Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-29, 15:40
  #1
Medlem
Skypieas avatar
Hej! jag har funderat på att bo i en yurta året runt.
har tänkt mig att ha solpaneler till saker såsom internet, och smålampor och ett litet kylskåp. Kanske bygga ett dass en bit utanför eller i anslutning till yurtan. Elda och laga mat på ensåndär vedkamin med plattor på, som även värmer upp yurtan, även täcka gold med mattor och så för att få det varmt.

Är det hållbart? Och hur gör man med säkerheten? Tex inbrott och så, men hade tänkt att bo på landet ungefär.

tips önskas.


Hade tänkt att hitta en tomt relativt billigt, ca 100-400 tusen. Men man behöver väl inte bygglov för ett tält eller? vatten vet jag ej, men kanske eget vattentorn eller brunn?
__________________
Senast redigerad av Skypiea 2016-06-29 kl. 15:43. Anledning: mer info
Citera
2016-06-29, 16:15
  #2
Medlem
BigIvars avatar
Det är klart att det skulle gå, men jag begriper inte varför.

Går det att få till ett bygglov kostar ett enkelt attefallshus i byggsats sisådär 150k. Om inte så måste vilken husvagn som helst vara bättre att bo i än en sån där hydda.
Citera
2016-06-30, 09:54
  #3
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skypiea
Hej! jag har funderat på att bo i en yurta året runt.
har tänkt mig att ha solpaneler till saker såsom internet, och smålampor och ett litet kylskåp. Kanske bygga ett dass en bit utanför eller i anslutning till yurtan. Elda och laga mat på ensåndär vedkamin med plattor på, som även värmer upp yurtan, även täcka gold med mattor och så för att få det varmt.

Är det hållbart? Och hur gör man med säkerheten? Tex inbrott och så, men hade tänkt att bo på landet ungefär.

tips önskas.


Hade tänkt att hitta en tomt relativt billigt, ca 100-400 tusen. Men man behöver väl inte bygglov för ett tält eller? vatten vet jag ej, men kanske eget vattentorn eller brunn?
Jag går lite i samma tankar

Du behöver förmodligen bygglov för tältet om det ska stå där permanent. Även perma-parkerade husbilar och husbåtar kräver bygglov, så det är bra om du kontaktar myndigheterna och frågar om du behöver ett. Bättre än att åka på bötern iaf. Även om du inte behöver bygglov för yurtan kan du behöva invänta startbesked för att sätta upp det permanent.
Citera
2016-06-30, 12:51
  #4
Medlem
BigIvars avatar
Men varför inte bo i ett litet hus istället om det ändå ska ordnas med bygglov?
Citera
2016-08-13, 13:05
  #5
Medlem
Returpappers avatar
Har varit inne i en svenskbyggd jurta men den var mer i stället för ett vanligt tält. En kvinna hade köpt den av ett par killar som byggde den åt henne. Priset 30 papp tror jag.

Man måste vara besatt av tanken för att förverkliga ett sådant projekt och antagligen måste man vara beredd att bygga själv. En studieresa till Ulan Bator skulle jag börja med lära sig teknik materialval etc.

I Sverige men blötare väder är dränering A och O att skydda det nedre delarna så man inte för röta genom att det ständigt är fuktigt. Kanske är det plast som gäller i stället för kanvas och hudar. I stället för ullisolering, frigolit. Vid närmare eftertanke är det nog en dålig idé i Sverige.
Citera
2017-05-08, 03:35
  #6
Avstängd
DRD4s avatar
Bumpar, hur har det gått?

Vore fint med ett semi-permanent boende man kunde flytta på, husbilar/husvagnar är ju inte så estetiskt tilltalande direkt.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=180314.0

Tråd i ämnet från annat forum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback