Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-29, 20:24
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Jag har undrat om målet med EU var ett "Europeiskt USA". Med stater eller provinser där en regering suttit i Bryssel och bestämt över hela EU. Nu iom Brexit tror jag att EU:s dagar är räknade. Men fanns verkligen ett mål ett EU ett land, en regering osv...?

Fanns målet att montera ner alla nationalstater som Sverige, Tyskland, England mfl... ?
Citera
2016-06-29, 21:07
  #2
Medlem
Logisksvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har undrat om målet med EU var ett "Europeiskt USA". Med stater eller provinser där en regering suttit i Bryssel och bestämt över hela EU. Nu iom Brexit tror jag att EU:s dagar är räknade. Men fanns verkligen ett mål ett EU ett land, en regering osv...?

Fanns målet att montera ner alla nationalstater som Sverige, Tyskland, England mfl... ?

Jag tror själv att det slutgiltiga målet med EU är ett "united states of europe" precis som i USA fast i europa då..Allt annat har bara varit för att sälja in Länder till EU.. Stora företrädare har gått ut och sagt att en EU Armé redan är under konstruktion. Dessutom har EU lagar som de tvingar nationalstaterna att införa så vi är väldigt nära United States of Europe nu.
Citera
2016-06-29, 21:09
  #3
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har undrat om målet med EU var ett "Europeiskt USA". Med stater eller provinser där en regering suttit i Bryssel och bestämt över hela EU. Nu iom Brexit tror jag att EU:s dagar är räknade. Men fanns verkligen ett mål ett EU ett land, en regering osv...?

Fanns målet att montera ner alla nationalstater som Sverige, Tyskland, England mfl... ?
Att underskatta Europeisk nationalism är nog det farligaste man kan göra. Har svårt att se att elitprojektet är möjligt utan brett folkligt stöd. Något som saknas i nuläget.
Citera
2016-06-29, 22:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har undrat om målet med EU var ett "Europeiskt USA". Med stater eller provinser där en regering suttit i Bryssel och bestämt över hela EU. Nu iom Brexit tror jag att EU:s dagar är räknade. Men fanns verkligen ett mål ett EU ett land, en regering osv...?

Fanns målet att montera ner alla nationalstater som Sverige, Tyskland, England mfl... ?

Ja, absolut existerade detta tvivelaktiga "mal" - i huvudet pa en del federalister. Men dessa personer utgjorde/utgör endast en del av EU:s föresprakare.
Citera
2016-06-29, 22:27
  #5
Medlem
http://www.telegraph.co.uk/business/...iteers-discov/

Vet inte hur uttalat deras mål är, men det är helt klart enklare att förhandla med ett block framför individuella stater, det är något som upprepats gång på gång i debatten och för att öka utfallet på vad man lyckas förhandla fram är det inte långsökt att säga att nationalstaten får kliva åt sidan till förmån för blocket.
__________________
Senast redigerad av tago 2016-06-29 kl. 22:37.
Citera
2016-06-29, 23:41
  #6
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Att underskatta Europeisk nationalism är nog det farligaste man kan göra. Har svårt att se att elitprojektet är möjligt utan brett folkligt stöd. Något som saknas i nuläget.

Jag tror heller inte på att det går skapa en EU-superstat med all nationalism som blommar upp överallt i hela Europa. Men undrade om det funnits en sådan plan från början?
Citera
2016-06-29, 23:52
  #7
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Ja visst var/är tanken så att det skulle/ska bildas ett United States of Europe. Men folk har börjat inse att den iden funkar inte.

(Förväntar mig varenda nationalist snart i denna tråden.)
Citera
2016-06-30, 01:23
  #8
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har undrat om målet med EU var ett "Europeiskt USA". Med stater eller provinser där en regering suttit i Bryssel och bestämt över hela EU. Nu iom Brexit tror jag att EU:s dagar är räknade. Men fanns verkligen ett mål ett EU ett land, en regering osv...?

Fanns målet att montera ner alla nationalstater som Sverige, Tyskland, England mfl... ?

Åtminstone någon form av konfederation tror jag säkert är målet med valspråket "An ever closer union" som fr a Tyskland och Frankrike har drivit. Om det blir ändring på detta post-Brexit, eller om man kommer att arbeta hårdare för att snabbare implementera detta återstår att se, men det senare alternativet skall inte uteslutas. EU-kommissionen kan mycket väl resonera som så att det nu snabbt gäller att knyta länderna så nära varandra att utträde blir praktiskt omöjligt oaktat att man låter artikel 50 stå kvar i Lissabonfördraget.
Citera
2016-06-30, 08:39
  #9
Medlem
humanlifes avatar
Ledare inom EU har definitivt sådana idéer och de är inte nya. USA är förebilden. Och de har ju kommit långt när det gäller ekonomi och lagstiftning. De vill också flytta mer makt till EU och utöka valutaunionen.
EU-ledarna bekymrar sig inte om vanliga människors vardag, det skall vi vara helt på det klara med. Detta är stormaktsbyggare av rang.
Citera
2016-06-30, 17:55
  #10
Medlem
Returpappers avatar
Vilket språk ska talas i den enade superstaten? Tanken kan ju inte vara att vi ska tala alla de språk vi nu har.
Engelska har nu förlorat sin möjlighet så det måste bli tyska eller franska. Franska är ett sådant språk som enligt regelverk ska talas i många internationella institutioner men aldrig blivit genomfört. Belgien Luxemburg och Frankrike vill naturligtvis det. Men om Marie le Pen vinner presidentvalet och bryter ut Frankrike återstår bara Tyska. Aschtung!

Kanske måste man i alla länder börja läsa tyska och franska som andra språk i stället för engelska. Kan man uppfostra barnen på en generation tro?

2050 förbjuds alla nationella språk och bara tysk-franska får talas.
Citera
2016-06-30, 19:14
  #11
Medlem
HipToBeSquares avatar
Ingenting kan hota engelskan idag. Engelskan är defacto affärsspråket nummer ett och EU kan inte ändra på det. Sen om EU inte använder engelska internt spelar ingen roll, vi får ju inte läsa vad de producerar ändå.
Citera
2016-06-30, 19:30
  #12
Medlem
Det är bland annat avsaknaden av tydliga framtida mål och tydlig identitet hos folket som gör att Eu är på väg mot haveri tror jag. Många av oss vanliga förlorare ute i verkligheten har ju mest uppfattat Eu som ett suddigt fredsprojekt och handelssamarbete som kompromissats fram med stora brister som följd. Kanske har politrukerna i Bryssel en annan bild av vad Eu är eller vad det i framtiden ska bli. Dom kanske tvingas att köra lite reklam nu för att sälja det till folket och upplysa oss om vad det handlar om. I.o.f.s., det kanske finns mer info att tillgå om vi bönder letar i hyllmetrarna/dokumentationen.

Tyska eller franska som nämns ovan som "koncernspråk" i Eu hade på sätt och vis varit bättre än engelska tycker jag. Det hade blivit en närmare koppling till den europeiska kulturen och mer äkta med tyska/franska. Men det är för sent att tänka på det nu. Ett par generationer med Eu-medborgare har nu fösts in i det engelska språket samtidigt som de läst sina egna språk i skolan, och när elever själva får välja så blir det ofta kinesiska etc istället för tyska/franska.

Tack vare att euro-områdets ekonomiska tillväxt per capita har varit ungefär lika med noll i tio års tid nu så växer naturligtvis skepsisen och det börjar likna en personlig medelålderskris. Det spelar ingen större roll att stagnationen, massarbetslösheten och bostadsbristen och en massa annat eventuellt beror på yttre faktorer såsom globala ekonomiska problem, syrienkrig och felutbildade eu-medborgare m.m. Medborgarna uppfattar det som att det är nåt fel i själva konstruktionen av Eu-systemet trots allt. Brexit är nog ett steg i rätt riktning och start på en ny trend, Eu måste modifieras.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2016-06-30 kl. 19:32.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback