Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-29, 23:19
  #1
Medlem
CromRts avatar
Jag rekommenderar att du läser igenom hela inlägget innan du svarar på rubriken, eller skickar tråden till papperskorgen eftersom att trådar om att boosta ljudet redan finns.

Hej FB.
Har kollat runt i gamla trådar och googlat en del, men inte hittat en lösning på mitt problem så nu startar jag en egen tråd för att få ett mer konkreta svar på det jag undrar. På min fritid brukar jag producera egen musik i min laptop. Jag gör för tillfället detta med hörlurar, men planerar att införskaffa ett par studiohögtalare inom en snar framtid. Nu hade jag av olika anledningar även tänkt att börja använda min stationära dator till detta. Problemet är dock att denna dators maxvolym visat sig vare betydligt lägre än laptopens, mycket lägre än volymen jag brukar ha. Notera att det (vad jag vet) inte är något fel på datorns ljudnivå, jag önskar bara att den skulle vara starkare.

När jag letat runt efter lösningar så har jag hittat flera enkla sätt att förstärka datorns ljud med hjälp av equalizers och liknande. Men just för att jag producerar musik så håller inte detta eftersom det är viktigt att jag hör samma frekvenser som jag skulle göra på en annan dator utan manipulerat ljud. Det är även viktigt att ljudet inte klipper när det inte egentligen borde göra det.

Jag är ingen expert på varken hård- eller mjukvara så jag stället dessa frågor med risk för att låta som en idiot.

Till att börja med, vad är anledningen till att ljudet är starkare i min laptop? Min teori är att det har med ljudkortet att göra. Givet att min teori stämmer, finns det något jag kan göra i själva datorn utan att skaffa ett nytt ljudkort? Skulle det annars räcka med att skaffa en hörlursförstärkare?

Mycket tacksam för svar
__________________
Senast redigerad av CromRt 2016-06-29 kl. 23:28.
Citera
2016-06-29, 23:43
  #2
Medlem
Sereenas avatar
Skulle nog strunta i att försöka köra hörlursförstärkare utan satsa på ett bra ljudkort istället om du ska pyssla med produktion.
Citera
2016-06-30, 00:10
  #3
Medlem
CromRts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Skulle nog strunta i att försöka köra hörlursförstärkare utan satsa på ett bra ljudkort istället om du ska pyssla med produktion.
Okej!
Funkar det lika bra med ett externt ljudkort i så fall? Mellan tummen och pekfingret, hur mycket pengar bör man lägga för att få ett bra ljudkort för en hobbyproducent?
Citera
2016-06-30, 00:14
  #4
Avstängd
Testa denna http://www.fxsound.com/dfx/download.php
Hjälpte mig att höja ljudet med säkert 30% hur ljud kvaliten påverkas minns jag inte.
Citera
2016-06-30, 00:36
  #5
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CromRt
Till att börja med, vad är anledningen till att ljudet är starkare i min laptop? Min teori är att det har med ljudkortet att göra. Givet att min teori stämmer, finns det något jag kan göra i själva datorn utan att skaffa ett nytt ljudkort? Skulle det annars räcka med att skaffa en hörlursförstärkare?

Ja, det har med ljudkortet att göra.
Jag gissar på att du på din laptop har en utgång anpassad för hörlurar, medan du på din stationära använder line-out vilket därför ger en lägre ljudnivå i hörlurarna och det bör dessutom påverka frekvensåtergivningen en del.

Det hjälper om du skaffar en hörlursförstärkare till den stationära datorn, eftersom du då får rätt typ av signal.

Om du ska producera musik bör du definitivt skaffa ett externt ljudkort (som du kan ansluta både till den stationära och bärbara). Vilken produkt du borde satsa på beror på vad det är du vill kunna göra, till exempel hur många kanaler du behöver kunna spela in på samtidigt.
Citera
2016-06-30, 00:59
  #6
Medlem
CromRts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Ja, det har med ljudkortet att göra.
Jag gissar på att du på din laptop har en utgång anpassad för hörlurar, medan du på din stationära använder line-out vilket därför ger en lägre ljudnivå i hörlurarna och det bör dessutom påverka frekvensåtergivningen en del.

Det hjälper om du skaffar en hörlursförstärkare till den stationära datorn, eftersom du då får rätt typ av signal.

Om du ska producera musik bör du definitivt skaffa ett externt ljudkort (som du kan ansluta både till den stationära och bärbara). Vilken produkt du borde satsa på beror på vad det är du vill kunna göra, till exempel hur många kanaler du behöver kunna spela in på samtidigt.
Tack! Nu blev jag genast mycket klokare. Då får det bli att läsa på lite om ljudkort för att se vilket som passar mig bäst.
Citera
2016-06-30, 08:29
  #7
Moderator
Protons avatar
Hårdvarufråga alltså...

Programvara - Windows --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2016-06-30, 08:32
  #8
Moderator
Protons avatar
Kolla om ditt nuvarande ljudkort har en S-PDIF-utgång, då kan du ju slanga ljudet därifrån, utan att gå över DA-omvandlaren.

https://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback