Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-29, 11:45
  #1
Medlem
HannaStjaernes avatar
Ja, jag vill egentligen bara säga det.
Man hör alltid att terrorister begår fega dåd.
Jag hävdar dock att det krävs ett par rediga cojones för att detonera en bomb man har surrad runt buken.

Vad som är fegt är att sitta i en bunker och skjuta prick med drönare. Det hade varit kul att höra världens ledare gå ut och konstatera feghet varje gång man fick höra om en ny attack från luften.

Det är ju bara olika sätt att föra krig på.

Tjoflöjt
__________________
Senast redigerad av HannaStjaerne 2016-06-29 kl. 11:48.
Citera
2016-06-29, 11:48
  #2
Medlem
Energivattens avatar
Tror folk snarare syftar på att det är fegt att ha ihjäl kvinnor och barn i en folkmassa istället för att möta andra män i organiserade former.

Men vem fan bryr sig?
Citera
2016-06-29, 11:55
  #3
Medlem
aaaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaStjaerne
Ja, jag vill egentligen bara säga det.
Man hör alltid att terrorister begår fega dåd.
Jag hävdar dock att det krävs ett par rediga cojones för att detonera en bomb man har surrad runt buken.

Vad som är fegt är att sitta i en bunker och skjuta prick med drönare. Det hade varit kul att höra världens ledare gå ut och konstatera feghet varje gång man fick höra om en ny attack från luften.

Det är ju bara olika sätt att föra krig på.

Tjoflöjt

Är du helt efterbliven? Det finns inget mod där, med tanke på att dem tror att dem kommer till ett paradis. De gör det på grund av att de VILL DÖ och hamna där. Så ja, det är skitfegt.
Citera
2016-06-29, 12:00
  #4
Medlem
HannaStjaernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaaim
Är du helt efterbliven? Det finns inget mod där, med tanke på att dem tror att dem kommer till ett paradis. De gör det på grund av att de VILL DÖ och hamna där. Så ja, det är skitfegt.

Även om jag trodde jag skulle komma till himlen så skulle jag ändå ha svårt att spränga mig själv. Hen kan ju välja på att bara leva som god muslim och ändå komma till himlen sen. Att spränga sig själv är inte nödvändigt för att komma dit, även om det går snabbare.
Citera
2016-06-29, 12:02
  #5
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaStjaerne
Ja, jag vill egentligen bara säga det.
Man hör alltid att terrorister begår fega dåd.
Jag hävdar dock att det krävs ett par rediga cojones för att detonera en bomb man har surrad runt buken.

Vad som är fegt är att sitta i en bunker och skjuta prick med drönare. Det hade varit kul att höra världens ledare gå ut och konstatera feghet varje gång man fick höra om en ny attack från luften.

Det är ju bara olika sätt att föra krig på.

Tjoflöjt

Eh? Om du är hjärntvättad och på fullt allvar tror att du kommer komma till paradiset så fort du sprängt dig själv (och en massa andra oskyldiga) och få dina 70 oskulder när du kommer dit så krävs det knappast stake för att bli självmordsbombare. Visst, du måste vara korkad som in i helvete för att kunna tro på skiten men modig, nä. Du ser ju bara belöningen från Gud som väntar på dig i paradiset och är därför troligtvis ganska ivrig att få trycka på knappen om man säger så. Till och med anhöriga till själmorsbombare har ju gång på gång uttryckt sin glädje över att deras söner/döttrar (eller vad det nu är) har blivit martyrer och nu är hos gud. Deras sätt att tänka och resonera skiljer sig fundamentalt från vårt sätt att tänka, de är fan redigt efterblivna. Mod finns inte med i den kalkylen.
Citera
2016-06-29, 12:08
  #6
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaStjaerne
Man hör alltid att terrorister begår fega dåd.
Du har som sagt missförstått vari fegheten ligger. Det fega är att ge sig på oskyldiga obeväpnade människor och i synnerhet kvinnor och barn.
(Sen har vi ju i här i Sverige också vanligen en syn på självmord som något fegt, men det är inte det man menar.)
Citera
2016-06-29, 12:08
  #7
Medlem
HannaStjaernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Eh? Om du är hjärntvättad och på fullt allvar tror att du kommer komma till paradiset så fort du sprängt dig själv (och en massa andra oskyldiga) och få dina 70 oskulder när du kommer dit så krävs det knappast stake för att bli självmordsbombare. Visst, du måste vara korkad som in i helvete för att kunna tro på skiten men modig, nä. Du ser ju bara belöningen från Gud som väntar på dig i paradiset och är därför troligtvis ganska ivrig att få trycka på knappen om man säger så. Till och med anhöriga till själmorsbombare har ju gång på gång uttryckt sin glädje över att deras söner/döttrar (eller vad det nu är) har blivit martyrer och nu är hos gud. Deras sätt att tänka och resonera skiljer sig fundamentalt från vårt sätt att tänka, de är fan redigt efterblivna.

Det jag reagerar på är att man öht gör skillnad på "terrorism" och generell krigsföring. Attacken igår var inte en attack mot de människor som dog, utan på den turkiska ekonomin och därigenom den turkiska staten.
Hade ISIS haft ett starkt flygvapen hade de med all säkerhet angripit mer strategiska mål, men man tager vad man haver.
När det gäller de som utför själva sprängdådet så är jag övertygad om att det inte är så lätt som du får det att låta. Det säger ju sig självt. Vore det det så skulle folk spränga sig överallt hela tiden. Att så få terrordåd sker trots att ISIS och andra islamistgrupper har så starkt stöd bevisar att de flesta ändå har spärrar som gör att de inte förmår spränga sig själva.
__________________
Senast redigerad av HannaStjaerne 2016-06-29 kl. 12:13.
Citera
2016-06-29, 12:16
  #8
Medlem
aaaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaStjaerne
Även om jag trodde jag skulle komma till himlen så skulle jag ändå ha svårt att spränga mig själv. Hen kan ju välja på att bara leva som god muslim och ändå komma till himlen sen. Att spränga sig själv är inte nödvändigt för att komma dit, även om det går snabbare.

Det du glömmer är att dessa jihadister inte är DU, dem är extremt hjärntvättade, så nej, tror inte dem har problem att spränga sig sjäv.
Citera
2016-06-29, 12:43
  #9
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Du har som sagt missförstått vari fegheten ligger. Det fega är att ge sig på oskyldiga obeväpnade människor och i synnerhet kvinnor och barn.
(Sen har vi ju i här i Sverige också vanligen en syn på självmord som något fegt, men det är inte det man menar.)

Men vad säger du om amerikanerna som sitter i USA och mördar oskyldiga med drönare? I en pakistansk stad så har jag för mig att ungefär hälften av alla är oskyldiga kvinnor och barn som dör i drönarattackerna?

Vill nog hålla med TS om att det i feghet är snäppet värre om man värderar det på en skala?
Citera
2016-06-29, 13:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannaStjaerne
Ja, jag vill egentligen bara säga det.
Man hör alltid att terrorister begår fega dåd.
Jag hävdar dock att det krävs ett par rediga cojones för att detonera en bomb man har surrad runt buken.

Vad som är fegt är att sitta i en bunker och skjuta prick med drönare. Det hade varit kul att höra världens ledare gå ut och konstatera feghet varje gång man fick höra om en ny attack från luften.

Det är ju bara olika sätt att föra krig på.

Tjoflöjt
Att köra upp en grillgaffel indränkt i tabasco i röven är inte heller fegt - men jävligt dumt. Förstår inte ditt inlägg.
Citera
2016-06-29, 13:37
  #11
Medlem
Public Enemys avatar
Visst fan är det fegt att bomba civila, oavsett om man spränger sig själv också eller inte.

Om man vill kalla sig krigare, får man väl kriga och mäta sina krafter/skills med någon jämbördig.

Vilken idiot som helst kan ju klå kvinnor och barn, och det finns varken ära eller mod i att göra det, bara uppblåst dumhet.
Citera
2016-06-29, 13:42
  #12
Medlem
HannaStjaernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Att köra upp en grillgaffel indränkt i tabasco i röven är inte heller fegt - men jävligt dumt. Förstår inte ditt inlägg.

Jag har lite svårt att förstå ditt inlägg också, om man ser det som ett svar till min fråga.

Syftet med tråden är att diskutera varför man alltid får höra att "terrorister" är fega, men inte att andra typer av krigsföringar är det.
Om det här dådet är osmart eller inte, vilket jag antar du menar med dumt, är en helt annan fråga.
Du kunde lika gärna skrivit "att bada i en isvak är inte heller fegt - men jävligt kallt". Det är precis lika (ir)relevant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback