att snuten inte kan ta dina grejer eller lagföra dig.

Överjobbat förslag. Låt folk ha vilka krukväxter de vill. Det är fullständig galenskap att förbjuda en växt. Problemen i Tjeckien beror på att länder som Sverige fortfarande har idiotförbud som det finns pengar i att bryta mot.
Citera
2016-07-01, 18:24
  #10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urban.Hjarne
Överjobbat förslag. Låt folk ha vilka krukväxter de vill. Det är fullständig galenskap att förbjuda en växt. Problemen i Tjeckien beror på att länder som Sverige fortfarande har idiotförbud som det finns pengar i att bryta mot.
Och papaver somniferum har de inga problem med att vi odlar som eterneller tex, eller snittblommor.
Som man kan se som en värre, men det har väl med tradition att göra.
Sen att cannabisen inte är speciell vacker som blomma, utom för en del potheads.
Jag tycker den är rasande ful som blomma, men snygg i sig då man vet vad det är och innehåller.
Lukten kan vara magisk, itne som vanliga blommor, som luktar blommigt.
Cannabisen den luktar tyngt och oljligt, tänker lite på stinkväxter fast ett steg mot lukta gott istället.
Vad jag menar med detta svammlet, är att cannabisen som krukväxt har ett obefintligt intresse.
Och kan inte säga att den normala potheads bryr sig ett skit om krukväxter.
Även många som odlar skulle inte klara ens av att hålla i liv de tåliga växterna.
Men odla cannabis läser dom sig till, dock har dom svårt att identifiera problem som kan uppstå.

Kör själv 11 "krukväxter" ute i naturen
Av tre indicadominerade sorter och autoblommande.
Inte kollat dom på ett tag nu, så nog dax att ta ett check, och bör vara dax för en del gödsel nästa vecka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback