Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-29, 22:02
  #1
Medlem
Hej,
Jag har plockat fram en gammal PC med processor 80386 och med Dos 5.5. Har försökt att använda en hårddisk Hitachi DK511-8 och har, i setupen, kunnat ställa in cylindrar=823, huvud=10, WPcom=65535, LZone=822, sector=17. Då har maskinen själv räknat ut Size till 68 MB.
Sparar jag dessa uppgifter så får jag felmeddelande ”HDD controller failure, press F1 to Resume”
Datat för den här hårddisken har jag hittat här:
http://stason.org/TULARC/pc/hard-dri...MFM-ST506.html
Men något är tydligen fel. Jag har bytt hårddiskkontrollerkort och har förresten kunnat köra en annan fullstor hårddisk men där hittade jag en förutbestämd hårddisktyp nr 46 som funkade direkt.
Jag har en del källkoder för Turbopascal som jag gärna vill kunna läsa.
/Harald
Citera
2016-06-29, 23:53
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Vad jag minns parade man ihop kontrollerkort och hårddisk och använde de tillsammans, det gick INTE att koppla en disk till ett annat kontroller kort och läsa ut data.
Däremot kunde man formatera om disken och använda den.

Har du original-kontroller-kortet?
Citera
2016-06-30, 00:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vad jag minns parade man ihop kontrollerkort och hårddisk och använde de tillsammans, det gick INTE att koppla en disk till ett annat kontroller kort och läsa ut data.
Däremot kunde man formatera om disken och använda den.

Stämmer.
Men med rätt/kompatibel tillverkare/modell/firmware så funkar(funkade) det i de flesta fall.

Det bör gå "relativt lätt" att läsa ur alla lagrade bittar/bytes från disken till en fil, som sedan kan analyseras/monteras i en modern dator för att rädda innehållet.

Har du (TS) möjlighet att lägga några spänn på dina källkoder, så är jag säker på att företaget IBAS kan rädda.
Kanske kan de t.o.m bjuda på en "nostalgi-rabatt"
Citera
2016-06-30, 08:30
  #4
Medlem
Tack för svar!
Jag plockade alltså fram en komplett dator som jag använde senast 2007 och där jag gjorde en ändring av källkoden och kompilerade och det funkade OK. Men nu fick jag ingen bild på skärmen. Provade med annan VGA-skärm men det blev en massa fyrkanter på skärmen. Flyttade då hårddisken med kontrollerkort till annan dator men det funkade inte.
Skulle troligen räcka med att jag får tag i en EGA-skärm men det verkar som om moderkortet inte funkar korrekt.
Är tveksam till att skicka hårddisken eftersom jag inte kan köra parkhd.
/Harald
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback