Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-29, 19:22
  #13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag känner inte till någon av metoderna du nämner, men för att känna sin plats på jorden krävs
nog lite till, typ en sund nationalism eller kanske en lokalpatriotism. Sedan finns det dom kristna
som lever ett hemligt kristet liv där man är något mer, som den här världens folk inte har en susning om.

Aaah, så nationalistisk solidaritet med nånting är relevant i detta sammahang. Varför?
Citera
2016-06-29, 19:26
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaah, så nationalistisk solidaritet med nånting är relevant i detta sammahang. Varför?


Det kan vara viktigt för att veta vem man är, säger man att man är världsmedborgare så säger inte det
så mycket, men säger man att man är svensk kristen, så blir det glasklart.
__________________
Senast redigerad av pk2 2016-06-29 kl. 19:29.
Citera
2016-06-29, 19:30
  #15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det kan vara viktigt för att veta vem man är, säger man at man är världsmedborgare så säger inte det
så mycket, men säger man att man är svensk kristen, så blir det glasklart.

Japp, exoterisk. Men nu postulerar TS på ett esoterisk nivå.
Citera
2016-06-29, 19:33
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vem talar du till?

Andeljus och alla som tänker så.
Citera
2016-06-29, 19:36
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, exoterisk. Men nu postulerar TS på ett esoterisk nivå.

Men man tar med sig vem man är till himmelriket. Tex Kung David har säkert en betydande roll i
himlen. Så den man är på jorden är inte helt oviktig för vem man är i himlen.
Citera
2016-06-29, 19:39
  #18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Men man tar med sig vem man är till himmelriket. Tex Kung David har säkert en betydande roll i
himlen. Så den man är på jorden är inte helt oviktig för vem man är i himlen.

Det är DINA ad hoc-premisser. Speak for yourself.
Citera
2016-07-04, 08:06
  #19
Moderator
Sun Rulers avatar
Provar att flytta tråden till filosofi då den är något mer av filosofisk natur. Får se om moderatorerna där vill ta emot den. /Mod
Citera
2016-07-13, 15:12
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Vilka vi är borde vara viktigare än tro. Men i dagens samhälle tycks det vara tvärtom: att tro är viktigare än vilka vi är och detta har t.o.m lett till våld.
Håller fullständigt med dig. Om man är svart, vit, muslim eller kristen är bara etiketter som bara har förmågan att beskriva en mycket ringa del av vad vi är.

Om det finns någon gud så vägrar jag att tro att hen är så småsint att hen säger att du är inte välkommen här för du har inte den rätta tron. Jag hoppas verkligen att vi blir bedömda på grund av vad vi är och inte p.g.a. någon sketen etikett. P.s.s. tycker jag att vi som människor måste se bortom det uppenbara (etiketten) och behandla alla med respekt till motsatsen är bevisad.
Citera
2016-07-13, 15:26
  #21
Medlem
AdFontess avatar
Jag tror att de som vänder sig till tro, gör det förmodligen på den grunden som du lite är inne på att de inte tilläts vara "sig själva" eller att utvecklingsmöjligheterna någonstans på vägen abrupt tog slut.

Jag må ha fel men det ter sig för mig som att de flesta som vänder till religion kommer ofta också från utsatta områden/fattigdom/utanförskap, ofta människor som haft en sorts stigma över sig. Förr i tiden var det mycket mer Kristendom som var den religionen för utsatta att vända sig till, men nu ser det ut att vara Islam.
Citera
2016-07-13, 17:18
  #22
Medlem
Märklig trådstart. Lite som äpplen och päron. Man kan ha lite alla möjliga åsikter om vilka vi är, och ändå ha någon tro? Man kan väl till exempel bygga en tro på någon slags övertygelse om vilka vi är? De som tror på gud tror ju att vi är guds avbild...
Citera
2016-07-14, 03:34
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Vilka vi är borde vara viktigare än tro. Men i dagens samhälle tycks det vara tvärtom: att tro är viktigare än vilka vi är och detta har t.o.m lett till våld.

Bra start som sår ett frö för oss alla.

Citat:
Skulle vilka är vara viktigare än tro, skulle våld och hat vara oviktigt.

Tror inte det stämmer men låter dig prata till punkt först:

Citat:
Att låta tro utesluta vilka vi är, är att utesluta den viktigaste faktor i våra liv och i samhället. Vilka vi är, den viktigaste faktorn, skyms och lidande uppstår. Att veta vilka vi är håller sann trygghet och lidande är orelevant.

Väldigt direkt påstående.

Citat:
Jag tror att allt lidande i människans liv och i samhället är ett resultat av att vi inte vet vilka vi är, och tro skymmer det ännu mer. Tro förvränger vilka vi är: vi tror något om oss själva som inte är sant.

För att summera (min egen summering märk väl):

A) Tro är att hålla sig till traditioner.
B) Vad vi "är" är mycket viktigare. och övertrumfar traditioner.

Du vill att det finns något annat mer övertygande eller hur. Det finns:

Vänd hela saken upp och ner. Ta dina punkter A och B.

A) Tro är inte att hålla traditioner, det är fel, traditioner skapar tro.
B) Vad vi "är" verkar viktigt, men observation av verkligheten visar vad vi egentligen är.
Citera
2016-07-14, 08:58
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
A) Tro är inte att hålla traditioner, det är fel, traditioner skapar tro.
B) Vad vi "är" verkar viktigt, men observation av verkligheten visar vad vi egentligen är.
Enligt kvantfysiken är det inte möjligt att göra några observationer som är neutrala (objektiva). Alla observationer är subjektiva och alltså beroende av vem som gör dom.

Vad vi är är alltså en subjektiv upplevelse inte en observation.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback